simonware simonware skrev:
Hej, lånar tråden lite då jag sitter med nästan samma problem, fast tvärt om. Har en C200, värme i radiatorerna men inget varmvatten i kranen. Detta hände efter(under tiden) vi tappat upp ett bad.
Provade precis trycka in överhettingsskyddet. Vet inte om den knappen är som den ska, man trycker in, hör att något klickar till sen åker knappen ut igen. Är det by design? Några andra tips @kip_70?
Min är från -84 (hög tid att byta ut jag vet, har nyligen flyttat in i huset)
Har du växelventil i plast eller metall? Plast hus har ett vred på framsidan så man kan ställa ventilen i ett mellanläge, metall har en spak. Troligtvis är växelventilen kass. Lätt att kolla funktionen, vrid ner inomhusgivare till min, då skall ventlen skifta till varmvatten.
 
M Manhunter skrev:
Där jag bodde innan hade Autoterm problem från dag 1.Skulle jag köpa ny panna.Skulle det bli Mitsubishi.
Att det var så mycket problem med Autotermpannorna vill jag inte hålla med om. Jag jobbade som servicetekniker mellan 82-86 och då var där så lite fel att de drog in min tjänst för jag hade inte tillräckligt att göra, jag jobbade från Malmökontoret.
Men när de bytte växelventilen från en motordriven i metall till en termisk i plast var det problem, de första (hur många vet jag inte) blev överhettade och smälte.
 
Båda Autoterm pannorna strula från dag 1.Ingen kunde laga dom.
 
M Manhunter skrev:
Båda Autoterm pannorna strula från dag 1.Ingen kunde laga dom.
Då var det dåliga servicetekniker :) Allting går att fiaxa till.
 
Hej, lånar tråden lite då vi också har en C200 med elpatron och ingen värmepump. Jag undrar om det går att stänga av så att pannan enbart prioriterar varmvatten och inte radiatornerna nu när elpriset är så pass högt. Vi eldar med kamin på vintern så känns onödigt att pannan ska värma huset när man ändå inte är hemma på dagen. Någon kunnig som vet om man kan göra så eller det kanske inte pannan mår bra av. Såg också på kretskortet att man kan dippa värmen mellan 60/70/80 grader och vårt hjul är ställt på 70. Kan man sänka till 60 utan att det gör någon skillnad på legionella bakterier osv?
 
H Holcken skrev:
Hej, lånar tråden lite då vi också har en C200 med elpatron och ingen värmepump. Jag undrar om det går att stänga av så att pannan enbart prioriterar varmvatten och inte radiatornerna nu när elpriset är så pass högt. Vi eldar med kamin på vintern så känns onödigt att pannan ska värma huset när man ändå inte är hemma på dagen. Någon kunnig som vet om man kan göra så eller det kanske inte pannan mår bra av. Såg också på kretskortet att man kan dippa värmen mellan 60/70/80 grader och vårt hjul är ställt på 70. Kan man sänka till 60 utan att det gör någon skillnad på legionella bakterier osv?
Om du vill bara köra varmvatten sätter du rumsgivaren på min (lägsta temperature) eftersom pannan prioriterar radiatorna så växlar den över till varmvatten när rumstemperaturen är uppnådd. Det är pannans max.temp du kan ställa med 60/70/80 grader. Hur det är med leginella vet jag inte vad som behövs. Pannan tar ju ingen skada, patronen värmer vatten och vart det sen går hän bryr ju inte pannan sig om. Kan ju vara bra att kanske en gång i veckan vrida upp rumsgivaren så att det skiftar och cirkulerar i radiatorsystemet kanske en halv timme åt gången.
 
K Kipsus skrev:
Om du vill bara köra varmvatten sätter du rumsgivaren på min (lägsta temperature) eftersom pannan prioriterar radiatorna så växlar den över till varmvatten när rumstemperaturen är uppnådd. Det är pannans max.temp du kan ställa med 60/70/80 grader. Hur det är med leginella vet jag inte vad som behövs. Pannan tar ju ingen skada, patronen värmer vatten och vart det sen går hän bryr ju inte pannan sig om. Kan ju vara bra att kanske en gång i veckan vrida upp rumsgivaren så att det skiftar och cirkulerar i radiatorsystemet kanske en halv timme åt gången.
Tack för svar!
Jag har kört med rumsgivaren på min en längre tid men varmvattnet cirkulerar tyvärr ändå runt i elementen i källaren där pannan står. Har ohm-mätt både rumsgivare och utomhusgivare och allt visar rätt motstånd. Antar att det bara är att gilla läget då om man inte kan påverka det mer än så.
 
Det kan vara så att växelventilen släpper igenom lite till radiatorerna. Prova att motionera ventilen genom att skuva upp och ner rumsgivaren några gånger, om det inte hjälper då behöver ventilen bytas. Vill minnas att tappen på ventilen skall vara intryckt när den går på varmvatten. Prova att stryp lite på elementen i källaren.
 
K Kipsus skrev:
Det kan vara så att växelventilen släpper igenom lite till radiatorerna. Prova att motionera ventilen genom att skuva upp och ner rumsgivaren några gånger, om det inte hjälper då behöver ventilen bytas. Vill minnas att tappen på ventilen skall vara intryckt när den går på varmvatten. Prova att stryp lite på elementen i källaren.
Tack, det ska jag prova!
Låter verkligen som det kan vara något åt det hållet. Trevlig kväll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.