L LoTiX skrev:
Låter livsfarligt att spekulera på.
Det låter lite överdrivet. Men för den som tänkt sig att stänka lite färg på väggarna är det nog lite mer jobb än planerat.

Ska man ändå blåsa ut badrum osv och verkligen börja om, så är det antagligen inga problem alls.
 
  • Gilla
Stall Tostaryd och 3 till
  • Laddar…
Kan man jämföra med hus med dålig självdragsventilation? Det är ju gamla hus utan plast i väggarna och med sparsam isolering?
 
  • Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
Det är många många hus som renoverats med bergvärme och väggar invändigt med isolering osv, som inte fått FTX.

Jag bor tex i ett. Noll fuktproblem förstås. Men jag har fläktar i våtrummen så där ligger skillnaden. Men det drabbar knappast hela huset.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ska man ändå blåsa ut badrum osv och verkligen börja om, så är det antagligen inga problem alls. Det är många många hus som renoverats med bergvärme och väggar invändigt med isolering osv, som inte fått FTX.

Jag bor tex i ett. Noll fuktproblem förstås. Men jag har fläktar i våtrummen så där ligger skillnaden. Men det drabbar knappast hela huset.
OK, intressanta svar. Vi kommer att blåsa ut badrummen helt och det kommer att finnas marginal i kalkylen. Vill bara inte lägga en miljon på detta, även om pengarna kanske finns. Om vi tycker att det känns fortsatt tillräckligt intressant kan det bli aktuellt att ta dit en mögelhund kanske för en snabbcheck men lär gå på ca 10-12.000kr för något man inte vet om man ska köpa, så avvaktar lite med det.
 
Om det finns freshventiler (som är öppna) på flera olika sidor av huset så kommer de omväxlande fungera som tilluft eller frånluft beroende på tryckskillnader (vindriktning) mellan de olika sidorna. Så det ger ju en viss ventilation. Det stora frågetecknet är ju som sagt våtrummen.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter lite överdrivet. Men för den som tänkt sig att stänka lite färg på väggarna är det nog lite mer jobb än planerat.

Ska man ändå blåsa ut badrum osv och verkligen börja om, så är det antagligen inga problem alls.
Men det är ju frågan om man vill blåsa ut allt i det här fallet väl? Sen att det luktar unket inne ger ju massa varningssignaler.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Tack för alla intressanta svar och synpunkter. Jag förstår att det kan vara en risk och att det kräver en noggrann undersökning om man skulle gå vidare. Huset ligger i Huddingetrakten. Är det någon som har erfarenhet av och kan rekommendera en erfaren och seriös firma runt Stockholm som skulle kunna göra en undersökning av huset?
 
Vilken panik! Om huset har stått tomt några veckor så luktar alla hus lite grann. Det ser man även på visningar där mäklaren har ställt alla dörrar på vid gavel, ibland även fönster.
Bergvärme är mycket bättre än FTX, tystare, effektivare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken panik! Om huset har stått tomt några veckor så luktar alla hus lite grann. Det ser man även på visningar där mäklaren har ställt alla dörrar på vid gavel, ibland även fönster.
Bergvärme är mycket bättre än FTX, tystare, effektivare.
FTX är en ventilationslösning med återvinning av värme. Bergvärme är för uppvärmning, de konkurrerar inte tekniskt med varandra, men har du bergvärme är värmen normalt så "billig" att återvinning av värmen inte lönar sig ekonomiskt. Detta hus har alltså varit helt utan mekanisk ventilation.

Men håller med om att alla hus luktar lite om de står tomma utan luftomsättning, oavsett om de har fuktproblem eller inte.
 
  • Gilla
itscire och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
A adbjn skrev:
Tack för alla intressanta svar och synpunkter. Jag förstår att det kan vara en risk och att det kräver en noggrann undersökning om man skulle gå vidare. Huset ligger i Huddingetrakten. Är det någon som har erfarenhet av och kan rekommendera en erfaren och seriös firma runt Stockholm som skulle kunna göra en undersökning av huset?
Räkna med att du kan ha röta under alla fönster, inte alls ovanligt när ventilationen är undermålig. (det samlas kondens runt fönstren som rinner ned.

Innertak och isolering kan behöva bytas.
Kommer du åt att kolla hur det ser ut ovanifrån (Kallvind) gräv dig ned till innertaket där och kolla då man då enkelt kan se om det är massor med fukt/mögel i innertaket.

När ventilationen är undermålig så är det vid köldbryggor som problem främst uppstår, där får man nämligen oftast kondens/fukt som inte ventileras bort. skarv mellan innertak och vägg är exempel på sådana ställen. Du får nog ta höjd för att det är mer än badrummen som behöver översyn.
 
  • Gilla
  • Wow
Ruben Janzon och 4 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Räkna med att du kan ha röta under alla fönster, inte alls ovanligt när ventilationen är undermålig. (det samlas kondens runt fönstren som rinner ned.

Innertak och isolering kan behöva bytas.
Kommer du åt att kolla hur det ser ut ovanifrån (Kallvind) gräv dig ned till innertaket där och kolla då man då enkelt kan se om det är massor med fukt/mögel i innertaket.

När ventilationen är undermålig så är det vid köldbryggor som problem främst uppstår, där får man nämligen oftast kondens/fukt som inte ventileras bort. skarv mellan innertak och vägg är exempel på sådana ställen. Du får nog ta höjd för att det är mer än badrummen som behöver översyn.
Så långt hade jag inte tänkt. Ska se till att jag får möjlighet att undersöka så mycket som möjligt av det där. Det är säkerligen plast i väggarna och ovanför takgipset eftersom det är byggt 1999 men är det mögel där är det riktigt illa för då måste många (eller alla) ytskikt helt bort och plasten under lär man byta där det går (blir dock svårt t.ex. där innervägg möter yttervägg eller tak osv). Måste alla fönster bytas är det en stor kostnad. Verkligen bra synpunkter. Tack! I praktiken kan hela huset i värsta fall vara förstört alltså.
 
  • Gilla
Hjogvik
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Men det är ju frågan om man vill blåsa ut allt i det här fallet väl? Sen att det luktar unket inne ger ju massa varningssignaler.
Visst är det så. Jag menar bara att beroende på vilken situation man är i så behöver inte lite mögel eller röta vara ett problem.

Här är en del av en takstol ovanför ett badrum i huset vi skaffade för 20 år sedan.

pict0107.jpg

Det kan ju tyckas lite läskigt men en helg senare så var allt bytt och som nytt. Kostnad - några hundralappar - trä var inte så dyrt då....:)

pict0113.jpg


För någon annan kunde det varit stor katastrof med kostnader för hantverkare, byggställning osv osv osv.

Så allt beror ju på vad man har för planer och förutsättningar att ta sig an problemen, antingen själv eller med hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
A adbjn skrev:
Så långt hade jag inte tänkt. Ska se till att jag får möjlighet att undersöka så mycket som möjligt av det där. Det är säkerligen plast i väggarna och ovanför takgipset eftersom det är byggt 1999 men är det mögel där är det riktigt illa för då måste många (eller alla) ytskikt helt bort och plasten under lär man byta där det går (blir dock svårt t.ex. där innervägg möter yttervägg eller tak osv). Måste alla fönster bytas är det en stor kostnad. Verkligen bra synpunkter. Tack! I praktiken kan hela huset i värsta fall vara förstört alltså.
Undersök allt du såklart, men ett internetforum är ett bra ställe att få alla sina farhågor bekräftade oavsett hur allvarliga de egentligen är. Visst är det inte bra med dålig ventilation, men det måste finnas 100 000-tals hus med liknande status på ventilationen som inte har möglat.
 
  • Gilla
hydrolift och 5 till
  • Laddar…
Det där hände mig i 90-tals luftvärmehuset vi flyttade in i. Förra ägaren hade kastat ut alla aggregat och ersatt det med ingenting. Eller jo, toan uppe hade fått en liten frånluftfläkt med rörelsevakt.
Hela huset luktade typ instängd plast när vi fick tillträde.
Jag installerade ett ftx-aggregat ganska omgående och det som hände var att lukten fösvann och allt som han snickrat sen han kastade ut aggregaten, lister och panel, torkade upp och sprack.
På toletterna fanns lite svartmögel på taklisterna ovanför duscharna, men det gick ju att få bort.
 
  • Gilla
mcj
  • Laddar…
Stickan56
A adbjn skrev:
Ja, det är sant.

Ägaren till ett hus jag är spekulant på slängde ut frånluftsaggregatet för 10 år sedan och ersatte det med en bergvärmepump, troligen för att de tänkte att de skulle spara pengar på uppvärmingen. Huset är ca 20 år. De insåg tydligen inte att ett hus behöver ventilation också, inte bara värme. Han som installerade bergvärmen gjorde tydligen sitt arbete trots att han borde ha insett att man inte kan göra så.

Mäklaren sa att de verkar ha dålig koll på teknik men detta går utöver allt jag någonsin hört talas om.

Det är ett enfamiljshus på två plan drygt 200m2. Det finns en tydlig doft av fuktig jord och fukt i huset. Det är en ofräsch unken doft helt enkelt. Har läst att det skulle kunna tyda på mögel.

Vad kan man förvänta sig för skador efter 10 år utan någon ventilation tror ni? Hur illa kan det vara? Måste man mögelsanera hela huset i värsta fall och vad kan det isf worst case innebära? Riva ut alla innerväggar och bygga upp igen?

Huset är fint och ligger fint och om det inte är FÖR illa är jag ändå intresserad. Jag kan tänka mig att lägga ett par hundra tusen på sanering om det stannar där.
Jaq skulle inte ens fundera på detta objekt.

Stickan
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.