Håller på och ska bygga en lång garderobsvägg längsmed min hall. Grunden blir ett elfa liknande system och därefter tänker jag mig skjutdörrar. Håller på och letar efter dörrar till detta och försöker hålla nere kostnaden. Har någon här erfarenhet av att skarva skenor för skjutdörrar så jag vet om det är någon idé att tänka i de banorna. Garderoben landar på minst ca 4200 cm, vilket inte direkt är något standardmått har det visat sig.

Funderar på ett par dörrar som Bauhaus har väldigt bra erbjudande på just nu men då blir det dörrar som är 60 cm st och skenorna som de passar till är bara 120 cm st. Kommer det kännas för plottrigt med 7-8 dörrar på den ytan, eller kan det bli bra tro?

Med dessa landar jag på 3. 600 kr för alla dörrar, med bredare antagligen närmare 6. 000 kr + skenor, måttbeställda har jag hittat för 14.000 kr.
 
  • Skjutdörrar på en webbsida för byggmaterial med öppen spis och soffa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Tänk på att alla dörrar måste överlappa så dörrpar för 120 cm garderob täcker lite mindre än så när det ska överlappas med nästa par.

Vi har nästan 3 m garderob och fyra dörrar, och redan det tycker jag gör att man alltför ofta måste flytta på två dörrar för att komma åt. Det är Elfa så visst kostade det mycket (fast det var med bra rabatt) men då är det måttanpassat både för bredd och höjd.
 
  • Gilla
eb81
  • Laddar…
Försök få känna på skjutdörrarna innan du bestämmer. När jag letade kom jag fram till att billiga dörrar var väldigt sladdriga.
 
  • Gilla
eb81 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att alla dörrar måste överlappa så dörrpar för 120 cm garderob täcker lite mindre än så när det ska överlappas med nästa par.

Vi har nästan 3 m garderob och fyra dörrar, och redan det tycker jag gör att man alltför ofta måste flytta på två dörrar för att komma åt. Det är Elfa så visst kostade det mycket (fast det var med bra rabatt) men då är det måttanpassat både för bredd och höjd.
Ja måttanpassat hade absolut blivit bäst men känns som väldigt mycket pengar. Om jag väljer de billiga dörrarna så kommer de i 2 pack, så på 8 dörrar är det nästan en dörr förmycket för att kompensera överlappningarna. Har du en lång skena eller skarvade du på dina 3 meter?
 
Z ZipLock skrev:
Försök få känna på skjutdörrarna innan du bestämmer. När jag letade kom jag fram till att billiga dörrar var väldigt sladdriga.
Bra tips! Ska åka runt och kolla om någon har dem framme för visning, närmaste hade det inte.
 
BirgitS
Inga skarvar
 
Jag har skarvat uppe och nere utan problem,
flyttade från en vinkel uppsättning till en lång vägg därav skarven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.