Jag har två vattenrör på min sidovind (typ 10 mm tjocka), en för kallt vatten och en för varmt vatten. Det blir aldrig frysgrader där, men kan gå ner till +5. Rören är synliga ungefär 3 meter på vinden. Finns det nån mening med att isolera varmvattensröret med sån där skumplast för att förhindra värmeläckage?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Rorisolering-860018/
Isoleringen kostar ju 30 kr på Biltema så det är ingen stor kostnad, men är mest nyfiken på om man minskar värmeläckaget eller om det är helt meningslöst? :rolleyes:
 
Om det blåser riktigt kalla vindar på vintern samt att det är riktigt kallt så kan faktiskt rören frysa. Med risk för det och följderna hade jag inte tvekat att isolera båda rören.
 
Kör på. Det kan aldrig skada. Varmvattnet borde kunna bli någon el några grader varmare under vintern, så länge vattnet flödar. När det blir stående så kyls det inte av riktigt lika snabbt, men förmodligen inte någon enorm skillnad. Beror lite på hur långa rörlängder, rördimension och isolering det är i övrig mellan dusch/tvättställ och VVB.

Om det blåser riktigt kalla vindar på vintern samt att det är riktigt kallt så kan faktiskt rören frysa. Med risk för det och följderna hade jag inte tvekat att isolera båda rören.
Är det inte risk för kondens på kallvattenröret?
 
Redigerat:
Du förlorar mycket energi om du inte isolerar varmvattenrör i kallt utrymme. Använd riktiga rörskålar, inte den billiga cellplastisoleringen, för att minska värmeförlusten så mycket som möjligt. Kallvattenröret kan kondensera på sommaren, om du inte isolerar.
 
Ok, tack för era snabba svar. Det är isolerat där, men jag loggar tempen och det kan gå ner till 5 grader. Det finns även en frostvakt där.
Jag köper nån isolering och bäddar in rören i.
 
Är det alltså stor skillnad på rörskålar och isolering med skumplast? Isolering med skumplast verkar ju var och varannan affär sälja, medan rörskålar har jag bara sett några firmor på internet som säljer.
Säljer Bauhaus rörskålar tror ni? :confused:
 
Någon röris sa till mig att det är olämpligt att dra vattenledningar i kalla utrymmen. Även med isolering är det bara en tidsfråga innan det når frystemperatur om man t.ex. är bortrest och vattnet står stilla i rören. Frostvakt kan hjälpa så länge elen funkar (OK, detta är värstafallscenariot att det dessutom blir strömavbrott).
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Någon röris sa till mig att det är olämpligt att dra vattenledningar i kalla utrymmen. Även med isolering är det bara en tidsfråga innan det når frystemperatur om man t.ex. är bortrest och vattnet står stilla i rören. Frostvakt kan hjälpa så länge elen funkar (OK, detta är värstafallscenariot att det dessutom blir strömavbrott).
Efter 4 månaders renovering pga vattenläcka kan bara hålla med... Om rören ändå går i kattvind eller annat utrymme med minsta risk för frost - Isolera!!!
 
En viktig fråga att lyfta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.