A Alexn72 skrev:
Jag brukar såga tills jag är igenom. Men skämt o sido... nej så länge där finns olja så kan du såga på.

Så länge allt funkar, spånen flyger iväg, olja finns så smörjs allt och den lilla värme där blir har aldrig varit ett problem för mig.
Men sågar man i torrt virke eller något riktigt hårt så kan det bli lite annorlunda.

Samt att inte pressa svärdet snett mot kedja...

Värme brukar bli av 2 saker.
1 ingen olja...;)
2 slö kedja
D Daniel 109 skrev:
Skruva ner oljeflödet så att en tank olja räcker minst en tank bensin. Mer normalt är att den räcker till två tankar bensin. Men som sagt byt kedja och svärd.
A AndersS skrev:
Ts såg förbrukar 1,5 tank olja på 1 tank bensin, så det är inget stopp;)
Det är något fel på den sågen.
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det ska inte vara så. Då är det fel. På vissa sågar går det dock att justera in oljeflödet.
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det ska inte vara så. Då är det fel. På vissa sågar går det dock att justera in oljeflödet.
A AndersS skrev:
Ts såg förbrukar 1,5 tank olja på 1 tank bensin, så det är inget stopp;)
Det är något fel på den sågen.
D Daniel 109 skrev:
Skruva ner oljeflödet så att en tank olja räcker minst en tank bensin. Mer normalt är att den räcker till två tankar bensin. Men som sagt byt kedja och svärd.
Finns ett skruv för att reglera oljeflödet. Den tar aldrig stopp när man skruvar på den dock och den går att trycka ner som att den har en fjäder…Har inte lyckats minska oljeflödet genom att skruva på den iaf.

Någon som har några idéer?
 
Osc9 Osc9 skrev:
Någon som har några idéer?
Exakt vilken såg är det? Står det något matnyttigt i manualen?
 
Till vänster om mejseln i bild finns det ingjutet en anvisning om att öka eller minska oljeflödet.
Mina Husqvarnasågar går inte att såga med allt för länge om det är grovt att kapa trots oljeflödet på Max och vass kedja. Då kör jag en stund med kedjan snurrande utan belastning i luften tills den har återfått smörjning, eller skiftar såg eller både och.
Ser att topptrissan på svärdet har smörjhål, smörj där med en trycksmörjspruta vid varje tankning, båda sidor.
 
Redigerat:
Osc9 Osc9 skrev:
Finns ett skruv för att reglera oljeflödet. Den tar aldrig stopp när man skruvar på den dock och den går att trycka ner som att den har en fjäder…Har inte lyckats minska oljeflödet genom att skruva på den iaf.

Någon som har några idéer?
Kan skruven ha skruvats ut för långt? Blir det en pöl under sågen av olja när den står.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Exakt vilken såg är det? Står det något matnyttigt i manualen?
L L A Axelsson skrev:
Kan skruven ha skruvats ut för långt? Blir det en pöl under sågen av olja när den står.
Kan skruva hur mycket som helst åt båda hållen på skruven. Ingen pöl av olja under sågen.

Stiga sp 386 är modellen.

I manualen står endast att denna skruv ska reglera oljeflödet. Det står också att det kan vara normalt att den dricker upp till en tank olja per en tank bensin...Kanske bara får gilla läget?

Nu dricker den dock mer än 1.5 tank olja per tank bensin så något fel är det.
 
Osc9 Osc9 skrev:
Kan skruva hur mycket som helst åt båda hållen på skruven.
På de sågar jag justerat har skruven gått att justera kanske ett halvt varv eller så, så jag tror något är fel.

Osc9 Osc9 skrev:
Nu dricker den dock mer än 1.5 tank olja per tank bensin så något fel är det.
En oljetank ska med marginal räcka till en bränsletank så något är fel. Jag skulle säga att den behöver lite service.
 
  • Gilla
Osc9
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På de sågar jag justerat har skruven gått att justera kanske ett halvt varv eller så, så jag tror något är fel.

En oljetank ska med marginal räcka till en bränsletank så något är fel. Jag skulle säga att den behöver lite service.
Någon ide att skruva upp den själv och kolla? Eller bör den lämnas in?
 
Osc9 Osc9 skrev:
Någon ide att skruva upp den själv och kolla? Eller bör den lämnas in?
Jag kan ju inte svara på om du är bekväm med det men jag skulle inte kunna hålla fingrarna borta. :D Det värsta som kan hända är väl att du till slut får lämna in en påse med delar till "service". :oops::crysmile:
 
  • Gilla
Osc9
  • Laddar…
Har du vass kedja och sågar utan trycka på sågen?har du rätt tjocklek på drivlänkarna ?

Vet inte hur dom där sågarna har oljepumpen men det skulle ju kunna vara en möjlighet att det läcker någonstans på vägen så att det inte kommer ordentligt med olja till svärdet.
 
  • Gilla
Osc9
  • Laddar…
N Niq skrev:
Har du vass kedja och sågar utan trycka på sågen?har du rätt tjocklek på drivlänkarna ?

Vet inte hur dom där sågarna har oljepumpen men det skulle ju kunna vara en möjlighet att det läcker någonstans på vägen så att det inte kommer ordentligt med olja till svärdet.
Kedjan är vass (oftast iaf, väntar kanske lite för länge med att fila ibland...). Bredden är det som utrycks som 0.05 på kedjan? I sådana fall bör den vara rätt.

Mycket olja verkar, under sågning, fastna under kåpan där man fäster svärdet. Får ofta öppna upp och göra rent då det byggts upp så mycket gegga av olja/sågspån att drevet fastnar..
 
Osc9 Osc9 skrev:
Kedjan är vass (oftast iaf, väntar kanske lite för länge med att fila ibland...). Bredden är det som utrycks som 0.05 på kedjan? I sådana fall bör den vara rätt.

Mycket olja verkar, under sågning, fastna under kåpan där man fäster svärdet. Får ofta öppna upp och göra rent då det byggts upp så mycket gegga av olja/sågspån att drevet fastnar..
Har du gjort rent svärdet och dess anliggningsytor?
 
Osc9 Osc9 skrev:
Kedjan är vass (oftast iaf, väntar kanske lite för länge med att fila ibland...). Bredden är det som utrycks som 0.05 på kedjan? I sådana fall bör den vara rätt.

Mycket olja verkar, under sågning, fastna under kåpan där man fäster svärdet. Får ofta öppna upp och göra rent då det byggts upp så mycket gegga av olja/sågspån att drevet fastnar..
Osc9 Osc9 skrev:
Kedjan är vass (oftast iaf, väntar kanske lite för länge med att fila ibland...). Bredden är det som utrycks som 0.05 på kedjan? I sådana fall bör den vara rätt.

Mycket olja verkar, under sågning, fastna under kåpan där man fäster svärdet. Får ofta öppna upp och göra rent då det byggts upp så mycket gegga av olja/sågspån att drevet fastnar..
Ja 0.05 den ska va samma på kedjan och svärdet.

Har du orginal svärd?
För det låter som att oljan inte slipper till svärdet om du har så mycket olja där. Om det är orginal svärd så kan det bero på att hålet i svärdet som oljan ska fara genom är igensatt. Du kan göra rent det med en ståltråd. Om det är ett ej orginal svärd så kanske oljehålet sitter på fel ställe.

Nu behöver du nytt svärd iaf men kolla så oljehålet är på rätt ställe.
 
F fribygg skrev:
Har du gjort rent svärdet och dess anliggningsytor?
Satte precis dit ett helt nytt svärd.
 
N Niq skrev:
Ja 0.05 den ska va samma på kedjan och svärdet.

Har du orginal svärd?
För det låter som att oljan inte slipper till svärdet om du har så mycket olja där. Om det är orginal svärd så kan det bero på att hålet i svärdet som oljan ska fara genom är igensatt. Du kan göra rent det med en ståltråd. Om det är ett ej orginal svärd så kanske oljehålet sitter på fel ställe.

Nu behöver du nytt svärd iaf men kolla så oljehålet är på rätt ställe.
Hade orginalsvärd men bytte precis till ett från Biltema (1/5 av priset jämfört med original). Hade dock samma problem med orginalsvärdet...

Tycker ändå att kedjan verkar väloljad så en del olja når bevisligen fram. Det skvätter olja från svärdspetsen också när man sågar.
 
Osc9 Osc9 skrev:
Det skvätter olja från svärdspetsen också när man sågar.
Då skulle jag påstå att den smörjs som den ska, eller snarare för mycket om oljan tar slut före soppan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.