Min Matte B i gymnasiet tar mig inte hela vägen här så kollar om någon på forumet kan hjälpa mig. Förstår om kanske vinkel grader eller liknande saknas för att fullständigt få till det men försöker få en så bra uppfattning som möjligt med den infon som finns i bilden om hur många m2 denna byggnad är?
 
Nej, du behöver inga vinklar. Dela in ritningen i rektanglar och trianglar så kan du räkna ut varje delarea för sig och summera dem, använd måtten på lång- och kortsidan av pappret för varje segment. Arean av en rektangel är B x H, arean av en triangel B x H / 2.

Om vi börjar uppifrån så är första rektangeln 3,320 x 1,678 och första triangeln 2,295 x 1,678 / 2, sen är det bara att fortsätta.
 
zarkov zarkov skrev:
Nej, du behöver inga vinklar. Dela in ritningen i rektanglar och trianglar så kan du räkna ut varje delarea för sig och summera dem, använd måtten på lång- och kortsidan av pappret för varje segment. Arean av en rektangel är B x H, arean av en triangel B x H / 2.

Om vi börjar uppifrån så är första rektangeln 3,320 x 1,678 och första triangeln 2,295 x 1,678 / 2, sen är det bara att fortsätta.
Stort tack för hjälpen! 118,4 blev svaret:)
 
R rivan9 skrev:
Stort tack för hjälpen! 118,4 blev svaret:)
Gör gärna en rimlighetskoll också. Tar man yttermåtten så är maximal yta 7,52 x 17,2 = 129,34 och det ligger du ju under.
 
  • Gilla
rivan9
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Gör gärna en rimlighetskoll också. Tar man yttermåtten så är maximal yta 7,52 x 17,2 = 129,34 och det ligger du ju under.
Tack igen! Mycket hjälpsamt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.