Vi har spånskivor på våra väggar och eftersom huset rör lite på sig resulterar det i lodräta sprickor i färg och ännu värre tapeten.

Är det någon som vet om det finns något man kan sätta över skarvarna innan man målar eller tapetserar för att undvika detta?

// Annika
 
Spånskivor som ytmaterial? Blir inte det lite knasigt utseende när man målar?

Kan det vara någon idé att köpa renoveringsgipsskivor på 6 mm och sätta på väggarna?

Hursomhelst så finns det pappers och glasfiberremsor i färgbutikerna som man spacklar fast i skarvarna. Nackdelen med spånskivorna är ju att de inte är försänkta vid skarvarna vilket gör jobbet lite pyssligt. Därför bör du kanske sikta in dej på ovan nämnda renoveringsgips för de är försänkta utmed långsidorna - allt för att du ska sätta remsor av papper eller glasfiber och spackla.

Har du trästomme bör du använda pappersremsor. De kostar ca 60-80 kr/rulle (50 metersrulle).

Det finns förvisso en tredje remsa som är en blandning mellan polyester och cellulosa som kostar ca 140 kr/rulle (50 meter).

Anledningen till att man använder pappersremsa för trästomme är att trä rör sej i alla ledder. Det kan pappersremsan hantera. Glasfiberremsan är inte lika flexibel i alla riktningar. Därför ska glasfibern användas vid stålstomme/betongstomme/lättbetongstomme.


Om du INTE vill sätta renoveringsgips kan du ju prova latexfog som är elastisk... Jag vet inte om det funkar, men prova kan man ju alltid.
 
spackla skarvarna även inuti, sätt målarremsor, bredspackla ett varv till o slipa...
 
Det är bara att sätta igång att jobba med andra ord :). Med tanke på att vi har 240 kvm och spånskivor överallt (70-tals hus) kommer vi att kunna hålla oss sysselsatta ett tag. Å andra sidan så hellre det än att min nytapetserade vägg spricker igen... (vilket iofs var en hantverkares fel :( )

Vi stoppade sågspån (egentligen burspån till kanin och hamster  :-D)i vår färg innan vi målade på spånskivorna. Blev riktigt snygg struktur.



 
vill du ha väggar som är lätta att skruva i men ändå ha hög brandsäkerhet är det ändå bäst att gipsa alla väggar precis som fasting föreslår, det är dessutom lättare att få en jämn struktur med gips...
 
Det tråkiga med renoveringsgipsen är att den är dyrare än vanlig 13-mm-gips. Tror byggmax tar en 85 kr för en renoveringsgips medans en vanlig gipsskiva landar på ca 60-70 kr.

Renoveringsgipsen har glasfiber ingjutet i sej för att inte gå sönder vid hanteringen, då den är riktigt tunn.

Renoveringsgipsen är väldigt smidig att jobba med på så vis - men har man obegränsat med utrymme, starka armar och begränsat med pengar funkar ju 13mm lika bra...
 
Har just rivit de gamla spruckna spänntaken o satt gips överallt då vi ska gå ut med huset till försälfjning i samband med vårt nybygge, lite tungt att få upp skivorn men med lite stöttor o två starka karlar varav en av dom var jag 8)gick det utmärkt och mkt billigare än renoveringsgips...
 
Någon åsikt om det är bäst att sätta gipsskivorna lodrätt eller vågrätt på spånskivorna? Vi håller just på med vårt badrum och fick då rekommendationen att sätta ett lager gips lodrätt och ett vågrätt (vi behöver 2x13mm där och har 2.40 i tak så det går jämt ut med 1.20 skivor).

 
Urk vad jobbigt att lägga skivorna ner... då måste du ju fila varenda kortsida på det yttre lagret. Dessutom lyfta upp skivan 1.20 och skruva fast den...

Näh, sätt båda lagren stående - förskjut de yttre lagret skivor 60 cm istället så får du samma effekt, dvs minimera sprickbildning.
 
70-talshus med spånskivor i väggarna... Välj tapetmönster som döljer sprickorna så mycket som möjligt. Sprickorna lär återkomma eftersom träbaserade skivor rör sig ganska mycket beroende på säsong.
 
AMGoteborg skrev:
Vi stoppade sågspån (egentligen burspån till kanin och hamster  :-D)i vår färg innan vi målade på spånskivorna. Blev riktigt snygg struktur.
;D

Aaaaah, äntligen kan jag få nytta av de outnyttjade kutterspånspaketen jag har kvar.....

;D
Sen blir det en ÄKTA Sverige Stuga med "inner-isolering" som grädde på moset !

Helena med
Sverige Stugan
 
Fasting65 skrev:
Urk vad jobbigt att lägga skivorna ner... då måste du ju fila varenda kortsida på det yttre lagret. Dessutom lyfta upp skivan 1.20 och skruva fast den...

Näh, sätt båda lagren stående - förskjut de yttre lagret skivor 60 cm istället så får du samma effekt, dvs minimera sprickbildning.
Håller med, finns ingen anledning att sätta dom liggande...sätt allt stående med förskjutning i st
 
Angånde pris på renoveringsgips, fick hem K-Rautas reklamblad idag.

Gipsskivor
13*1200*2400 = 59:95 SEK
6*900*2500 = 59:95 SEK

Som jämförelse, Byggmax
13*1200*2400 = 58:95 SEK
6*1200*2500 = 84:95 SEK
 
Jag förfinar uträkningen lite.

Här kommer en kvadratmeterprisjämförelse på renoveringsgipsen, 6mm-skivan.

K-rauta: 26,64 kr
Byggmax: 28,32 kr



Men i ditt fall kan du endast använda 2,4 av de 2,5 metrarna på skivan, vilket ger ett kvadratmeterpris på:

K-ratuta: 27,75 kr
Byggmax: 29,50 kr


 
jaja, själv köpte jag 50 OSB-skivor på byggmax för 129kr/skiva innan jag upptäckte i detta välinformerade forum att K-rauta tar 119 för likadan produkt.

DET sved att jag slängt 500 bucks i sjön.

Sen har man ju varit och hämtat 50 skivor till - denna gång på K-rauta, men eftersom man glömt spännbanden hemma fick man åka TVÅ gånger, vilket gjorde resan något mindre lönsam, både i bensinförbrukning och förlorad arbetstid på bygget.

DET DU!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.