L lat skrev:
Om det nu finns nån som vill vara lite seriös, så fanns det faktiskt en tanke bakom.

Ni som eldar med ved behöver ju inte känna sig träffade, utan som kanske framgick så handlar det om el....
Eller var det också otydligt?

Det är inte helt ovanligt att läsa här på forumet om folk som har både 23⁰ och mer inomhus, men som samtidigt anser att "elbristen" är nån annans fel & att staten bör kompensera ALLA för det höga elpriserna.

Samtidigt så säger ett enigt EU och svenska myndigheter att om vi minskar elförbrukningen med 5% så bör elpriserna hamna på liknande nivå som förra vintern.

Och som kanske är bekant står värmen för den största delen av elförbrukningen i hus som på nåt sätt värms med el. Och som kanske också är bekant så är det enklaste sättet att dra ned på förbrukningen att sänka värmen med någon grad.
Det låter bekant.
 
Det är för att ha en reserv så att det blir stor potential att spara :rolleyes:. Jag som redan har 17 - 19 grader kan inte spara lika mycket. Samma resonemang som att gå från överdrivet resande till flygskam och tågskryt. Eller från massor med kött till en vegetarisk dag i veckan.
 
För mig räcker 20 grader alldeles utmärkt. Jag vill inte ha mycket varmare än så.
I sovrum vill jag ha ca 18, då sover jag som bäst.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Bundet lågt elpris. Kommer ha 24 grader inne och minst 22 i garaget hela vintern. Kanske krämar på lite extra om man som förra året får betalt för elen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
David Wallin och 7 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att kroppen behöver minst 20 graders inomhustemp, helst 22, för att må bra och kunna slappna av. Är det kallare får jag ryggskott och urinvägsinfektion bl a. Men vi är olika.

Det konstaterar också Folkhälsomyndigheten: [länk]
Det är dock väldigt personberoende. Min dotter fryser trots varma kläder om det inte är minst 22-23 grader varmt, medan jag tvingas gå i kortärmat och shorts inomhus större delen av året. Detta trots att jag kompromissat temperaturen till 20,5 grader. Jag har helst 18 om min interna ugn får bestämma.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Om det nu finns nån som vill vara lite seriös, så fanns det faktiskt en tanke bakom.

Ni som eldar med ved behöver ju inte känna sig träffade, utan som kanske framgick så handlar det om el....
Eller var det också otydligt?

Det är inte helt ovanligt att läsa här på forumet om folk som har både 23⁰ och mer inomhus, men som samtidigt anser att "elbristen" är nån annans fel & att staten bör kompensera ALLA för det höga elpriserna.

Samtidigt så säger ett enigt EU och svenska myndigheter att om vi minskar elförbrukningen med 5% så bör elpriserna hamna på liknande nivå som förra vintern.

Och som kanske är bekant står värmen för den största delen av elförbrukningen i hus som på nåt sätt värms med el. Och som kanske också är bekant så är det enklaste sättet att dra ned på förbrukningen att sänka värmen med någon grad.
Är det inte bara för elproducenterna att minska produktionen med 5% i så fall, för att bibehålla högt pris?
 
Håller med, av solidaritetsskäl bör alla tänka på att spara på el.
Oavsett om man har fast pris, är rik som ett troll eller vad som nu gör att man inte berörs av höga priser.

Solidaritet mot de som inte har fast pris. Solidaritet med andra länder. Ställa upp för att minska Putins press map gas och olja.

Med det sagt tycker och hoppas jag att de länder som planerat sin elproduktion taskigt inte blir subventionerade av våra av skattepengar byggda vatten och kärnkraftverk. Att vi inte får betala jättehöga priser pga massiv export av el. Att man inte gör tokiga bidrag till alla oavsett elpris som förra vintern.
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att kroppen behöver minst 20 graders inomhustemp, helst 22, för att må bra och kunna slappna av. Är det kallare får jag ryggskott och urinvägsinfektion bl a. Men vi är olika.

Det konstaterar också Folkhälsomyndigheten: [länk]
Fast i texten som du länkade står det ju "Riktvärdet för temperatur inomhus är 18 grader Celsius mätt som operativ temperatur."
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att kroppen behöver minst 20 graders inomhustemp, helst 22, för att må bra och kunna slappna av. Är det kallare får jag ryggskott och urinvägsinfektion bl a. Men vi är olika.
Du menar att du får ryggskott och urinvägsinfektion om det är 19 grader inomhus? Det har jag faktiskt aldrig hört innan, nytt för mig.
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Fast i texten som du länkade står det ju "Riktvärdet för temperatur inomhus är 18 grader Celsius mätt som operativ temperatur."
Jag tänkte på det här stycket:

"Temperaturen inomhus ska ta hänsyn till människor som har behov av en varmare temperatur inomhus. För känsliga grupper gäller att temperaturen bör vara 2 grader högre. Exempel på känsliga personer kan vara äldre, rörelsehindrade, personer med reumatism och personer med lägre ämnesomsättning. Miljö- och hälsoskyddskontoret i kommunen kan besluta om en person hör till en känslig grupp."

De ger några exempel där på personer som behöver högre temeratur, men jag misstänker att den listan kan göras ganska lång. Jag känner t ex en person med psoriasais som vill ha typ 23-24 för att må bra. Så varmt tycker jag är obehagligt, men vi är ju alla olika. Bara gruppen äldre om man räknar den som personer över 75 år utgör 1 miljon människor. Så att hojta om att vi alla borde ha 18 grader hemma tror jag inte är så bra.
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Du menar att du får ryggskott och urinvägsinfektion om det är 19 grader inomhus? Det har jag faktiskt aldrig hört innan, nytt för mig.
Tja jag får ondare i ryggen med om det är för kallt hemma hos mig.
Inte ryggskott men väl så man blir irriterad.
Bättre att ha någon grad extra och slippa vara sur o irriterad
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Fast i texten som du länkade står det ju "Riktvärdet för temperatur inomhus är 18 grader Celsius mätt som operativ temperatur."
Operativ temperatur är något helt annat än "vanilg" lufttemperatur.
 
...man kan ju, om man har den tekniska möjligheten med tex termostater eller vred på radiatorerna och / eller dörrar i huset välja att tex ha något högre temperatur där man sitter stilla och jobbar eller i TV soffan. Plus bra kläder.

De flesta kan nog differentiera temperaturen något lite.

Jag kommer behöva uppgradera med inomhusgivare och lite listig reglering av tempen för att få detta att funka. Det är rimligt att man gör vad man kan map reglering både till timmar med överskott och att inte ha för varmt.

Bor man i en etta eller med helt öppen planlösning är det ju svårare. Jag tror generellt att öppen planlösning kommer bli mindre populärt av flera olika skäl. Iallafall på små och normalstora boenden. Har man tjock plånbok och gigantiskt hus så kan det säkert fortfarande vara populärt (om man inte ransonerar elen).
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Operativ temperatur är något helt annat än "vanilg" lufttemperatur.
På vilket sätt är den skillnaden betydande vid "normalanvändning" av ett normalt rum som haft stabil temperatur under några dagar?
 
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt är den skillnaden betydande vid "normalanvändning" av ett normalt rum som haft stabil temperatur under några dagar?
Förstår inte vad du menar? Är väl en stor skillnad på ett rum som har 18°C luft temperatur eller 18°C operativ temperatur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.