Hej,

Äger en fastighet i Sollentuna, Stockholm. Tomten är lite speciell då den är tvådelad och ytan emellan dessa två delar ägs av kommunen. Har skrivit köpeavtal och ett pågående ärende hos lantmäteriet att införa kommunens mark i vår fastighet. Efter detta kommer fastighetens yta vara 1750 m2 vilket öppnar upp för att en avstyckning då minsta tomtstorlek är 800 m2.

Är inte på något sätt expert på området utan söker hjälp att diskutera möjliga styckningsförslag utifrån förutsättningarna som finns. Bifogar ett förslag som jag tagit fram där avstyckning blir 800 m2. Utmaning är att husets nuvarande infart är ifrån väster och entrén ligger till norr. Därför behöver en ny parkering anläggas.

Vill hitta en balansgång mellan att både den avstyckade tomten (som syntes är det mycket prickad mark) och den befintliga tomten blir så bra som möjligt.

Vad för typ av profession är lämplig att vända sig till?


Överlappande bild av en fastighetskarta och arkitektoniska ritningar med mätningar och tomtgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Flygbild över en villa med omgivande trädgård, omgiven av vägar och andra hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänker du behålla huset du har nu?

Det blir tight att få in ett hus av lite storlek utan att det hamnar väldigt nära ditt. Prickmark kommer du inte att komma runt då det är i en korsning och man vill ha avstånd mellan hus och vägen.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Blir nog svårt att få in ett nytt hus på den avstyckade tomten så att det varken hamnar på prickmark eller närmare den gemensamma gränsen än 4.5 meter.

För bästa utformning borde givetvis det befintliga huset rivas så man kan stycka två vettiga fastigheter.
 
  • Gilla
NiclassSs och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tänker du behålla huset du har nu?

Det blir tight att få in ett hus av lite storlek utan att det hamnar väldigt nära ditt. Prickmark kommer du inte att komma runt då det är i en korsning och man vill ha avstånd mellan hus och vägen.
Vi är öppna för att flytta när avstyckningen är färdig.

Har läst att man kan få dispens 1 meter in på prickad mark men vet inte om det finns tillfällen då detta inte är möjligt att få. Om så är fallet har jag fått in två kataloghus på bilderna nedan.

Ritning som visar två kataloghus placerade på en avstyckad tomtmark inom prickad gräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fastighetskarta med markerat område för två kataloghus inritade på en potentiell avstyckad tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B b8q skrev:
Blir nog svårt att få in ett nytt hus på den avstyckade tomten så att det varken hamnar på prickmark eller närmare den gemensamma gränsen än 4.5 meter.

För bästa utformning borde givetvis det befintliga huset rivas så man kan stycka två vettiga fastigheter.
Det vore klart den bästa tekniska lösningen. Inte den med ekonomiskt fördelaktiga lösningen.

På bilderna jag svarade Robert-san01 med ser du två möjliga hus där max 1 meter in på prickad mark används och att det är 4,5m till gemensam gräns.
 
Tror du har svårt att få avsteg från prickmark när det är i korsningen. Hade det varit för ledningsgata eller något annat så kan det vara möjligt att få avsteg. Men nu förändringar du rätt mycket av gatubilden.

Vi hade ett liknande fall i Vallentuna där man ville bygga ut mot vägen. Det var inte ens prickmark och de fick avslag även på sin överklagan till länsstyrelsen.
 
  • Gilla
NiclassSs
  • Laddar…
Det finns andra i Sollentuna som köpt till mark av grannar just för att komma över den "magiska" fördelen att kunna stycka av en tomt och tjäna en slant.
Bege dig till kommunen och fråga någon av deras bygglovshandläggare om vilka gamla fall de har av tillköp av mark och avstyckning med bygglov.
Skulle kunna vara att du hittar rätt hjälp i befintliga papper.
Kanske en arkitekt, kanske en liten byggare,
kanske en driftig privatperson som gjort just samma sak.
Kostar åtminstone inte mer än din tid att gå igenom bygglov och andra handlingar hos kommunen...
 
  • Gilla
NiclassSs
  • Laddar…
Att stycka av halva tomten och bli sittande inträngd på en liten plätt verkar så opraktiskt så jag tycker att det borde vara en bättre affär att sälja allt och låta köparna göra vad de vill med sin extrastora tomt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att stycka av halva tomten och bli sittande inträngd på en liten plätt verkar så opraktiskt så jag tycker att det borde vara en bättre affär att sälja allt och låta köparna göra vad de vill med sin extrastora tomt.
900 m2 tomt är inte så litet jämfört med många nybyggen. Samt att jag aldrig får ut 4-5 miljoner extra för huset med stor tomt jämfört med en liten tomt. För det är så mycket 800 m2 tomter säljs för i området.
 
NiclassSs NiclassSs skrev:
900 m2 tomt är inte så litet jämfört med många nybyggen. Samt att jag aldrig får ut 4-5 miljoner extra för huset med stor tomt jämfört med en liten tomt. För det är så mycket 800 m2 tomter säljs för i området.
Är planen att sälja huset nu direkt? Behöver du pengarna för att komma ur någon knipa?
900 kvadrat är en tomt som är så pass liten att man inte kan göra så mycket annat på den än klippa gräs och irritera sig på grannarna. Det blir svårt att vinterförvara en båt eller hålla på med någon utomhushobby.

Du gör som du vill men det är mycket användbarhet som du vill sälja och jag vill att det inte skall komma som en överraskning.
 
H heimlaga skrev:
Är planen att sälja huset nu direkt? Behöver du pengarna för att komma ur någon knipa?
900 kvadrat är en tomt som är så pass liten att man inte kan göra så mycket annat på den än klippa gräs och irritera sig på grannarna. Det blir svårt att vinterförvara en båt eller hålla på med någon utomhushobby.

Du gör som du vill men det är mycket användbarhet som du vill sälja och jag vill att det inte skall komma som en överraskning.
Vet inte var du bor i Sverige men 800 m2 anses på många ställen vara en stor tomt och om inte en stor tomt en helt normal en. Mediantomten här omkring skulle jag säga är just 800 m2 eftersom det är det detaljplanen kräver.

Sitter inte i någon knipa utan målet är att maximera avkastningen.

Lämnar Stockholm för Åre i april och kommer hyra ut huset. Planen är att göra det tills avstyckning är färdig vilket kan ta år då en ny detaljplan för att upphäva tomtkartan, prova på samma sätt som grannarna omkring mig gjort. Har ej bestämt om både hus och avstyckad tomt ska säljas eller huset behållas. Beror på hur mycket jobb det är att hyra ut det.
 
Om du flyttar bort för gott är det ingen dum ide att maximera avkastningen när du säljer. Det håller jag med dig om.

Jag bara tänker som så att vi står inför stora förändringar i världen och samhället och då är det bra att inte bygga bort möjligheter ur sitt liv. Tyvärr är det väldigt många som har byggt bort alla valmöjligheter och de kommer att få det antingen svårt eller åtminstone väldigt tråkigt tror jag. De som inte kan välja att ha en liten enkel båt som de själva vinterförvarar på tomten i stället för en thailandsresa de kan få sitta hemma och glo hela semestern. En del som inte har utrymme att bygga ett hemmakontor eller en smärre verkstad på tomten kan få se inkomsterna sjunka så radikalt att det blir svårt att behålla huset. På 30-40-50-60-talen var det småföretag och verksamheter överallt i bostadsområdena och det kan gå tillbaka till det. Vi vet inte men ju fler möjligheter som finns inbyggda en ens personliga system destu större chans att man kan leva ett gott liv och ju stabilare blir hela samhället.
 
Hur nära tomtgräns får bostadshus ligga enligt detaljplan? 4,5 meter är ju enbart att grannens godkännande krävs och i detta fallet är det ju du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.