L lat skrev:
Hade det varit uppvärmt med en bergvärmepump så hade det antagligen varit på gränsen till brons. Då hade uppvärmning/varmvatten legat på runt 15kWh/m² KÖPT energi.
Får ju erkänna att jag inte är expert, men 3,5 pallar pellets är ju nästan 15k kWh tillförd värme. Som du säger så hade det ju blivit kanske 4k kWh köpt el med en värmepump, vilket ju är lågt, men låter generöst för att kallas passivhus.
 
K Kling 1 skrev:
Den ursprungliga frågeställningen var hur stort hus behöver ni?

På mitt eget svar 7 månader senare undrar jag om prioriteringen på bostadsytan känns ok även idag?
Att större hus drar mer resurser under färdigställandet, underhåll och uppvärmning är för mej självklart.

Det var med tanke på att allt fler kallställer delar av huset och täcker fönster jag ställde frågan.
Ja, mina rätt nybyggda 250 KVM på två personer är ingenting jag vill byta bort...
Relativt energisnålt, solpaneler för 16000kWh installeras inom 2w, men, vi har onödig lyx (utomhusjacuzzi, bastu) som INTE kommer användas vid dessa elpriserna....

Har sedan några år tillbaka Tibber med timpris och har självklart redan sedan förra vintern anpassat disk, tvätt, tork, elbilsladdning till nattetid och billigare elpriser.

Kommer även testa att uppleva att dra ner bergvärmepumpen (värmen i huset) till helt nya nivåer :lying: och istället elda i öppna spisen något mer i vinter.
Får se var vi tycker gränsen går för vad det är värt..!
Helt klart utmaningar!
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
K Kallens skrev:
en låter generöst för att kallas passivhu
Du läste bara av dig valt ord?
Det står lågenergi/passivhus.
 
L lat skrev:
Du läste bara av dig valt ord?
Det står lågenergi/passivhus.
Näe, men lågenergi kan man väl hålla med om, ert hus är ju energisnålt, det var passivhus som jag inte tyckte stämde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.