Jag håller på att bygga ett isolerat varmförråd bredvid garaget, mellan dom tänker jag göra ett enkelt kallförråd (tak + väggar, inget golv). Garaget är ett kallgarage.
Planen är att koppla in varmförrådet till befintlig el i garaget (kabeln kommer alltså att gå genom kallförådet). Vad ställs det för krav på en sån installation? Kommer jag att kunna ha vanliga "inomhus"-elgrejor (strömbrytare, kablar, lamputtag etc.) eller måste allting hålla samma standard som i kallgaraget?
 
Så länge varmförådet är en torr,icke explosiv miljö kan du lungt köra med IP 20.
D.v.s så länge det är torrt inne i förådet och det inte är en explosiv kan du köra med , som du uttrycker det , "innomhus" grejjer.

Kabel skall vara EKLK om den ska gå igenom kallförådet.
 
Bara för att det är ett kallförråd behöver det inte vara EKLK. Är det bara torrt så går det med EKRK också.
 
I ett kallföråd kan det bli fukt , om det t.ex inte är nått golv, bara jord eller grus, som trådskaparen skrev skulle han inte ha nått golv .

Kör på EKLK så det blir riktigt.
 
Jodå, EKLK är bra där men vad jag menar är att bara för att det är ett kallförråd måste man inte använda kapslade grejjer.;)
 
Eller EKK så blir det billigare.
 
Eller kör med VP-rör och FK.:)
 
Elbogen skrev:
Jodå, EKLK är bra där men vad jag menar är att bara för att det är ett kallförråd måste man inte använda kapslade grejjer.;)
alla brytare mm är ju kapslade!
ekk är billigare än eklk, men installationen blir snyggare med eklk...
 
Tack för svaren. Det låter bra att jag inte behöver köra med "utomhusgrejor". (Jag antar att jag inte behöver köra samma kabel i varmförrådet som i kallförrådet heller då.)

Kallförrådet är nog säkrast att räkna som fuktigt utrymme, det blir som sagt inget golv och taket blir enkel plåt, så det kan nog droppa lite kondens under vissa förhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.