Hej.
Har ett gammalt hus där en elektriker som skall komma och hälsa på har sagt att han kan ta en titt på elsystemet medan han är här. Dock jobbar han i ett annat europeiskt land så jag vet inte om standarderna skiljer. Han nämnde att på deras nybyggen (hus) så slår dom ner jordspett som sedan agerar jord. Dvs då blir det inte PEN system, tror det kallas så i Sverige vilket jag förmodligen har (fyra svarta kablar från huvudmätaren om jag inte missminner mig) ? Det var många år sedan man gick telereparatör/elektriker utbildningen.
Han skickade mig en bild.
Det jag undrar över. Gör man så i sverige också på nybyggda hus?
Där kabeln från jordspettet går in är det markerat med blå ring. Elcentral under installation på en betongvägg, omarkerade kablar och öppna lådor, med blå markering kring en dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det utgör en absolut minoritet och undantag att göra så hos oss i SE.
 
  • Gilla
Mrgsxr77
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej det utgör en absolut minoritet och undantag att göra så hos oss i SE.
Dvs inte ett system han skall införa här? Enligt honom skall detta vara det säkraste alternativet enligt deras nyaste standard. Dock har jag alltid varit skeptiskt till utländska standarder.
 
Nej det är inget du ska prioritera när ni ser över din gamla anläggning tvärtom kanske bland det sista du behöver tänka på om du inte ska installera reservkraft.
 
GK100 GK100 skrev:
Nej det är inget du ska prioritera när ni ser över din gamla anläggning tvärtom kanske bland det sista du behöver tänka på om du inte ska installera reservkraft.
Nej reservkraft är inget som är prioriterat. Kanske blir solceller i framtiden.
Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.