Jag har precis bytt till timmätning med tibber och vill kunna styra förbrukare till tider när elen är billig.Tanken var att göra det med min telldus tellstick Znet lite men den kan bara leverera sensordata till tibber och inte styra något.

Återstår då att antingen ha en dum styrning som bara går på tid eller byta till en smartare hub som klarar styrning och logik.

Som jag förstått finns tre smarta alternativ med olika möjligheter och pris. Jag är egentligen inte så intresserad av att styra allt möjligt men vill att det som styrs ska fungera. Även om jag kan programmera så kräver det ofta mer tid än jag är beredd att lägga. Erfarenheten är att Telldus live och framförallt 433MHz enheter fungerar rätt dåligt.

Jag har också en luft/luft värmepump och eldar i kaminen så en styrning med termostater som gör uppvärmningen billigare med bibehållen komfort är inte målet utan så billigt som möjligt med sänkt inne temperatur och ökat behov av eldning är helt acceptabelt

Homey
Kostnad: 3995kr
Protokoll: Z-Wave, Zigbee, WiFi, Bluetooth, IR, 433 MHz,
Enkelhet: grafiskt gränssnitt
Fördel: flest protokoll
Tibber: integrerad in i tibbers app

Future home
Kostnad: 1700kr
Protokoll: ZigBee, Z-Wave
Enkelhet: grafiskt gränssnitt
Fördel: billigare än Homey men gör samma saker?
Tibber: integrerad in i tibbers app


Home Assistant

Kostnad Ca 500kr för dongel
Protokoll: ZigBee, Z-Wave, wifi?
Enkelhet: kräver kodning och kommer köras på en NAS vilket ger ett extra lager av komplexitet
Fördel: billigast
Tibber: kan visas i tibbers app och tibbers priser kan tas in i home assistant (men de kan lika gärna tas från nordpool)

Jag vill t.ex kunna styra så att varmvattenberedaren slås på dygnets 4 billigaste timmar. Vilket av de tre ovanstående är den enklaste och mest prisvärda (förutom den dumma styrning som jag har nu)

Förutsättnigen är att en smartpuck kan kopplas till kontaktor som styr varmvattenberedare eller elpatron. Just nu fulstyrs det av ett enkelt tidur mellan 01 0ch 05 varje morgon i väntan på permanent lösning
Två elektriska säkerhetsbrytare monterade på en plywoodvägg märkta "VARMVATTENBEREDARE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mechanisk timerkontakt inställd på omkring 12 timmar inkopplad i vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stämmer min sammanställning och vad borde jag välja? Jag förstår framförallt inte skillnaden på Homey och Futurehome, går det att bygga upp samma typ av logik i båda?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej,
Jag går i precis samma funderingar som du. Så jag har dessvärre inget svar på dina frågor. Men vad jag har förstått så ska Futurehome klara den styrningen du efterfrågar.

Jag tänkte använda en smartplug för typ 200kr tillsammans med futurehome och syra varmvatten och värme på elpriset, vad jag har hört så kan man ställa in detta i tibberappen.

Däremot blir jag inte klok på vilka saker som fungerar ihop med futurehome. Är det så att man kan köpa vilken pryl som helst med t.ex Zigbee och så fungerar det?

Det verkar också finnas olika futurehome Smarthub. Den med X och utan X. Är det någon skillnad?
 
H hakankj skrev:
Hej,
Jag går i precis samma funderingar som du. Så jag har dessvärre inget svar på dina frågor. Men vad jag har förstått så ska Futurehome klara den styrningen du efterfrågar.

Jag tänkte använda en smartplug för typ 200kr tillsammans med futurehome och syra varmvatten och värme på elpriset, vad jag har hört så kan man ställa in detta i tibberappen.

Däremot blir jag inte klok på vilka saker som fungerar ihop med futurehome. Är det så att man kan köpa vilken pryl som helst med t.ex Zigbee och så fungerar det?

Det verkar också finnas olika futurehome Smarthub. Den med X och utan X. Är det någon skillnad?
Jag skulle förresten också vilja få tips på om det finns ett relä som fungerar ihop med futurehome som man då kan styra, inte bara en smartplugg alltså.
 
Kolla i tibbers butik vilka de rekomenderar men generellt så fungerar allt med z-wave. De kallar det insatsbrytare. Har du en två eller trefaslast får du använda en kontaktor ihop med fjärrbrytaren.
https://tibber.com/se/store/smartahem

Jag har qubino puckar på andra ställen, de har fördelen att de även kan ta emot signal från en tempgivare

Futurehome stödjer z-wafe och zigbee
https://tibber.com/se/store/produkt/futurehome-smarthub

Homey stödjer Z-Wave, Zigbee, WiFi, Bluetooth, IR, 433 MHz,
https://tibber.com/se/store/produkt/athom-homey-pro
 
  • Gilla
stari64
  • Laddar…
Som svar på min egen fråga pågår nu test med Homeassistant OS kört som på VM på min NAS. Tillsammans med Node Red så berkar det kunna bli en riktigt bra lösning men det är ändå en viss tröskel. Eftersom det inte krävdes några prylar blev det billigt att testa.

Där kan jag också integrera mina befintliga grejer som idag styrs av telldus live.

Droppen var när jag inte gick Homey (Beta) att slå på en shelly brytare dynets 4 billigaste timmar. Detta verkar HA klara men med en del mer pill.
 
Jag är i samma sits.

Har beställt en HeatIt-termostat, och ska på nåt sätt försöka styra min Thermia Diplomat Värmepump.
Då Ngenic inte går att få tag i knappt, är dyr och ändå inte kan styra den inbyggda varmvattenberedaren, så lutar det år Husdata H60/H66.
Men jag kan för lite för att veta om jag väljer rätt.

Ska även få solpaneler med 2st huawai-växelriktare och smartmätare här vad det lider.

Tittade på Futurehome, men jag har även en SynologyNAS som står och går dygnet runt som skulle kunna vara min Hub om jag lär mig hur man gör.

Guld vore om man kunde haft en display nånstan för alla i familjen att se också.
 
  • Gilla
Tobias Berg
  • Laddar…
Jag sitter också med en diplomat inverter och har kopplat in h60 husdata för styrning. Beställde en homey pro men efter två månader meddelade komplett att de helt enkelt inte kan leverera. Hittade du någon lösning för att styra mot elpriset?

Tegheim Tegheim skrev:
Jag är i samma sits.

Har beställt en HeatIt-termostat, och ska på nåt sätt försöka styra min Thermia Diplomat Värmepump.
Då Ngenic inte går att få tag i knappt, är dyr och ändå inte kan styra den inbyggda varmvattenberedaren, så lutar det år Husdata H60/H66.
Men jag kan för lite för att veta om jag väljer rätt.

Ska även få solpaneler med 2st huawai-växelriktare och smartmätare här vad det lider.

Tittade på Futurehome, men jag har även en SynologyNAS som står och går dygnet runt som skulle kunna vara min Hub om jag lär mig hur man gör.

Guld vore om man kunde haft en display nånstan för alla i familjen att se också.
 
E Erik321123 skrev:
Jag sitter också med en diplomat inverter och har kopplat in h60 husdata för styrning. Beställde en homey pro men efter två månader meddelade komplett att de helt enkelt inte kan leverera. Hittade du någon lösning för att styra mot elpriset?
Jag har inte köpt något än. Nu finns dessutom inte H60/H66 i lager till Diplomat. Men planen är att köpa en mini-dator och köra home assistant.

Hur, har jag inte lärt mig än...
 
Synd med husdatas lager också då! Jag mailade Thermia och hetsade att de måste få till styrning mot elpriset. Ingen, förutom ovetande, skulle ju beställa thermia om man visste att tex Nibe har det inbyggt. Man kan ju styra thermia via app och molnet så bara en mjukvaruuppdatering bort så löser dem det. Maila dem du också och jaga så kanske de vaknar! :)



Tegheim Tegheim skrev:
Jag har inte köpt något än. Nu finns dessutom inte H60/H66 i lager till Diplomat. Men planen är att köpa en mini-dator och köra home assistant.

Hur, har jag inte lärt mig än...
 
E Erik321123 skrev:
Synd med husdatas lager också då! Jag mailade Thermia och hetsade att de måste få till styrning mot elpriset. Ingen, förutom ovetande, skulle ju beställa thermia om man visste att tex Nibe har det inbyggt. Man kan ju styra thermia via app och molnet så bara en mjukvaruuppdatering bort så löser dem det. Maila dem du också och jaga så kanske de vaknar! :)
Min Diplomat är sedan 2011, tror inte det räcker med mjukvara på den för att styra?
 
Ok. Vet inte när de började med Genesis styrpanel som då också finns med app. Inne på inställningar på min touchpanel kan man aktivera ”online”. Du kan ju kolla för säkerhets skull om det finns. Min är från 2017. om det finns så får man sedan maila thermia med macadressen och så aktiverar dem moln-styrning. Bara att molnstyrningen sen är ”korkad” så man kan inte ens lägga in schemastyrning.


Tegheim Tegheim skrev:
Min Diplomat är sedan 2011, tror inte det räcker med mjukvara på den för att styra?
 
E Erik321123 skrev:
Ok. Vet inte när de började med Genesis styrpanel som då också finns med app. Inne på inställningar på min touchpanel kan man aktivera ”online”. Du kan ju kolla för säkerhets skull om det finns. Min är från 2017. om det finns så får man sedan maila thermia med macadressen och så aktiverar dem moln-styrning. Bara att molnstyrningen sen är ”korkad” så man kan inte ens lägga in schemastyrning.
Okej, det är ingen risk att det finns i min gamla tyvärr :)

Men hoppas husdata H66 och en Homeassistant ska hjälpa.

Det man främst vill styra är varmvattenberedaren. Den går onödigt mycket och NGenic klarar inte styra den.
 
Låter klokt! Därför jag passat på nGenic än så länge. Suttit med husdata nu på kvällen, fungerar väldigt bra att styra över internet så är bara automationen som saknas. Om du tänkte koda HA så stödjer de också IFTT som är molnbaserat. Dock knapphändig manual men jag får den iaf att kommunicera på IFTTT utan problem så skall ju gå att styra också. Så slipper du köpa och sätta upp HA.

Tegheim Tegheim skrev:
Okej, det är ingen risk att det finns i min gamla tyvärr :)

Men hoppas husdata H66 och en Homeassistant ska hjälpa.

Det man främst vill styra är varmvattenberedaren. Den går onödigt mycket och NGenic klarar inte styra den.
 
T toolman77 skrev:
Som svar på min egen fråga pågår nu test med Homeassistant OS kört som på VM på min NAS. Tillsammans med Node Red så berkar det kunna bli en riktigt bra lösning men det är ändå en viss tröskel. Eftersom det inte krävdes några prylar blev det billigt att testa.

Där kan jag också integrera mina befintliga grejer som idag styrs av telldus live.

Droppen var när jag inte gick Homey (Beta) att slå på en shelly brytare dynets 4 billigaste timmar. Detta verkar HA klara men med en del mer pill.
Jag har Shelly puckar och Shelly Smartplugg som styrs av Homey (beta) med timpris-information från Tibber. Jag kan styra t.ex. VVB så att den bara är på under dygnets 4 billigaste timmar.
 
E Erik321123 skrev:
Låter klokt! Därför jag passat på nGenic än så länge. Suttit med husdata nu på kvällen, fungerar väldigt bra att styra över internet så är bara automationen som saknas. Om du tänkte koda HA så stödjer de också IFTT som är molnbaserat. Dock knapphändig manual men jag får den iaf att kommunicera på IFTTT utan problem så skall ju gå att styra också. Så slipper du köpa och sätta upp HA.
Nu har jag installerat H66, och HomeAssistant på en Dell Optiplex-dator sedan nån vecka.
Har fått in lite reglage och givare i HA, men ingen automation än.
Försöker läsa på och lära mig, men det är en helt ny värld för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.