En av byggnaderna på gården här är gul, och avviker således från den traditionella falu rödfärg som resten av gården är målad i. Jag skulle vilja måla om huset med falu rödfärg, men vad jag förstått så är det inte något man rekommenderar eftersom huset varit målat med oljefärg tidigare.

Känner någon till en färg i samma kulör som falu rödfärg, fast oljebaserad?
 
Alla oljefärger kan ju brytas till så kallad faluröd nyans. Det bästa är om du kan ta med dig en provbit på din faluröda som du har nu till en affär som har en färgscanner, då kan man nog komma ganska nära. Men jag tror att det kommer vara högst påtagligt att det är en annan typ av färg, man brukar kunna se på kilometers håll om en kåk är målad med riktig rödfärg eller inte.
 
Alcro har en allmoge faluröd som är helt matt.
Anders
 
"Faluröda" hus som inte är målade med "riktig" falu färg brukar se för jävliga ut, eller snarare, det bryter av så vansinnigt mot vad vi är vana vid att falu rödfärg ska se ut. Vi har själva en gulmålad kåk på en i övrigt falu rödfärgad gård (föregående ägaren avskydde allt som andades "traditionell", nej nytt och modernt skulle det vara!), men som tur är har nuvarande fasaden hela tiden målats med någon slags plastfärg, så nu efter femtio år då hela fasaden är upprutten är det dags att byta ut rubbet. Gissa om vi återgår till Falu rödfärg?

Men jag tycker ändå inte att det hade varit värt att måla över det gula, om nu panelen hade varit i hyffsat skick. Tycker att gult och rött oftast ser rätt ok ut, bättre iallafall än när det är blåmålade hus ihop med falu rödfärg.
 
Det fanns förmodligen en tanke med att gulmåla en av byggnaderna, exempelvis att lyfta fram det viktigaste o finaste huset på gården. Det var väl vanligt att man gjorde så förr. Till o med så att man kunde måla framsidan i gult för att skryta lite och sedan låta de andra sidorna vara röda.
 
Så kan det naturligtvis vara man har tänkt. Det gula huset är ju trots allt boningshuset som varit gult (innan dess grått). Men den där Alcro-färgen såg intressant ut, faktiskt. Man skulle ju kunna prova den på en del av huset och se hur det blir i alla fall. Blir det för olikt resten av gården så får det väl bli ett lager gult igen: om 10-15 år är det dags att byta panel, så man kan ju alltid byta till falu röd då :)
 
Kunde väl tänka att det är boningshuset som är gult. Är det en större bondgård? Är det en kulturhistoriskt värdefull miljö? Vet du vad för slags färg den är målad i?

Troligtvis är det kulturhistoriskt korrekt att huset är gult. Vartefter allt fler 'enkla' boningar rödfärgsmålades under 1900-talet, så började de bättre bemedlade att gulmåla åtminstone boningshuset (åtminstone framsidan) för att visa att de hade råd med något bättre än rödfärgen. Är huset tidigare målat i linoljefärg, så borde det egentligen fortsättningsvis målas i linoljefärg. Det finns en kulör som heter 'herrgårdsgul' som skulle kunna passa. Detta utifall det rör sig om en kulturhistoriskt värdefull miljö. Har man en gång målat med någon annan färgtyp är det svårt att gå tillbaka till linoljefärgen.

Tycker personligen det är snyggare med något som bryter av från det röda, exempelvis gult, än en rödfärg som låtsas vara rödfärg men ändå ser lite annorlunda än de andra byggnaderna........
 
Sommartorparn skrev:
Det fanns förmodligen en tanke med att gulmåla en av byggnaderna, exempelvis att lyfta fram det viktigaste o finaste huset på gården. Det var väl vanligt att man gjorde så förr. Till o med så att man kunde måla framsidan i gult för att skryta lite och sedan låta de andra sidorna vara röda.
Det var väldigt vanligt, och inte bara förr... Senast igår pratade jag med en lantbrukarson som har en fastighet med faluröda uthus och grönt boningshus.
Han ska klä om boningshuset och tvekar i färgvalet, men det han uteslutit direkt var just det faluröda, "... då känns det som man går in i stallet...", var hans kommentar om detta.
 
Fast från början var väl ekonomibyggnaderna gråa (eller tjärade) och boningshuset falurött för att se ut som tegel....

Och jag tycker som sagt att gult är fint ihop med rött, däremot så gillar jag inte plastfärger....
 
anilov skrev:
Fast från början var väl ekonomibyggnaderna gråa (eller tjärade) och boningshuset falurött för att se ut som tegel....

Och jag tycker som sagt att gult är fint ihop med rött, däremot så gillar jag inte plastfärger....
Ja så var det kanske, det gråa var väl helt omålat trä som hade eroderat med tiden, oerhört vackert i mina ögon, på rätt plats vill säga, och fantastiskt tåligt...
Och jag instämmer, en gul villa med röda uthus är en fin kontrast.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.