2 370 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Vill elbolagen inte att vi ska välja timpris?
Tänkte byta till timpris på elen och se till att lägga så mycket förbrukning som möjligt på natten. Hörde av mig till Eon men fick då reda på att det går inte att få rabatt på årsavgiften om man väljer timpris. Om jag har vanligt rörligt elpris kan de dock tänka sig att ta bort årsavgiften ett år (660kr).
Det här känns lite tokigt, jag trodde att alla tjänade på om fler gick över till timpris och förbrukar elen på natten så att topparna jämnas ut och elen räcker till fler. Men timpris kanske är en dålig affär för elbolagen? Hur tänker ni andra som går över till timpris gällande årsavgiften? Kanske bara Eon som har det upplägget?
Det här känns lite tokigt, jag trodde att alla tjänade på om fler gick över till timpris och förbrukar elen på natten så att topparna jämnas ut och elen räcker till fler. Men timpris kanske är en dålig affär för elbolagen? Hur tänker ni andra som går över till timpris gällande årsavgiften? Kanske bara Eon som har det upplägget?
Flera bolag har exakt samma villkor för rörligt pris och timpris. Välj bolag själv på någon av de webbtjänster som också stödjer timpris, notera att de bara erbjuder rörligt när du ansluter dig dock. Du måste sedan höra av dig till dem för att få timpriset ned rabatt.M Många fel skrev:Tänkte byta till timpris på elen och se till att lägga så mycket förbrukning som möjligt på natten. Hörde av mig till Eon men fick då reda på att det går inte att få rabatt på årsavgiften om man väljer timpris. Om jag har vanligt rörligt elpris kan de dock tänka sig att ta bort årsavgiften ett år (660kr).
Det här känns lite tokigt, jag trodde att alla tjänade på om fler gick över till timpris och förbrukar elen på natten så att topparna jämnas ut och elen räcker till fler. Men timpris kanske är en dålig affär för elbolagen? Hur tänker ni andra som går över till timpris gällande årsavgiften? Kanske bara Eon som har det upplägget?
Du skall ALDRIG vara trogen kund hos elbolagen, du får ALLTID bättre priser (och sparar mycket pengar) om du byter bolag varje år...
Vi har Göta Energi och de erbjuder inte timtaxa alls trots att Ellevio förberedde för det för några år sedan och bytte mätare.
Den 1/10 går vi därför över till Tibber. Byter då även nuvarande månadsavgift på 69kr mot Tibbers 39kr/månaden.
Den 1/10 går vi därför över till Tibber. Byter då även nuvarande månadsavgift på 69kr mot Tibbers 39kr/månaden.
Redigerat:
Kan tänka mig att man inte vill det eftersom de flesta åker på myyyycket högre räkningar än de trott och börjar bråka om det.
Timpris ska man bara ha om man har stenkoll på sina förbrukare och vet hur man ska styra det i detalj!
Timpris ska man bara ha om man har stenkoll på sina förbrukare och vet hur man ska styra det i detalj!
Prata inte bara med elhandelsbolaget!
Titta på Din nätägare. Kontrollera att Du faktiskt KAN få timpris. Oavsett vad Ditt elhandelsbolag tror/förmodar/säger.
Och, oavsett vad nätägaren säger.
Det kan nämligen finnas begränsningar hos nätägaren. Som nätägaren inte redovisar. Inte är medveten om. Inte tar ansvar för. Och inte är intresserad av att åtgärda.
Jag pratar *naturligtvis* om Vattenfall.
HAR DU VATTENFALL SOM NÄTÄGARE; SE UPP !!
Gå först in på MinaSidor och kontrollera att de kan redovisa högupplösta förbrukningsdata i Din region. Två decimaler minst. (Det kan förstås gälla andra nätägare också.)
Vi har timpris med Ellevio som nätägare i vår BRF i stan, där får vi vår kWh-förbrukning redovisad med två decimaler varje timme (och elhandelsföretaget får tre). Jättebra app också. Fungerar utmärkt. Som man tror att det ska göra.
MEN INTE MED VATTENFALL.
Vi blev varse det när vi bytte till timprisavtal i vårt fritidshus i Roslagen i våras.
Vi var inför timpris och nytt elbolag verkligt taggade på energieffektivisering. Då behöver man ju kunna följa sin förbrukning. I detalj.
Nähä nä.
Det visar sig att Vattenfall inte *har* fungerande avläsning. De kan bara avläsa **hela kWh**.
Noll decimaler. Elhandelsbolaget får lika dålig upplösning av data, och Vattenfall medger förbluffat att de inte får mer exakta data de heller.
Varje timme registreras noll, en, eller två kWh.
Det betyder inte bara att Du inte kan se *hur mycket* Du förbrukar *när* Du förbrukar det (utan att koppla in typ en Shelly precis överallt)
Det betyder också att en kWh Du förbrukat 99% av mellan 00 och 06 till billigt pris (trodde Du!) debiteras när den sista % förbrukas, dvs vid pristoppen mellan 06 och 07.
Det märks förmodligen inte om Du är högkonsument. Men om Du förbrukar 170-220 kWh /mån en sommarmånad blir det märkbart.
Du tjänar m a o inte alls särskilt mycket på att schemalägga VVB och kaffebryggare till låglasttider.
Kaffet Du tänkte brygga billigt 05.50 kan Du likafullt bli debiterad för när elen kostar 5 spänn kl 08.30.
Där rök incitamentet till effektivisering.
Jag pratade med Energimarknadsinspektionens jurister om vad lagen säger, vad innebär det egentligen att kunden har rätt till sina egna data? Innebär det att man har rätt till *korrekta* och *användbara* data, dvs en viss detaljupplösning? Ett antal decimaler? Ja, så är det, enligt deras tolkning.
Men Vattenfall bryr sig inte. Kundtjänst medger att nej, de får inte mer detaljerade data de heller, i övrigt står de fullständigt handfallna och fattar nada. Var ligger felet? Vet inte. Blir det bättre med nya elmätarna? Vet inte. Vad tänker ni göra då, och NÄR tänker ni göra det? Vet inte.
Elhandelsföretaget började leta bland kunder med Vattenfall som nätägare och upptäckte att det fanns flera 'drabbade' i området. Så elhandelsföretaget vände sig till Vattenfall direkt och krävde bättring.
Men Vattenfall bryr sig inte om deras protester heller.
Och de som vill koppla in sina solceller har tydligen upp till 6 mån väntetid fn.
Vi ska se vad ARN kommer fram till, men jag vet inte hur lätt det är att få rätt mot ett statligt bolag i monopolställning som fortfarande befinner sig mentalt i 80tals-Sverige (a k a DDR light).
Titta på Din nätägare. Kontrollera att Du faktiskt KAN få timpris. Oavsett vad Ditt elhandelsbolag tror/förmodar/säger.
Och, oavsett vad nätägaren säger.
Det kan nämligen finnas begränsningar hos nätägaren. Som nätägaren inte redovisar. Inte är medveten om. Inte tar ansvar för. Och inte är intresserad av att åtgärda.
Jag pratar *naturligtvis* om Vattenfall.
HAR DU VATTENFALL SOM NÄTÄGARE; SE UPP !!
Gå först in på MinaSidor och kontrollera att de kan redovisa högupplösta förbrukningsdata i Din region. Två decimaler minst. (Det kan förstås gälla andra nätägare också.)
Vi har timpris med Ellevio som nätägare i vår BRF i stan, där får vi vår kWh-förbrukning redovisad med två decimaler varje timme (och elhandelsföretaget får tre). Jättebra app också. Fungerar utmärkt. Som man tror att det ska göra.
MEN INTE MED VATTENFALL.
Vi blev varse det när vi bytte till timprisavtal i vårt fritidshus i Roslagen i våras.
Vi var inför timpris och nytt elbolag verkligt taggade på energieffektivisering. Då behöver man ju kunna följa sin förbrukning. I detalj.
Nähä nä.
Det visar sig att Vattenfall inte *har* fungerande avläsning. De kan bara avläsa **hela kWh**.
Noll decimaler. Elhandelsbolaget får lika dålig upplösning av data, och Vattenfall medger förbluffat att de inte får mer exakta data de heller.
Varje timme registreras noll, en, eller två kWh.
Det betyder inte bara att Du inte kan se *hur mycket* Du förbrukar *när* Du förbrukar det (utan att koppla in typ en Shelly precis överallt)
Det betyder också att en kWh Du förbrukat 99% av mellan 00 och 06 till billigt pris (trodde Du!) debiteras när den sista % förbrukas, dvs vid pristoppen mellan 06 och 07.
Det märks förmodligen inte om Du är högkonsument. Men om Du förbrukar 170-220 kWh /mån en sommarmånad blir det märkbart.
Du tjänar m a o inte alls särskilt mycket på att schemalägga VVB och kaffebryggare till låglasttider.
Kaffet Du tänkte brygga billigt 05.50 kan Du likafullt bli debiterad för när elen kostar 5 spänn kl 08.30.
Där rök incitamentet till effektivisering.
Jag pratade med Energimarknadsinspektionens jurister om vad lagen säger, vad innebär det egentligen att kunden har rätt till sina egna data? Innebär det att man har rätt till *korrekta* och *användbara* data, dvs en viss detaljupplösning? Ett antal decimaler? Ja, så är det, enligt deras tolkning.
Men Vattenfall bryr sig inte. Kundtjänst medger att nej, de får inte mer detaljerade data de heller, i övrigt står de fullständigt handfallna och fattar nada. Var ligger felet? Vet inte. Blir det bättre med nya elmätarna? Vet inte. Vad tänker ni göra då, och NÄR tänker ni göra det? Vet inte.
Elhandelsföretaget började leta bland kunder med Vattenfall som nätägare och upptäckte att det fanns flera 'drabbade' i området. Så elhandelsföretaget vände sig till Vattenfall direkt och krävde bättring.
Men Vattenfall bryr sig inte om deras protester heller.
Och de som vill koppla in sina solceller har tydligen upp till 6 mån väntetid fn.
Vi ska se vad ARN kommer fram till, men jag vet inte hur lätt det är att få rätt mot ett statligt bolag i monopolställning som fortfarande befinner sig mentalt i 80tals-Sverige (a k a DDR light).
Liknande trådar
-
Sätt musfällan på en planka. Du vill inte bli av med fällan...
Övrigt husrelaterat -
Proppen till handfatet är trög. Vill inte gå upp/ner
Badrum -
Vill bygga en pool i trädgården, gärna en vinterbonad
Pool -
Worxen har fått fel språk över vintern - och vill inte ta emot lösenordet
Robotgräsklippare -
Överlämning villkor från Interimsstyrelse Brf
Hustillverkare