35 082 läst · 69 svar
35k läst
69 svar
Sätta igen fönster tillfälligt för att spara el
Jag har kompletterat mina enkelglas-innanfönster med en extra glasruta (energiglas).
Skrev då och frågade Pilkington vilket avstånd mellan de två rutorna som är lämplig. Svar optimalt är 18mm. Hade tur, det var exakt det avstånd som det blev med min åtgärd!
Det har fungerat bra så bra att jag har innanfönstren monterade året runt nu. Inga problem med fukt mellan eller på rutorna. Grejen är att luften mellan rutorna inte ska cirkulera, därför är alla isolerrutor gjorda med flera, 2 eller 3 glas med ett mellanrum typ 12mm.
Skrev då och frågade Pilkington vilket avstånd mellan de två rutorna som är lämplig. Svar optimalt är 18mm. Hade tur, det var exakt det avstånd som det blev med min åtgärd!
Det har fungerat bra så bra att jag har innanfönstren monterade året runt nu. Inga problem med fukt mellan eller på rutorna. Grejen är att luften mellan rutorna inte ska cirkulera, därför är alla isolerrutor gjorda med flera, 2 eller 3 glas med ett mellanrum typ 12mm.
Redigerat:
Instämmer helt i ditt perspektiv, än så länge är detta bara en tanke ifall det verkligen börjar bli tufft energimässigt här i landet.L LAnsgar skrev:Kul idé.
Jag har också haft tanken kring det, men har hittills värderat utseende & utsikt högre än eventuell sparpotential. Kanske är läge att omvärdera snart..
När jag har spånat så har jag tänkt göra en löstagbar, individuellt måttanpassad, "skiva" som man kan trycka in i smygen när man stänger fönstret. Jag har då tänkt typ:
vindpapp - 95mm isolering (med ram av 2"4) - gips.
Tätningslist både mot fönstret & mot smygen för att få det riktigt tätt.
Jag ser en stor risk: Kondens mellan glas och skiva, med mögel som följd.
- Glasrutan är difftät och fukt i konstruktionen måste kunna vandra ut åt något håll, så ingen plast i skivan!
- Kall strålning nattetid gör att fukt mellan ruta och skiva riskerar att kondensera. Kanske ska man sätta någon form av täckning på utsidan av rutan?
Har precis samma tanke med en löstagbar och måttanpassad modul. Ditt upplägg låter klokt, fukten är såklart det luriga här. Hjälper det något att flytta ut modulen ett par centimeter för att skapa en luftspalt?
Jag skriver ju här och får massa kloka inspel för att avgöra om det ger något tillbaka Tanken har hela tiden varit att använda massa överblivet material från bygget - stenullsisolering, cellplast, träreglar, osv. U-värdet är absolut okej, 1.0 för fönsterna och 0.14 för väggen. Utifrån alla inspel här är min bedömning just nu att det inte är lönt att göra detta om det inte blir ordentligt krisartat, främst utifrån risken för fukt som behöver hanteras på ett bättre vis än vad jag kan komma på just nu.Hammarskallen skrev:Man tar sig för pannan. Du bygger alltså ett nytt fint hus, och nu ska du förstöra det (åtminstone tillfälligt) med att göra en åtgärd som du inte har en aning ger något tillbaks. Hur vet du ens om du får tillbaks pengarna du lägger ut på ombyggnadsmtrl? Rimligtvis är fönstrena så pass moderna att dom har ett vettigt u-värde.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Sparåtgäder på folket så finns mera att sälja utomlands heter detSingenjören89 skrev:Så kasst ritat är det inte Arkitekten har gjort en del smarta lösningar med god möjlighet att stänga av vissa delar av huset osv. Framräknat har vi helt OK energivärde, återstår att se hur det blir i praktiken nu i vinter, men detta handlar dels om att återanvända byggmaterial som är över (isolering, 45x45, osv), att försöka spara en slant och dra sitt strå till stacken om det nu blir ransonering.
Mellan två enkelglas kan man sätta en PET-plastskiva som ett tredje glas. fungerar också som inbrottsskydd.
Lämligt i källarfönster och där man inte behöver glasklar utsikt. Sparar bra men energi
Plastskivor PET, glasklar blank - Stocksundet
https://www.stocksundet.se
Lämligt i källarfönster och där man inte behöver glasklar utsikt. Sparar bra men energi
Plastskivor PET, glasklar blank - Stocksundet
https://www.stocksundet.se
Tunga gardiner funkar bra som går att dra för och av vid behov, tex dra för nattetid och släppa in ljus dagtidM mfriman skrev:
DU kan trösta dig med att du inte kommit med den sämsta spartanken/snålaste ännu iaf. Det finns alltid någon som är värreSingenjören89 skrev:Jag skriver ju här och får massa kloka inspel för att avgöra om det ger något tillbaka Tanken har hela tiden varit att använda massa överblivet material från bygget - stenullsisolering, cellplast, träreglar, osv. U-värdet är absolut okej, 1.0 för fönsterna och 0.14 för väggen. Utifrån alla inspel här är min bedömning just nu att det inte är lönt att göra detta om det inte blir ordentligt krisartat, främst utifrån risken för fukt som behöver hanteras på ett bättre vis än vad jag kan komma på just nu.
Postade om detta för nån vecka sedan men fick inte så mycket till svar. Så jag googlade själv.
Min plan som det ser ut nu är träramar med cellplast i. Klädda i nånting. Inte funderat ut om jag ska plasta dom för att inte få ut fukten från rummet in mot fönstret eller låta dom andas. Masonit eller plywood mot insidan kanske som jag målar vitt. Eller låter ungarna dekorera.
Sen sätter jag tätningslist och fäster med starka magneter. Handtag på insidan så att det går enkelt att lossa och sätta upp beroende på väder.
främst är det de utrymmen vi inte använder under dygnets ljusa timmar som ska täckas. Både för att spara el och för att det är kallt nog som det är där redan… oavsett värme på elementen så är områdena runt fönstren kalla på vintern. Tittar på att byta ut elementen men som jag ser det så blir det dels en kostnad i renovering + högre uppvärmningskostnad pga mer vatten som ska värmas. Denna vintern får jag ta tillvara den värme vi har.
Min plan som det ser ut nu är träramar med cellplast i. Klädda i nånting. Inte funderat ut om jag ska plasta dom för att inte få ut fukten från rummet in mot fönstret eller låta dom andas. Masonit eller plywood mot insidan kanske som jag målar vitt. Eller låter ungarna dekorera.
Sen sätter jag tätningslist och fäster med starka magneter. Handtag på insidan så att det går enkelt att lossa och sätta upp beroende på väder.
främst är det de utrymmen vi inte använder under dygnets ljusa timmar som ska täckas. Både för att spara el och för att det är kallt nog som det är där redan… oavsett värme på elementen så är områdena runt fönstren kalla på vintern. Tittar på att byta ut elementen men som jag ser det så blir det dels en kostnad i renovering + högre uppvärmningskostnad pga mer vatten som ska värmas. Denna vintern får jag ta tillvara den värme vi har.
”Mera vatten”, om jag tolkar det som större element än du har nu och gissar också att du har vattenburen värme från värmepump. Med större element används det lägre temperatur ut från pumpen för att värma huset, dvs högre verkningsgrad. Riktigt gamla element med stor volym kräver lägre temp än moderna platta element. Golvvärme (vattenburen) har ännu lägre framledningstemperatur och därmed ännu högre verkningsgrad på värmepumpen.Niclas Gustafsson skrev:Postade om detta för nån vecka sedan men fick inte så mycket till svar. Så jag googlade själv.
Min plan som det ser ut nu är träramar med cellplast i. Klädda i nånting. Inte funderat ut om jag ska plasta dom för att inte få ut fukten från rummet in mot fönstret eller låta dom andas. Masonit eller plywood mot insidan kanske som jag målar vitt. Eller låter ungarna dekorera.
Sen sätter jag tätningslist och fäster med starka magneter. Handtag på insidan så att det går enkelt att lossa och sätta upp beroende på väder.
främst är det de utrymmen vi inte använder under dygnets ljusa timmar som ska täckas. Både för att spara el och för att det är kallt nog som det är där redan… oavsett värme på elementen så är områdena runt fönstren kalla på vintern. Tittar på att byta ut elementen men som jag ser det så blir det dels en kostnad i renovering + högre uppvärmningskostnad pga mer vatten som ska värmas. Denna vintern får jag ta tillvara den värme vi har.
B bopakoster skrev:Jag har kompletterat mina enkelglas-innanfönster med en extra glasruta (energiglas).
Skrev då och frågade Pilkington vilket avstånd mellan de två rutorna som är lämplig. Svar optimalt är 18mm. Hade tur, det var exakt det avstånd som det blev med min åtgärd!
Det har fungerat bra så bra att jag har innanfönstren monterade året runt nu. Inga problem med fukt mellan eller på rutorna. Grejen är att luften mellan rutorna inte ska cirkulera, därför är alla isolerrutor gjorda med flera, 2 eller 3 glas med ett mellanrum typ 12mm.
Hej igen Singenjören89!
. Jag berättade ovan om min extraglasruta på innanfönstren. Gjorde ett diagram som visar effekten av ändringen.
Besparingen blev 12% minskad energiåtgång i det hus som är beskrivet i min profil. 46 innanfönster byggdes om.Total glasyta c.a 19m2.
Huset:
2 vuxna i 110m2 villa med inredd 80m2 vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus ökar till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Karlskoga
· 8 inlägg
Tack för inlägget och den fina datan, får man fråga vad du hade för isolering på vinden innan du bytte?B bopakoster skrev:Hej igen Singenjören89!
. Jag berättade ovan om min extraglasruta på innanfönstren. Gjorde ett diagram som visar effekten av ändringen.
Besparingen blev 12% minskad energiåtgång i det hus som är beskrivet i min profil. 46 innanfönster byggdes om.Total glasyta c.a 19m2.
Huset:
2 vuxna i 110m2 villa med inredd 80m2 vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus ökar till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
[bild]
Hej, kul att se en Karlskoging, (växte själv upp på Skranta, Lyckåsvägen 12..ditt hus från 30-talet kan det vara grannhuset Lyckåsvägen/Myrbacken som du bor i?)RSAndersson skrev:
Måste nog tänka till ett tag... jag tror det var rätt dåligt med isolering, men om jag minns rätt max 1dm sågspån...eller mindre. Reglarna på vindsbjälklaget är c.a 2dm höga och var inte övertäckta...
RSAndersson skrev:
Renoveringsnovis
· Karlskoga
· 8 inlägg
Kul sammanträffande! Vi budade på ett hus på Lyckåsvägen, men slutade med att vi köpte ett funkishus på 180 + 100 på Carls Åbyvägen.B bopakoster skrev:Hej, kul att se en Karlskoging, (växte själv upp på Skranta, Lyckåsvägen 12..ditt hus från 30-talet kan det vara grannhuset Lyckåsvägen/Myrbacken som du bor i?)
Måste nog tänka till ett tag... jag tror det var rätt dåligt med isolering, men om jag minns rätt max 1dm sågspån...eller mindre. Reglarna på vindsbjälklaget är c.a 2dm höga och var inte övertäckta...
Det låter ungefär som vårat hus, ligger en decimeter med en blandning av sågspån och muslort. Tolkar jag din graf rätt så bör vi nog se till att byta upp oss till ordentlig isolering.
Vi är ungefär där du var efter din första åtgärd, har bergvärme men kåken läcker värme åt alla håll och kanter, så vi förbrukar nog 25k kwh per år nu.
Bravo o grattis till bergvärmen!RSAndersson skrev:Kul sammanträffande! Vi budade på ett hus på Lyckåsvägen, men slutade med att vi köpte ett funkishus på 180 + 100 på Carls Åbyvägen.
Det låter ungefär som vårat hus, ligger en decimeter med en blandning av sågspån och muslort. Tolkar jag din graf rätt så bör vi nog se till att byta upp oss till ordentlig isolering.
Vi är ungefär där du var efter din första åtgärd, har bergvärme men kåken läcker värme åt alla håll och kanter, så vi förbrukar nog 25k kwh per år nu.
Isolering är det som lönar sig nu för er.
Och kanske solceller med batterier/bränsleceller till sist?