Hej,

det har börjat diskuteras i föreningen att gå över till gemensamt elavtal. Huset är byggt 1963 och det är enfas in till varje lägenhet. Har förstått att samtliga mätare i källaren behöver bytas.

Spelar det någon roll om det är enfas eller trefas från mätarna in i lägenheterna? Dvs kräver de nya mätarna trefas?

Tacksam för svar !
Mvh
 
Gemensamt elavtal??? är det några som gillar att förbruka mycket el som vill genomföra det här?

Det borde gå utmärkt att sätta tre enfas lägenheter efter en trefasmätare en på varje fas. det viktiga är att det inte blir stor snedbelastning så att t.ex. bara två faser används till 6 lägenheter och gårdsbelysningen till den tredje.
 
Det är ju idag lite udda att gå över till gemensam mätning. Kan nog vara tveksamt om det ens går utan att ändra andelstal i föreningen.

visst, det blir nog lite lägre fast avgift totalt sett. Men stor risk att incitamentet att försöka spara el försvinner för en del medlemmar, och det kommer att äta upp vinsten.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Det är inte alls udda med ett gemensamt abonnemang, sedan fördelar man kostnaden efter förbrukning internt. Det sparar in en del på abonnemangskostnaden.

I dag sätts nog trefasmätare oavsett om man belastar en eller tre faser ut till lägenheterna.
 
"Gemensam el" i en bostadsrättsförening innebär normalt att föreningen har ett enda abonnemang och bostadsrättshavarna betalar sin elförbrukning till föreningen utan egna elabonnemang.

Det handlar normalt inte om att elen ingår och är "fri" utan det normala är att de enskilda mätarna behålls och används precis som idag. Jag förstår inte varför "samtliga mätare i källaren behöver bytas.".
 
Jag gissar att källarmätarna ägs av nätägaren och de måste bytas till nya mätare som rapporterar varje lägenhets förbrukning till föreningens ekonomiska förvaltare?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Jag gissar att källarmätarna ägs av nätägaren
Så kan det säkert vara. Vi behöll befintliga mätare när vi bytte till gemensam el. De är fortfarande av den gamla mekaniska typen med "snurrskiva" och läses av kvartalsvis manuellt.

Jag har ingen aning om hur ägarskapet av mätarna hanterades, om de köptes loss eller om mätarägaren "donerade" dem.
 
Den kostnad man sparar in är abonnemang för elleverans (ca 400kr) och elnät (ca 800kr ) per år och boende. Detta måste sedan täcka kostnaden för undermätning. Oftast har man redan ett abonnemang till föreningen som man kan utöka.

Iaf så ägs befintliga mätare av elbolaget och de vill ogärna sälja de gamla mätarna. Med fördel så bytar man ut mätarna mot modbus/m-bus MID godkända mätare. Sätt dit 3-fas mätare så har man säkrat för framtida uppgradering.

Om det är en liten förening så behöver man inget system för avläsning utan någon får gå och titta på mätarställningen och skicka in dessa data till förvaltaren. Om föreningen är stor så behöver man någon form av system.
 
M merbanan skrev:
Den kostnad man sparar in är abonnemang för elleverans (ca 400kr) och elnät (ca 800kr ) per år och boende.
Om inte alla medlemmar är extremt goda förhandlare kan man även spara en hel del om man är en "tung" elprisförhandlare. Tänk stor förening eller förening med i exempelvis HSB eller Riksbyggen. I vår förening betalar medlemmarna strax över kronan per kWh. Detta inkludera alla avgifter och skatter/moms.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Om inte alla medlemmar är extremt goda förhandlare kan man även spara en hel del om man är en "tung" elprisförhandlare.
Alfredo Alfredo skrev:
I vår förening betalar medlemmarna strax över kronan per kWh. Detta inkludera alla avgifter och skatter/moms.
Man kommer inte ifrån spotpriset på elmarknaden till slut. Då energiskatten är på 45 öre så ni kan omöjligtvis få teckning för resten med 60öre. Man låter föreningen ta kostnaden för komponenter som inte kan härledas till individuellt förbrukade kWh. Men så länge ingen laddar elbil över höglast perioden då effektmax uppträder och bara behöver betala 1 kr för det så är det nog ändå tillräckligt rättvist.

I vår förening tar vi ut betydligt mer samt även en elnätkostnad. Till slut så behöver man byta elmätare och då bör man ha täckning för det.
 
M merbanan skrev:
Man kommer inte ifrån spotpriset på elmarknaden till slut. Då energiskatten är på 45 öre så ni kan omöjligtvis få teckning för resten med 60öre.
Jag har inga illusioner att detta pris kommer att vara beständigt men våra rörliga elkostnader enligt relativt "nya" fakturor är:

En tabell som redovisar en uppdelning av elkostnader, inklusive elcertifikatavgift, rörlig avgift, elöverföring och skatt. Totalbeloppet är 1,04513.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


M merbanan skrev:
Till slut så behöver man byta elmätare och då bör man ha täckning för det.
Det är en poäng och man kan ha en filosofisk diskussion kring om storförbrukaren ska bidra mer till detta eller om det ska slås ut jämt för alla.
 
Redigerat:
Magnus E K
Har säkert fungerat bra så här långt i Norrland med låga och stabila elpriser, men hur blir det framöver och i andra delar av landet? Även lägenhetsinnehavare kommer vilja dra nytta av timpris för att undvika timmarna med 50 kr/kWh.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är en poäng och man kan ha en filosofisk diskussion kring om storförbrukaren ska bidra mer till detta eller om det ska slås ut jämt för alla.
Glömde skriva att den kostnaden är fast per mätare och inte per kWh.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inga illusioner att detta pris kommer att vara beständigt men våra rörliga elkostnader enligt relativt "nya" fakturor är:
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inga illusioner att detta pris kommer att vara beständigt men våra rörliga elkostnader enligt relativt "nya" fakturor är:
Kostnaden för överföring elnät är låg. Den ser ut att vara direkt från den rörliga delen på ett effektabonnemang. Man bortser från effektmaxkostnaden. Men om man bortser från den så stämmer nog priset om man lyckades binda på en låg nivå.
 
M merbanan skrev:
Man bortser från effektmaxkostnaden.
Risken för elbilsladdningen är tämligen låg hos oss. När laddstolpesäljarna ringer och vill göra affärer frågar jag alltid om det ingår parkeringsplats. Det brukar få dem att tappa intresset...
 
  • Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.