Slog fast min ända spräckkil.

Finns det något knepet för att få loss dem?
 
  • Grov sten med borrade hål och en svart expansionsplugg mitt i.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Osc9 Osc9 skrev:
Slog fast min ända spräckkil.

Finns det något knepet för att få loss dem?
Du får borra 2 st hål snett mot kilen.brukar vara lite bökigt men det går.
 
  • Gilla
Osc9
  • Laddar…
Du bör nog skaffa 3-4 kilar till. Det är svårt att spräcka med bara en kil.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Knacka kilen vänster-höger-vånster ett tjugotal gånger så brukar den släppa.

Edit: ta bort o-ringen först.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Ja missade att du bara har 1st spräckil så bör skaffa fler så borrar du som en linje så blir det lättare och avstånd runt 100-150 mm mellan spräckilalarna.
 
  • Gilla
Osc9
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ja missade att du bara har 1st spräckil så bör skaffa fler så borrar du som en linje så blir det lättare och avstånd runt 100-150 mm mellan spräckilalarna.
Något irriterad...Beställde "Spräckilar 20mm" från HME Tools och förväntade mig att det skulle vara åtminstone 3...Visade sig att jag bara fick en. Ska ordna fler så småningom.

Går denna att få bort så länge med din metod, eller ska jag avvakta?
 
Jag köpte mina där också, men vad fick dig att tro att det skulle vara 3st?
 
Osc9 Osc9 skrev:
Något irriterad...Beställde "Spräckilar 20mm" från HME Tools och förväntade mig att det skulle vara åtminstone 3...Visade sig att jag bara fick en. Ska ordna fler så småningom.

Går denna att få bort så länge med din metod, eller ska jag avvakta?
Prova att knacka den i sidled. Borrning du kan borra nära den, men det hjälper sällan. Fler kilar är lösningen normalt sett. Men den sitter väl bra där till dess att du köpt fler kilar?

Det finns ett par trådar med tips om om spräckning här i forumet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Osc9 Osc9 skrev:
Något irriterad...Beställde "Spräckilar 20mm" från HME Tools och förväntade mig att det skulle vara åtminstone 3...Visade sig att jag bara fick en. Ska ordna fler så småningom.

Går denna att få bort så länge med din metod, eller ska jag avvakta?
SpräckkilAR är ju faktiskt plural, så minst två ska du ha.
Europeisk konsumenträtt är rätt tuff mot företag, så börja med att kräva en kil till.
 
Det är en eller fyra på bilden…inte tre eller två.
I beskrivningen står det att det är DEN mest sålda, alltså singular.

Det lär inte vara en spikrak väg att få en kil till.

Hade jag varit TS hade jag bokstavligen lagt energin på att få loss kilen istället.
 
  • Gilla
pette och 1 till
  • Laddar…
Åk till en butik och köp några till. Eller lämna den i och beställ från Kina...
 
P
mexitegel mexitegel skrev:
Det är en eller fyra på bilden…inte tre eller två.
I beskrivningen står det att det är DEN mest sålda, alltså singular.

Det lär inte vara en spikrak väg att få en kil till.

Hade jag varit TS hade jag bokstavligen lagt energin på att få loss kilen istället.
"Den" refererar till produkten.
Jag antar att de inte lyckas sälja samma kil flera gånger.
Men naturligtvis är det primära att spräcka stenen.
 
Tänk på att du vill sätta spräckilar i linje som jag ritat så det spricker ner mot högersidan för jag misstänker att du vill ha bort hela stenen/berget.Om du försöker slå bort spräckilen så slå inte för hårt så du böjer kilen så den blir krokig och lägg på lite fett så glider det bättre och kilarna håller längre.Ett tips är att du köper borrar på Biltema (sds max fäste/Sds plus) billiga och går som tåget och har köpt från HME tools borrar men går inte jämföra med Biltemas vare sig i pris eller effektivitet.
 
  • Sten med borrade hål och en spräckkile, gul linje visar riktningen för spräckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Osc9
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Tänk på att du vill sätta spräckilar i linje som jag ritat så det spricker ner mot högersidan för jag misstänker att du vill ha bort hela stenen/berget.Om du försöker slå bort spräckilen så slå inte för hårt så du böjer kilen så den blir krokig och lägg på lite fett så glider det bättre och kilarna håller längre.Ett tips är att du köper borrar på Biltema (sds max fäste/Sds plus) billiga och går som tåget och har köpt från HME tools borrar men går inte jämföra med Biltemas vare sig i pris eller effektivitet.
Tusen tack för tipsen! Har idag en svagare maskin på 700w, tar väl en dryg minut per hål, rimligt? Hur många borrar tror du att det behövs för 100+ hål? Kör du någon form av mask när du borrar?
 
Osc9 Osc9 skrev:
Tusen tack för tipsen! Har idag en svagare maskin på 700w, tar väl en dryg minut per hål, rimligt? Hur många borrar tror du att det behövs för 100+ hål? Kör du någon form av mask när du borrar?
1 minut är bra men ska du borra 100 hål så räcker nog inte med 1 borr.Som sagt så har Biltema bra borrar och bra pris och man brukar köra 1 borr och sedan byta till borr nr2 så den får svalna emellan. Sedan får man inte slå hårt på kilarna utan man väntar några sekunder mellan slagen så det blir spänningar i berget/stenen. Betydligt lättare att spräcka stenar om man jämför med berg.
Mask/munskydd rekommenderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.