R
Funderade lite på en lösning som i mitt huvud inte känns så svår att få till.

Vårat uterum ligger i söderläge med isolerat golv, isolerat takutsprång + kanalplast. Vår/höst partier.
Ej uppvärmt året om.

Men ta t.ex som idag, 15 grader med lite sol som tittar fram = 25-30 grader lätt i uterummet.

Min tanke är då att på vinden dra ett ventilationsrör och leda ner det i takutsprångret (1.5m ut från huset innan kanalplasten på uterummet börjar)
Fästa en ventil med en kanalfläkt samt ett spjäll (manuellt till att börja med)

dra röret till min acj (luftvärmare dit inomhusluft går för att sedan passera filter>fläkt>elpatron>blandas med tilluft från ftx systemet och ut i tilluftsdonen i huset)

Det finns plats för ett rör till brevid intaget för inomhusluften.

Om man då främst vår/höst utnyttjar värmen som blir i uterummet genom att ha en termostat som slår på fläkten när tempen når säg över 20grader så pumpas den in i luftvärmaren för att sedan spridas i huset.
borde även kunna fixa enkel lösning med att automatisera öppning och stängning av ventil i samband med att fläk startar/stängs av.

Vad tror ni om denna lösningen?
Tryckförändring inomhus gällandes ftx som är injusterat?
ev. fukt ifrån uterummet?
Eller andra problem?

Det jag vet kommer hända är att jag isåfall kommer behöver byta filter i aggregatet lite oftare men det är det lilla i sammanhanget.
 
Jag har precis satt in en fläkt i mitt uterum som blåser in luft i huset. Jag har dock självdrag så installationen va betydligt enklare för mig. Jag satte en Pax Calima som har inbyggd termostat som startar vid 20 grader och ett enkelt kallrasskydd på insidan.

Så jag har inga andra inputs på dina frågor, men om du behöver en bra fläkt för ändamålet rekommenderar jag Pax Calima. Bauhaus sålde den för 1195kr på kampanjpris förra veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.