Bart Bart skrev:
Nackdelen är att snickarboan ser ut som en spånbomb briserat efter man är klar.
Det borde dock va ganska enkelt att få till riktigt bra utsug på en frässläde, sno lite idéer från trä-CNCar o bygg en liten stängd utsugsbox med borstlister, som åker med fräsen.
En frässläde med inbyggd utsugsbox och borstlister för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Det går säkert, men borsten måste väl sitta runt hela släden och routern i så fall? Det är ju glipan mellan släden och ämnet som blir problemet. Täcker du då runt släden är skåran som routern använder för frässtålet nästa problem.

Bäst att stå utomhus och ge grannens nylackerade bord lite textur istället.
 
  • Gilla
Andreas.
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det går säkert, men borsten måste väl sitta runt hela släden och routern i så fall? Det är ju glipan mellan släden och ämnet som blir problemet. Täcker du då runt släden är skåran som routern använder för frässtålet nästa problem.

Bäst att stå utomhus och ge grannens nylackerade bord lite textur istället.
MIn tanke är som i bilden nedan fast borstboxen kan va betydligt mindre. Enda trixet jag ser är att man skulle (kanske, beroende på hur mycket det diffar i tjocklek mellan ämnena man fräser) behöva anpassa sugboxens höjdposition efter hur tjockt ämne man fräser, men inte så svårt att fixa det heller.

CNC-maskin med fräs och anordning för spånuppsamling med borstbox i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Lite mer avancerad än min släde som är ett bakbord med en glipa i som routern åker i :rofl:
 
L Lilllen skrev:
Då ingen bild eller länk till youtube kommit upp i tråden får jag väl söka själv då :)
Det är alltså en liknande denna som byggts?

[bild]
[media]
I så fall finns ju ingen risk att den slits ur handen i alla fall.
Nä, det stämmer ju. Däremot ser jag inte om vaggan är fäst vid de tvärgående profilerna och om de i sin tur är fästa i de längsgående skenorna på något vis. Det är förmodligen en relativt säker setup men det är Festools största fräs han har där; är olyckan framme kan det säkert bli karusell av det hela lik förbannat om grejorna bara vilar på varandra...

Dessutom skiljer den här jiggen markant från flertalet frässlädar som visas på Youtube — de flesta är bara en enkel variant på en lång låda som glider på någon form av skenor och man flyttar fräsen för hand fram och tillbaka (eller tvärtom) samtidigt som lådan förflyttas utmed skenorna.

Jag har ingen aning om vad TS har byggt för släde, det jag propagerar för är att man ska jobba mot noll risk i varje moment och att varje setup ska granskas utifrån perspektivet "vad kan gå snett med det här och kan jag eliminera det?" Priset för medveten risktagning kan komma att betalas i fingervaluta.

//Ronnie
 
  • Gilla
asfaltsbarn1 och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
MIn tanke är som i bilden nedan fast borstboxen kan va betydligt mindre. Enda trixet jag ser är att man skulle (kanske, beroende på hur mycket det diffar i tjocklek mellan ämnena man fräser) behöva anpassa sugboxens höjdposition efter hur tjockt ämne man fräser, men inte så svårt att fixa det heller.

[bild]
Youtubern som visades här hade en ram med utbytbara borstar under fräsvaggan. Jag minns inte säkert men tror att han sa att han hade tre uppsättningar med borstar med olika höjd så du är uppenbarligen rätt ute i ditt tänk, @Ola C.

//Ronnie
 
Här är mer mitt upplägg. Snabbt och billigt att få ihop. Skapar total oreda.

 
P Pysslarn skrev:
Youtubern som visades här hade en ram med utbytbara borstar under fräsvaggan. Jag minns inte säkert men tror att han sa att han hade tre uppsättningar med borstar med olika höjd så du är uppenbarligen rätt ute i ditt tänk, @Ola C.

//Ronnie
Borde gå att göra enklare o mer flexibelt med en borstbox som är flyttbar i höjd men jag har inte funderat jättemycket på en sån lösning.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.