Vår IVT Greenline C från -99 har ingen inbyggd möjlighet att fjärrstyras. Dess Regio 600 kan anslutas till extern hårvara men den kan bara göra de enklaste inställningarna.
Man tycker att det borde gå att byta ut hela styrenheten till nyare modell? Eller ansluta en mer avancerad enhet?
Någon med erfarenhet av detta?
 
C
Känns som ett helt orealistiskt projekt att göra "hjärntransplantation" på en gammal pump.
Vad är det du vill fjärrstyra utöver det grundläggande då?
Antar att du med extern hårdvara har kollat på t.ex. husdata?
 
Jag kan ju manuellt tidsinställa när pumpen ska gå. Men den manuella regleringen är ju inte lättarbetad om man t ex vill ändra dag för dag efter timpriser på el.
Jag tittade på något i samma stil som Husdata. Har inte ännu satt mig in i vad de kan göra för mig. Det optimala hade ju varit att automatiskt kunna styra den efter spotpris. :)
 
C
N NOP skrev:
Har inte ännu satt mig in i vad de kan göra för mig. Det optimala hade ju varit att automatiskt kunna styra den efter spotpris. :)
Nej, vill man ha en färdig lösning för smart styrning tror jag inte husdata är rätt alternativ.
Har du kollat på easyserv?
 
Vill du bygga om din IVT så tror jag du skall titta på tråden "Prata med IVT 490". Där tas det mesta upp som du kan tänkas behöva göra. När det gäller styrning så är en enkel konfiguration av tidsstyrning för pumpen det enkalste och troligen tillräckligt bra. Jag kör på nätterna och mellan 13-15 på dagen. Det räcker just nu i mitt system, men jag har ju en LLVP också...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vill du bygga om din IVT så tror jag du skall titta på tråden "Prata med IVT 490". Där tas det mesta upp som du kan tänkas behöva göra. När det gäller styrning så är en enkel konfiguration av tidsstyrning för pumpen det enkalste och troligen tillräckligt bra. Jag kör på nätterna och mellan 13-15 på dagen. Det räcker just nu i mitt system, men jag har ju en LLVP också...
Vi bor i Skåne så det är inte bara normal dagsförbrukning som styr priset. Vindstilla? Ingen sol? Fryser tyskarna? Osv.
Den bästa elinvesteringen om man bor i norr är att köpa andelar i skånsk vindkraft och sälja kWh dyrt. Alternativt köpa ett billigt ödehus i norra Skåne som man utrustar med maxade solceller.
 
N NOP skrev:
Vi bor i Skåne så det är inte bara normal dagsförbrukning som styr priset. Vindstilla? Ingen sol? Fryser tyskarna? Osv.
Den bästa elinvesteringen om man bor i norr är att köpa andelar i skånsk vindkraft och sälja kWh dyrt. Alternativt köpa ett billigt ödehus i norra Skåne som man utrustar med maxade solceller.
Jag bor i SE3, så det är inte så stor skillnad. Huvuddelen av ditt elbehov har du oavsett väder, det gäller bara att fånga de billigaste timmarna under dygnet. På natten är de normalt från 01-05 och på dagen är de (oftast) 13-15.

I mitt fall så:
- behöver kompressorn köra en stund på dagen för att det skall finnas lite varmvatten när man kommer hem också, så jag kör kompressorn kl 13-15 och efter behov på natten
- huset värmer jag upp under natten och låter det svalna under dagen. Vi får se om jag behöver värma lite på dagen också, framtiden får utvisa.
- laddar jag bilarna på natten
- sker uppvärmningen/avfuktningen av garaget bara på natten
- kommer min inglasning att behöva lite värme under dagen när det är kallt ute, detta kommer jag att försöka lägga kl 13-15 i huvudsak. Den får bli lite varmare än normalt på antten. Jag funderar på om jag kan bygga en enkel ackumulatortank där också (en dunk i ett kärl med isolering mellan, denna värms med doppvärmare på natten).
- osv osv
 
Jag tror att det kan finnas ext ingång även på din pump, den kan man använda för att slå av / på hela eller delar av pumpen.
Jag har beställt 2st shelly 1, den ena ska jag använda för att spärra pumpen, ungefär som pacman42 gör.
Shellyn är nåbar från internet så du kan sitta på jobbet och slå av och på pumpen som du vill.
Det går säkert att automatisera det hela men jag tänker kolla elpriser sen styra manuellt.
Jag har ett mindre hyreshus så jag kan inte klippa värme/ varmvatten hur som helst men jag ska slå av de dyraste timmarna och sent på kvällen så får det ladda i på natten
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
Jag tror att det kan finnas ext ingång även på din pump, den kan man använda för att slå av / på hela eller delar av pumpen.
Jepp, jag har förvisso REGO 1000, men där finns två ingångar som i pumpens menyer kan konfigureras att styra diverse olika saker.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag bor i SE3, så det är inte så stor skillnad. Huvuddelen av ditt elbehov har du oavsett väder, det gäller bara att fånga de billigaste timmarna under dygnet. På natten är de normalt från 01-05 och på dagen är de (oftast) 13-15.

I mitt fall så:
- behöver kompressorn köra en stund på dagen för att det skall finnas lite varmvatten när man kommer hem också, så jag kör kompressorn kl 13-15 och efter behov på natten
- huset värmer jag upp under natten och låter det svalna under dagen. Vi får se om jag behöver värma lite på dagen också, framtiden får utvisa.
- laddar jag bilarna på natten
- sker uppvärmningen/avfuktningen av garaget bara på natten
- kommer min inglasning att behöva lite värme under dagen när det är kallt ute, detta kommer jag att försöka lägga kl 13-15 i huvudsak. Den får bli lite varmare än normalt på antten. Jag funderar på om jag kan bygga en enkel ackumulatortank där också (en dunk i ett kärl med isolering mellan, denna värms med doppvärmare på natten).
- osv osv
Jag har fördelen av golvvärmeslingor i betong. Laddar jag de golven på natten har jag nog värme hela dagen. Får väl ställa upp termostaterna lite så de inte stryper i onödan. Plus en liten kökspanna kopplad till slingorna för att slippa tillskott i pumpen eller som värmepåfyllning dagtid.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag tror att det kan finnas ext ingång även på din pump, den kan man använda för att slå av / på hela eller delar av pumpen.
Jag har beställt 2st shelly 1, den ena ska jag använda för att spärra pumpen, ungefär som pacman42 gör.
Shellyn är nåbar från internet så du kan sitta på jobbet och slå av och på pumpen som du vill.
Det går säkert att automatisera det hela men jag tänker kolla elpriser sen styra manuellt.
Jag har ett mindre hyreshus så jag kan inte klippa värme/ varmvatten hur som helst men jag ska slå av de dyraste timmarna och sent på kvällen så får det ladda i på natten
Klarar en sådan brytare den strömstyrkan?
 
N NOP skrev:
Klarar en sådan brytare den strömstyrkan?
Den klarar 16A
Men man använder den mot ingången som kortsluts? då stängs vald funktion ner så det är ju ingen ström som går genom
 
  • Gilla
NOP
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag bor i SE3, så det är inte så stor skillnad. Huvuddelen av ditt elbehov har du oavsett väder, det gäller bara att fånga de billigaste timmarna under dygnet. På natten är de normalt från 01-05 och på dagen är de (oftast) 13-15.

I mitt fall så:
- behöver kompressorn köra en stund på dagen för att det skall finnas lite varmvatten när man kommer hem också, så jag kör kompressorn kl 13-15 och efter behov på natten
- huset värmer jag upp under natten och låter det svalna under dagen. Vi får se om jag behöver värma lite på dagen också, framtiden får utvisa.
- laddar jag bilarna på natten
- sker uppvärmningen/avfuktningen av garaget bara på natten
- kommer min inglasning att behöva lite värme under dagen när det är kallt ute, detta kommer jag att försöka lägga kl 13-15 i huvudsak. Den får bli lite varmare än normalt på antten. Jag funderar på om jag kan bygga en enkel ackumulatortank där också (en dunk i ett kärl med isolering mellan, denna värms med doppvärmare på natten).
- osv osv
Eller utan isolering? Beroende på hur inglasningen ser ut och och storleken kanske du kan ha en sån blå regnvattentunna du värmer på natten så kan den stå och stråla värme på dagen? Inte det snyggaste men rätt mycket vatten.
 
N NOP skrev:
Eller utan isolering? Beroende på hur inglasningen ser ut och och storleken kanske du kan ha en sån blå regnvattentunna du värmer på natten så kan den stå och stråla värme på dagen? Inte det snyggaste men rätt mycket vatten.
Jo, jag har en sådan på tomten som jag sneglar lite på. Men den är rätt ful...

Jag funderade mer på att köpa några färskvattendunkar och gömma dem i en dynbox. Sedan en USB-fläkt för att flytta runt värmen. Jag har inglasning med rätt bra isolering, men jag kommer att sätta bottningslister runt alla dörrarna också. Det är nog den svagaste länken nämligen. Jag vill bara hålla frostfritt, så det är ju inte jättemycket värme som jag behöver.

Jag har räknat på det och jag bör med 1200W under natten kunna spara tillräckligt med värme för att hålla frostfritt nästa dag när det är riktigt kallt. De känsliga plantorna kan jag ju ställa på dynboxen dessutom...
 
  • Gilla
NOP
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, jag har en sådan på tomten som jag sneglar lite på. Men den är rätt ful...

Jag funderade mer på att köpa några färskvattendunkar och gömma dem i en dynbox. Sedan en USB-fläkt för att flytta runt värmen. Jag har inglasning med rätt bra isolering, men jag kommer att sätta bottningslister runt alla dörrarna också. Det är nog den svagaste länken nämligen. Jag vill bara hålla frostfritt, så det är ju inte jättemycket värme som jag behöver.

Jag har räknat på det och jag bör med 1200W under natten kunna spara tillräckligt med värme för att hålla frostfritt nästa dag när det är riktigt kallt. De känsliga plantorna kan jag ju ställa på dynboxen dessutom...
pacman42 pacman42 skrev:
Vill du bygga om din IVT så tror jag du skall titta på tråden "Prata med IVT 490". Där tas det mesta upp som du kan tänkas behöva göra. När det gäller styrning så är en enkel konfiguration av tidsstyrning för pumpen det enkalste och troligen tillräckligt bra. Jag kör på nätterna och mellan 13-15 på dagen. Det räcker just nu i mitt system, men jag har ju en LLVP också...
Så här års med lite kalla nätter och dagar med i bästa fall något solsken behöver pumpen egentligen inte gå alls. Men med sommarurkoppling vill den gärna gå på natten när det blir under 10°. Helt onödiga kWh - golven är ju inte uppvärmda för säsongen och slukar energi. Jag har stängt av pumpen helt några nätter men jag får kanske göra en tidsinställning som låter den gå några minuter på värme nattetid.
Jag har just nu rörligt pris och väntar på installation av solceller vecka 42. Min mätare byttes nyligen så den är klar för timpris men jag undrar om timpriset kommer att rädda mig? Kommer inte "Banken" att vinna ändå så fort man slappnar av med planeringen? :thinking::thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.