Ja, det är sant.

Ägaren till ett hus jag är spekulant på slängde ut frånluftsaggregatet för 10 år sedan och ersatte det med en bergvärmepump, troligen för att de tänkte att de skulle spara pengar på uppvärmingen. Huset är ca 20 år. De insåg tydligen inte att ett hus behöver ventilation också, inte bara värme. Han som installerade bergvärmen gjorde tydligen sitt arbete trots att han borde ha insett att man inte kan göra så.

Mäklaren sa att de verkar ha dålig koll på teknik men detta går utöver allt jag någonsin hört talas om.

Det är ett enfamiljshus på två plan drygt 200m2. Det finns en tydlig doft av fuktig jord och fukt i huset. Det är en ofräsch unken doft helt enkelt. Har läst att det skulle kunna tyda på mögel.

Vad kan man förvänta sig för skador efter 10 år utan någon ventilation tror ni? Hur illa kan det vara? Måste man mögelsanera hela huset i värsta fall och vad kan det isf worst case innebära? Riva ut alla innerväggar och bygga upp igen?

Huset är fint och ligger fint och om det inte är FÖR illa är jag ändå intresserad. Jag kan tänka mig att lägga ett par hundra tusen på sanering om det stannar där.
 
  • Wow
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 5 till
  • Laddar…
A adbjn skrev:
Ja, det är sant.

Ägaren till ett hus jag är spekulant på slängde ut frånluftsaggregatet för 10 år sedan och ersatte det med en bergvärmepump, troligen för att de tänkte att de skulle spara pengar på uppvärmingen. Huset är ca 20 år. De insåg tydligen inte att ett hus behöver ventilation också, inte bara värme. Han som installerade bergvärmen gjorde tydligen sitt arbete trots att han borde ha insett att man inte kan göra så.

Mäklaren sa att de verkar ha dålig koll på teknik men detta går utöver allt jag någonsin hört talas om.

Det är ett enfamiljshus på två plan drygt 200m2. Det finns en tydlig doft av fuktig jord och fukt i huset. Det är en ofräsch unken doft helt enkelt. Har läst att det skulle kunna tyda på mögel.

Vad kan man förvänta sig för skador efter 10 år utan någon ventilation tror ni? Hur illa kan det vara? Måste man mögelsanera hela huset i värsta fall och vad kan det isf worst case innebära? Riva ut alla innerväggar och bygga upp igen?

Huset är fint och ligger fint och om det inte är FÖR illa är jag ändå intresserad. Jag kan tänka mig att lägga ett par hundra tusen på sanering om det stannar där.
Hur är det gjort i badrum? Inga ventiler alls eller inte ens något självdrag?

Undantaget våtrum är väl det det hela inte sämre än ett hus med dåligt självdrag men om de tagit långa varma duschar vars vattenånga inte sugits ut så finns det ju en stor risk att det varit en hög fuktbelastning
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det finns
M myrstack skrev:
Hur är det gjort i badrum? Inga ventiler alls eller inte ens något självdrag?

Undantaget våtrum är väl det det hela inte sämre än ett hus med dåligt självdrag men om de tagit långa varma duschar vars vattenånga inte sugits ut så finns det ju en stor risk att det varit en hög fuktbelastning
M myrstack skrev:
Hur är det gjort i badrum? Inga ventiler alls eller inte ens något självdrag?

Undantaget våtrum är väl det det hela inte sämre än ett hus med dåligt självdrag men om de tagit långa varma duschar vars vattenånga inte sugits ut så finns det ju en stor risk att det varit en hög fuktbelastning
Det finns frånloftsdon/ventiler i taket i badrum, kök och tvättstuga men de saknar nu helt luftrörelse eftersom frånluftsaggregatet är borttaget och rören där frånluften satt verkar vara pluggade. Så de har inte transporterat en liter luft på 10 år.

Huset är byggt för frånluft, dvs helt tätt men med några Fresh-ventiler här och där. Jag tror det är klart sämre än fungerande självdrag, så ja, som ett hus med extremt dåligt självdrag.

Hur långa duschar de tagit lär man aldrig få veta men reglerna kring krav på frånluft finns ju av en anledning tänker jag, så jag utgår från att huset kan vara skadat. Den tydliga doften tyder på någon slags skada.
 
  • Gilla
pelle Lundström
  • Laddar…
Tycker du har svarat rätt bra själv. Släpp detta och leta vidare - hus finns det gott om…
 
  • Gilla
jonas.o och 19 till
  • Laddar…
Vad göra nu? Leta vidare, det finns fler hus! Fukt- och mögelskador är oftast både svåra och dyra att komma tillrätta med.
 
  • Gilla
jonas.o och 7 till
  • Laddar…
Reglerna kring frånluft finns väl dock i första hand för hälsan hos de som bor i huset, inte för huset självt. Och med dålig ventilation luktar nog även "friska" hus lite konstigt. Får du tillstånd att mäta mögel inomhus innan köpet, eller med någon slags klausul kanske?
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
A
Om du ska köpa det huset så måste du göra en oerhört noggrann besiktning. Inte av Anticimex eller någon annan tramsfirma, du behöver folk som är experter och folk du litar på, annars bör du gå vidare till ett annat hus.
 
  • Gilla
kungfuu och 16 till
  • Laddar…
Hade det här huset varit en dejt så hade det varit tjejen som klagar på att alla hon dejtar visa sig vara dumma i huvudet och bara skapar massa drama.

En rejäl röd flagga med andra ord. Skit i detta objekt och gå vidare, det kommer vara köparnas marknad under lång tid framöver.

Annars om du vill ha lite avskräckelse kan du alltid kolla in användaren Shadowfires gamla trådar om ett hus som luktar sunkigt...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
De som monterar bergvärme bryr sig nog inte om vad det finns i övrigt..........De gör inget åt andra system om man nu inte beställer jobbet då.
Det andra kan ju lika gärna vara bortplockat av husägaren själv. Sen finns det ju inga samband mellan att det är borta och ev skador. Det är ju inte så att hus automatiskt skadas utan ventilation.
 
  • Gilla
blancpain
  • Laddar…
Det största problemet här är avsaknaden av ventilation i badrummen. I övrigt har jag svårt att se att det skulle vara något större problem, det blir som vilket hus som helst med självdrag fast lite sämre.

runt badrummen borde man dock vara väldigt uppmärksam. Inte bara i badrummet utan och i angränsande utrymmen.

förväntar man sig att ytskiktsrenovera är nog detta ett hus man låter passera till nästa spekulant.
 
Betänk dock att många hus inte har någon annan ventilation än ventiler i badrummen och köket, samt en gemensam fläkt för dessa. I många av dessa hus har man inte dragit igång fläkten när man duschar. De brukar vara rätt OK bortsett från badrummen.

Jag skulle inte ge upp direkt, be om att få göra en rejäl inspektion för att hitta fuktproblemen. Unken doft innebär inte per automatik att man har ett stort problem, den sätter sig lätt överallt trots att man kanske bara har ett mindre lokalt problem.

Jag har erfarenhet av detta, pga kondens på vattenrenaren så får jag sommartid lätt en unken doft i det "rummet" som sprider sig till andra rum. Inget mögel eller så, men det luktar lite. Denna doft har en tendens att söka sig vidare till angränsande rum och den sätter sig i kläder, möbler mm. Det påminner lite om lukten i en jordkällare.

Jag har mätt fuktigheten i väggarna utan att den är för hög, då jag har inget stort problem. Jag kommer dock att bygga en isolerad "bur" runt vattenrenaren för att kunna hålla borta kondensen i framtiden (och samtidigt får jag en ölkyl ), men det ligger på min "att göra"-lista.

Gör en ordentlig undersökning innan du bestämmer dig.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det framgår inte om tidigare ägare har bott där själv, eller om huset har bebotts av en hel familj med flera tonåringar som gillar att duscha? Med bara en person i huset tror jag utebliven ventilation inte påverkar så mycket, det borde gå att se om det finns oisolerad vind, varm fuktigt luft har en förmåga att stiga uppåt och höja fuktigheten när den kyls ner mot yttertaket.
 
För att köpa detta hus måste du ha en ”buffert av tid och kapital” att ta av OM du behöver renovera delar som kan ha mögel i väggarna. Det är jobb som du får göra själv då det nog blir svårt att få ekonomi i husaffärer om ni anlitar hantverkare.

De kanske har öppnat fönstren och vädrat duktigt som man gjorde med hus innan mekanisk ventilation med frånluftsfläktar blev vanligt. Hoppas det finns öppningsbart fönster i badrum.

Tvivlar på att en besiktningsman klarar av att avgöra vilka åtgärder detta hus behöver.
Det behövs någon som förstår sig på hus och problem som kan ha uppstått.

Kanske räcker det att vädra ordentligt i några veckor. :thinking:
 
  • Gilla
Limpan_ljo
  • Laddar…
Låter livsfarligt att spekulera på.
 
Egentligen kokar det väl ner till att man inte kan utesluta att huset tagit skada av undermålig ventilation, så det finns risk för större kostnader för att åtgärda det. Vad är alternativen, är detta drömhuset i övrigt? Riskerar det att ta 10år för ett lika bra hus i rätt område att bli till salu är det kanske värt den risken. Är ni lite mer flexibla så kanske det inte är det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.