R
Jag har försökt att hitta rätt forum för min fråga, men vet inte om hittat rätt?

Så småningom är jag intresserad av att bygga ett eget litet 1-planshus någonstans, kanske i lösvirke (såsom det känns just nu). Det är en liten dröm jag har och som jag försöker nära lite då och då.

Men jag undrar hur man går vidare till att göra väggen efter att ha gjort klart grunden (platta på mark)? Erik631 har via en byggartråd lagt ut denna illustrerande bilden på sidan http://www.byggahus.se/forum/attachments/loesvirke/7776d1176317693-projekt-nybygge-dsc00256-copy.jpg

Hur får man brädorna fästa i plattan? Måste man gjuta in fästen i plattan eller vad är det bästa att göra?
 
det finns nog flera enkla knep att fästa väggen i plattan.
spikplugg
splitthylsa
expanderbult
vinklar
mm.;)
 
Välkommen till forumet!
Ett vanligt sätt är att fästa syllen (den understa regeln i väggen) med spikplugg. En viktig detalj är att träet inte får vara i direkt kontakt med betongen. Det måste isoleras med något som hindrar fukten. Vanligen kallas det något i stil med syllband.
 
R
andersmc skrev:
Välkommen till forumet!
Ett vanligt sätt är att fästa syllen (den understa regeln i väggen) med spikplugg. En viktig detalj är att träet inte får vara i direkt kontakt med betongen. Det måste isoleras med något som hindrar fukten. Vanligen kallas det något i stil med syllband.
Tack.

Men finns inte risken att fukt ändå kommer åt träet när jag drar spikglubb genom syllen till betongen?
 
Så länge syllen och betongen inte har direkt kontakt så bör det vara lugnt.
 
Förmodligen är det så lite att det inte är någon fara. Det är i alla fall så man brukar göra.
 
R
Hej

Tack för svaren. Nu har jag koll på läget och vet hur jag skall göra. Jag har också varit i omgivningarna och kikat, och hittade en som höll på att göra ett litet uthus, eller vad det nu skall bli för något. Friggebod kanske?

Kan det verkligen bli stabilt?
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ByggaNytt skrev:
Tryck i lite byggsilikon i hålet innan du dunkar i spikpluggen men det har inte ens jag gjort...

[länk]
Är detta i TYRESÖ?
 
Finns många sätt att fästa väggar i betongplattan. Det sättet jag oftast gör är att skjuta fast dem med bultpistol, men då användandet av denna krävs licens, så ett annat alternativ som är lättare, är att borra igenom väggen ner i betongen och fästa den med expanderbultar c/c 6-800mm. mvh laxon,snickare.
 
Det skall vara syllapp, det är en hårdare papp än vanlig takpapp, när spiken penetrerar pappen tätas det automatiskt runt om den av tjäran som finns i pappen.
 
  • Gilla
Staffan bolvin
  • Laddar…
Snowsmile skrev:
Är detta i TYRESÖ?
Nope, du har ett PM!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.