34 881 läst · 69 svar
35k läst
69 svar
Sätta igen fönster tillfälligt för att spara el
Man tar sig för pannan. Du bygger alltså ett nytt fint hus, och nu ska du förstöra det (åtminstone tillfälligt) med att göra en åtgärd som du inte har en aning ger något tillbaks. Hur vet du ens om du får tillbaks pengarna du lägger ut på ombyggnadsmtrl? Rimligtvis är fönstrena så pass moderna att dom har ett vettigt u-värde.
Man kunde tro det!H Hjulius skrev:
Näe, relativt stort hus (235m²) med gott om fönster, men huset är ett lågenergi/passivhus.
100kWh/mån för 11m² låter ju rimligare.
Jag har runt 25m² fönster(U 1.0) så 200-250kWh/mån kan väl låta rimligt.
Ok!L LAnsgar skrev:Jag tror du tänkt fel när du räknat, eller så har du väldigt dåliga fönster..
U-värde * m² * tempdiff * timmar * dagar / 1000 = kWh /m²/månad
1,2 * 1 *30 * 24 * 30 /1000= 26kWh/månad per m², vid konstant -10°C ute & +20 inne.
För att få din siffra om 3000kWh/månad att stämma, på bara fönster med 1,2 U-värde krävs:
3000/26 =116 m² fönsterarea & medeltemp -10°C..
[bild]
(Medeltemperatur Januari, hämtad från SMHI)
tyckte det lät lite häftigt
Se upp för mögel. När jag var tonåring använde jag ett gästrum som mörkrum. För att få det kolsvart tog jag en masonitskiva klädd med filt som passade precis i fönstersmygen. Ljustätt blev det, men fukten i rummet gick igenom skivan/filten och kondenserade på insidan av fönstret och fick inte en chans att torka. Sjöblött på bara några dagar.
HejSingenjören89 skrev:Funderar på åtgärder för att spara el i vinter. Två idéer är att sätta igen ett par fönster temporärt samt stänga ner en del av huset på ca 40 m2 till 10 grader. Vi har rätt många och stora fönster i vårt nybyggda hus, totalt ca 85 m2. Det känns onekligen rätt dumt just nu. Arkitekternas vision om att sudda ut gränsen mellan ute och inne upplevs nog i praktiken mer positivt under sommarhalvåret - jag vill gärna uppleva en mycket tydlig skillnad i januari.
Min tanke är att bygga ramar för 100-150 mm isolering med en förslutning, t.ex. ångspärr eller någon duk. Tanken är att sätta igen:
- Glasdubbeldörr, 2 x 2,4 m
- Glasdörr tvättstuga, 1 x 2,4 m
- Långsmalt högt beläget fönster, 3,4 x 0,9 m
- Högt beläget fönster, 1 x 1,6 m
Totalt 11 m2.
Vad tror ni om detta? Hur hade ni gjort? Har någon gjort något liknande?
Till saken hör att vår nya värmepump fortfarande saknar en fläktkomponent som gör att vi i nuläget har direktverkande el vilket gör detta mer angeläget.
[bild]
I ett gammalt hus med dragigt fönster , har vi hoppvals plissegardin dubbel ifrån Ikea, och den isolerar för oss mycket bra, ”bikake” funktionen fungerar fint.
Men är osäker hur bra funktionen är för nya fönster med nybyggt hus..
Håller med - man kan nog nå en bra förbättring med lite tjockare draperier vilket också är mera elegant än luckor/isolering. Kan sitta upp året runt, dras för eller undan vid behov.L lat skrev:
Eventuellt i kombibation med vertikalmarkiser eller liknande på utsidan som kanske hjälper en del också...
Jag har satt upp dubbla plisségardiner som ska kompensera för dåliga 3-glas från 70-talet. Gick runt med värmekamera förra året och konstaterade att husets värsta värmeläckage sker vid en c:a 10 år gammal par-/altandörr. Otippat.
https://www.hemtex.se/solavskarmnin...ltrerande-dubbel-plissegardin-vit?v=504406001
https://www.hemtex.se/solavskarmnin...ltrerande-dubbel-plissegardin-vit?v=504406001
Vilken fart den här tråden fick, kul! Roligt och givande med alla era inspel.
- Vägg 195+45+45: 0.14
- Tak: 0.08
- Golv mot mark: 0.1
- Fönster: 1.0
- Dörrar: 1.02
Nja, fönsternas U-värdet har ändå en bit kvar till vägg/tak/golv. Kollar husets "Verifiering specifik energianvändning" som gjordes av extern konsult och krävdes för slutbesked. Där anges följande U-värden [W/(K m2)] :P Plutus skrev:
- Vägg 195+45+45: 0.14
- Tak: 0.08
- Golv mot mark: 0.1
- Fönster: 1.0
- Dörrar: 1.02
Så kasst ritat är det inte Arkitekten har gjort en del smarta lösningar med god möjlighet att stänga av vissa delar av huset osv. Framräknat har vi helt OK energivärde, återstår att se hur det blir i praktiken nu i vinter, men detta handlar dels om att återanvända byggmaterial som är över (isolering, 45x45, osv), att försöka spara en slant och dra sitt strå till stacken om det nu blir ransonering.HogeN skrev:
D duell skrev:Ett fönster med bra u-värde släpper igenom ca tre gånger mer värme än 150mm.
Om fönstret har ett u-värde på 0.8 så innebär det att värmeförlusten är 0.8W/m²/grad. 150mm glasull släpper ut ca 0.24W/m2/grad och fönstret plus glasull ger ca 0.17W/m2/grad.
Vid 20 graders tempdiff inne och ute ger för omkring 126 kWh värmeförlust med bara fönster och 27 kWh med glasull och fönster på en månad.
Alla värden är ungefärliga och ger bara en fingervisning. Solinstrålning m.m påverkar det verkliga resultatet.
Helt grymt, precis vad jag var ute efter. Tack!D duell skrev:Ett fönster med bra u-värde släpper igenom ca tre gånger mer värme än 150mm.
Om fönstret har ett u-värde på 0.8 så innebär det att värmeförlusten är 0.8W/m²/grad. 150mm glasull släpper ut ca 0.24W/m2/grad och fönstret plus glasull ger ca 0.17W/m2/grad.
Vid 20 graders tempdiff inne och ute ger för omkring 126 kWh värmeförlust med bara fönster och 27 kWh med glasull och fönster på en månad.
Alla värden är ungefärliga och ger bara en fingervisning. Solinstrålning m.m påverkar det verkliga resultatet.
Vi har i teorin ungefär en faktor sju, 0.14 för väggen VS 1.0 för fönster (inlägg #39). IR kamera låter kul, det ska jag försöka haffa enJ Joonazz skrev:Vi har oxå nytt hus med mkt fönster. Fönster idag läcker lite mer värme än en vägg, men inte jättemkt . Bara jämför u-värden o kolla med IR kamera. Gjorde själv det förra vintern.
Våra fönster är smart placerade och stora (några tex 2x3m). Detta släpper in mkt värme när solen lyser in även på vintern.
Jättebra, tack för klokt inspel. En ram med isolering och plast på insidan som står ut ett par centimeter från fönstret som luftspalt kanske?P Peken skrev:Ångspärr på insidan…i modernare hus (gullfiber/mineralull) så finns det redan en ångspärr. Du vill att punkten där kallt möter varm, dvs där fukt kondenserar inträffar utanför fuktspärren. Annars kommer fabror mögel springande slikt en skållad häger…
Sova-gott-på-natten tilläggsisolering bör generellt därför ske på utsidan av huset för att undvika det.
Isolerar du lite på insidan av själva fönstret så skall det vara saker som andas och kika då och då så att inte imma och vattendroppar finns mellan isolering och fönster.
Utstrålning mot rymden kan göra att saker blir upp till 6 grader kallare än de som ”skuggas” på natten. Tänk bilruta vänd mot huset eller utåt. Eller carport. Eller hobbyastronomer där teleskopet har en tratt/rör framför linsen som kondensskydd, dvs frontlinsen exponeras bara mot rymden rakt fram istället för 180 grader åt alla håll. (Kanske spänna en tunn tygduk över hela huset? Billigare än en stor tratt iaf.)
Kul! Trodde själv att någon annan redan skulle skrivit en fråga faktiskt.chaser skrev:Kul att någon tog upp detta, sa till sambon häromdagen att man kanske skulle starta en tråd om just dessa typer av lösningar. Nu bor vi i Luleå så elpriserna är ju på OK nivå för oss så det var inte aktuellt för oss plus vi behöver allt ljus vi kan få
Ett gammalt knep är ju att skotta snö mot fasaden för extra isolering, skulle det funka att hänga över typ vindduk på fasad för att öka isoleringen?
Att skotta snö mot fasaden gillar jag verkligen tanken på, här i Göteborg får jag nog vänta på möjligheten...