Hej,

Har en liten fundering som jag hoppas på att någon kan svara på.

Jag tänkte skarva på plaströret på metallröret under markytan istället för som nu, halvvägs ovanför. I samband med detta får jag sätta en renslucka en bit upp då den idag är svårtillgänglig.

Rören såg fräscha ut vid inspektion och pga nivåskillnader i källaren orkar jag inte bila en meter ner i marken.

Bör väl vara en tämligen simpel manöver att göra själv? Eller bör man ta in en rörmokare?

Hur har ni kapat metallrören? Är det vinkelkap som gäller?

Öppning i betonggolv vid husvägg med rör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå avloppsrör som går genom en vit vägg bredvid en radiator, med en ficklampa och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig och skadad röranslutning med synlig sprickbildning och korrosion i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för hjälp och svar
 
  • Oscherpt bild på ett hål i en vägg med synliga rörgenomföringar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det jobbiga och skritiga är ju att frilägga röret. Att bila, gräva, riva o s v till du kommer till en rak bit gjutjärnsrör som du kan använda. Eller om det är betong i marken? Är det mark eller bjälklag som vi ser?

Annars är det enkelt om man har rätt delar hemma.
 
Tack för svar! Det är ren betong. Lyckligtvis verkar de har lämnat lite luft, förmodligen för att kunna använda rensluckan.
Men sen är det bara att köra vinkelslip och skarva på?
 
Claes Sörmland
W williamspäron skrev:
Tack för svar! Det är ren betong. Lyckligtvis verkar de har lämnat lite luft, förmodligen för att kunna använda rensluckan.
Men sen är det bara att köra vinkelslip och skarva på?
Ja precis. Jag bytte avlopp i trädgården för en vecka sen och hade sån tur att betongrören bröts av rätt så rakt av en slump. Sen stack jag in plaströret i det och tätade med betong. Men då gäller det att ens 110 mm plaströr har en mindre ytterdiameter än betongrörets innerdiameter.

Uppströms var jag tvungen att använda en gummikoppling för att få mitt betongrör som var 4 tum (100 mm) i innerdiameter och kring 135 mm i ytterdiameter att funka med 110 mm plast. Det blev denna:

https://www.purus.se/produkter?tx_pxaproductmanager_pi1[action]=show&tx_pxaproductmanager_pi1[controller]=Product&tx_pxaproductmanager_pi1[product]=20047&cHash=bde5ca2a98edf21a64465c4132300c87

Hade tur att betongröret kom av som slätände genom ett slumpbrott så jag slapp vinkelslipssåga.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Nu har jag bilat upp för att få lite mer utrymme.
Jag borde väl helt enkelt bara kapa nedanför rensluckan, köpa en bit rör och återanvända skarvmuffen och gjuta igen allt?
Avloppsrör med bilad öppning i betonggolv, redo för kapning nedanför renslucka och rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W williamspäron skrev:
Nu har jag bilat upp för att få lite mer utrymme.
Jag borde väl helt enkelt bara kapa nedanför rensluckan, köpa en bit rör och återanvända skarvmuffen och gjuta igen allt?
[bild]
Ja.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
tommib
Svårigheten här blir ju att komma åt med något för att kapa gjutjärnsröret. En vinkelslip eller en tigersåg blir svår att få ner i hålet för att åstadkomma ett rakt snitt.

Utöver det är det enkelt, precis som Claes beskriver så är det friläggningen till lämplig punkt som är jobbig och skitig. Kopplingen är busenkel.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Svårigheten här blir ju att komma åt med något för att kapa gjutjärnsröret. En vinkelslip eller en tigersåg blir svår att få ner i hålet för att åstadkomma ett rakt snitt.

Utöver det är det enkelt, precis som Claes beskriver så är det friläggningen till lämplig punkt som är jobbig och skitig. Kopplingen är busenkel.
Tack för svar! Kommer iaf ner med vinkelslip nu så kanske får ta den i bitar och som sista steg få en jämn kant.
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
Låter som en bra plan. Börja en bit upp och jobba dig neråt.
 
daddydj daddydj skrev:
Låter som en bra plan. Börja en bit upp och jobba dig neråt.
Gick ju fint det där, när man väl vågade :).

Några provspolningar sen är det dags att gjuta igen hålet :)

Avloppsrör går genom hål i betonggolv, redo för gjutning, bredvid ett spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
daddydj och 1 till
  • Laddar…
tommib
Renslocket då? Jag skulle absolut satt in en sådan på det där stället.

Utöver det: Heja dig!
 
tommib tommib skrev:
Renslocket då? Jag skulle absolut satt in en sådan på det där stället.

Utöver det: Heja dig!
Tack för pepp! Yes, planen är att sätta in en sån där renslucka med skruvlock lite högre upp.
 
Krilleman
Sätt rensröret över dina 15º böjar, det gör inget att det är lite högt.

Ska man följa minimimåttet är det 400mm i underkant på själva "locket" som gäller!

Bild från Säkervatten.

Diagram som visar korrekt användning av rensrör över böjda rörledningar med 400mm minsta mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Sätt rensröret över dina 15º böjar, det gör inget att det är lite högt.

Ska man följa minimimåttet är det 400mm i underkant på själva "locket" som gäller!

Bild från Säkervatten.

[bild]
Tack! Fick sån boost när jag fixade detta att jag tar itu med att byta brunn pannrummet inom kort :)
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.