Har upptäckt en ca 1,5 cm lång spricka i våtrumsmattan i duschrummet vi har i källaren. Sprickan sitter precis i "böjen" där mattan viks upp mot väggen.
Går detta att laga temporärt genom att lägga i någon form av silikon, eller måste vi ha ut en hantverkare som byter ut ett större område runt skadan och "svetsar" ihop delarna?
Vill inte lägga mer krut än nödvändigt då vi planerar att lägga kakel/klinkers i framtiden, men samtidigt måste det ju vara ok fram till dess.

Tacksam för synpunkter.

/C
 
Det finns något som kallas kemfog eller plansvetsvätska på tub.
Man trycker ut en sträng direkt på skarven och låter det "svetsa" fast. Fogen sjunker in i mattan och syns knappt (färglös).
Jag har använt det för att laga skarvarna på mina våtrumstapeter och det funkar bra.
Vet inte om det är lämpligt för dig, men hör med något företag som säljer våtrumsmattor så får du säkert råd.
 
  • Gilla
Hassetimrå
  • Laddar…
Sitter det i anslutning till duschen och ytan är direkt utsatt för vatten och renoveringen är lite så där på obestämd tid så hade jag inte chansat utan ringt mattläggare. Det kan inte röra sig om några stora summor.

Sitter det inte utsatt för direkt väta så hade jag kladdat på lite silikon och avvaktat till renovering.
 
Ring en mattläggare han lägger en bit svetstråd i skarven. Är det utanför duschen kan man tillfälligt lägga Aquatät.
Anders
 
Jag är i samma läge som trådskaparen och behöver laga ordentligt (ej vattenskada, utseende mindre viktigt), men skall inom närmsta åren kakla.

Tror ni det skulle funka att gå till matthandlaren och köpa en bit svetstråd och själv fixa det tex med lödkolv ?

Bl a gäller det att lägga i 2 små hål för ett tidigare element.

//P
 
Rekord i bump? :p
Men är även jag i samma situation....
Renoverade badrummet april 2013.I somras så märker jag en fläck nere vid golvet i hörnet, fast på väggtapeten, som började mörkna. Ser då att det var iklenat med silicon, cirka 5 cm. Som har börjat mögla. Vill nu byta ut silikonet, för sprickan har sprungit iväg cirka 5 mm..... Stör mig på att jag inte märkte det direkt när det va nygjort.... Men det är en mörk tapet, så fläckar och märken är svåra att se....
Är det alldeles försent å svetsa nu? Antar att det inte går att få bort allt silicon...,
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
säkert en klåplagning redan när mattan lades in.....Försök att ta bort så mycket silicon du kan och om mattkanterna fortfarande möter varann så skulle jag kemsvetsa. Finns tuber att köpa och det blir precis lika bra som att svetsa med tråd.
 
Tack för input! Jo, det hände garanterat när han la in mattan. Jäkligt störigt! Tack! Ska kolla upp det.
 
Pellets_Paddington skrev:
Jag är i samma läge som trådskaparen och behöver laga ordentligt (ej vattenskada, utseende mindre viktigt), men skall inom närmsta åren kakla.

Tror ni det skulle funka att gå till matthandlaren och köpa en bit svetstråd och själv fixa det tex med lödkolv ?

Bl a gäller det att lägga i 2 små hål för ett tidigare element.

//P
Om förutsättningarna är sådana att det går att svetsa, så kan du göra det själv, men då med en varmluftpistol och ett munstycke för svetsning av plastmatta. Har för mig att jag köpte mitt munstycke på Bauhaus. Svetstråden hos mattförsäljaren, om inte bauhaus har det också.
Men träna på några provbitar innan du ger dig på mattan, så att du hittar rätt med temperatur, hastighet, handlag osv.
 
thomasx skrev:
Om förutsättningarna är sådana att det går att svetsa, så kan du göra det själv, men då med en varmluftpistol och ett munstycke för svetsning av plastmatta. Har för mig att jag köpte mitt munstycke på Bauhaus. Svetstråden hos mattförsäljaren, om inte bauhaus har det också.
Men träna på några provbitar innan du ger dig på mattan, så att du hittar rätt med temperatur, hastighet, handlag osv.
det är tio ggr lättare med kemfog och det syns inte sen heller. En klåparlagning med svetstråd och värme lär garanterat förstöra hela mattan. Kemfogen är mycket bättre än man kan tro och rent konkret nästan en bättre lösning än att svetsa med tråd men i sverige har det bestämts att det är så. Med kemfog får man en fog som sitter som berget om det är korrekt utfört. Med svetstråd blir det två fogar med ibland tveksamt resultat men det sistnämnda är godkänt av branschen och då är det bra......
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
det är tio ggr lättare med kemfog och det syns inte sen heller. En klåparlagning med svetstråd och värme lär garanterat förstöra hela mattan. Kemfogen är mycket bättre än man kan tro och rent konkret nästan en bättre lösning än att svetsa med tråd men i sverige har det bestämts att det är så. Med kemfog får man en fog som sitter som berget om det är korrekt utfört. Med svetstråd blir det två fogar med ibland tveksamt resultat men det sistnämnda är godkänt av branschen och då är det bra......
Ja, kemfog är säkert en mycket bättre lösning, jag ville egentligen mest bara styra bort från det där med lödkolv... ;)
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja, kemfog är säkert en mycket bättre lösning, jag ville egentligen mest bara styra bort från det där med lödkolv... ;)
jo fast det med lödkolv är ju ett inlägg från 2008.......låter inte som senaste frågeställaren tänker köra med det men man vet ju aldrig såklart......En del tror ju på fullt allvar att man smälter tråden precis som om man skulle löda med tenn men så är det ju inte....att svetsa matta med tråd kräver en väldig vana.
 
Stefan1972 skrev:
jo fast det med lödkolv är ju ett inlägg från 2008.......låter inte som senaste frågeställaren tänker köra med det men man vet ju aldrig såklart......En del tror ju på fullt allvar att man smälter tråden precis som om man skulle löda med tenn men så är det ju inte....att svetsa matta med tråd kräver en väldig vana.
Hoppsan. Nåja, just in case ;)

Om det kräver en väldig vana att svetsa matta med tråd, så kan jag inte låta bli att tänka på det där med hönan och ägget - Hur skaffar man sig en väldig vana innan man svetsar sin första matta ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.