I instruktionsboken står det att man ska "kontrollera att det inte finns främmande föremål ex stenar, grenar, verktyg eller leksaker på gräsmattan".

Men hur fungerar det i praktiken? Gör man det?

Roboten klipper väl en liten runda varje förmiddag till exempel. Innebär det att man då varje kväll ska rensa fallfrukt, ev grenar som trillat ner från träd, frisbees etc från gräsmattan?

Hur gör ni?
 
Lever med att den äter mellis då och då och byter knivar vid behov
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ok!

Det står också att den vanlig livslängd för knivarna är 4-7 veckor - under bra förhållande.

Stämmer det verkligen, ska man byta knivar så ofta?
 
C
Köpte en sån här Gardena fruktplockare på kampanj på ICA Maxi i måndags och ångrade omgående att jag inte köpte en sådan för flera år sedan. Jäklar vilken arbetsbesparare! Rekommenderas varmt.

Men annars - ja sånt man är rädd om och inte vill ha sönderklippt får man hålla borta från gräsmattan. I övrigt är den en balans mellan hur mycket man orkar springa runt och rensa bort pinnar och sånt vs. springa ut och rädda roboten från olika driftstopp. Vi har Automower connect så man får en pling i mobilen när den stannar vilket är väldigt användbart om man har en tomt där det faller mycket grenar och frukt.
009934d.jpg
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nästa fråga på temat "vad i manualen är överdrifter och vad är faktiskt sant i praktiken".

Hur ofta underhåller/rengör ni roboten och vad har ni för rutiner?

Gardena skriver tex att de rekommenderar ett särskilt underhålls- och rengöringskit. Har någon det?

Smörja ladd- och kontaktbleck med olja eller fett. Rengör bleck med smärgelduk. Etc?

Lämnar ni in för vinterservice?
 
C cpalm skrev:
Köpte en sån här Gardena fruktplockare på kampanj på ICA Maxi i måndags och ångrade omgående att jag inte köpte en sådan för flera år sedan. Jäklar vilken arbetsbesparare! Rekommenderas varmt.

Men annars - ja sånt man är rädd om och inte vill ha sönderklippt får man hålla borta från gräsmattan. I övrigt är den en balans mellan hur mycket man orkar springa runt och rensa bort pinnar och sånt vs. springa ut och rädda roboten från olika driftstopp. Vi har Automower connect så man får en pling i mobilen när den stannar vilket är väldigt användbart om man har en tomt där det faller mycket grenar och frukt.
[bild]
Tack för tipset! Såg den i affären också men visste inte om den var något att ha :)
 
C
P peter.linkan skrev:
Hur ofta underhåller/rengör ni roboten och vad har ni för rutiner?
Vi är pragmatiska och skrubbar den en gång om året under vinteruppehållet, dvs. ett klassiskt "julbad".
Vilket för övrigt är ett j-kla skitjobb då den har en miljon små svåråtkomliga utrymmen och skiten verkligen biter sig fast. Kör "grön svamp" och diskmedel. Automower är inte optimerad för att vara lättrengjord. I samband med det blir det också årets knivbyte.

Blåser av det värsta med tryckluft i samband med att vi tar in den. Ser till att den är ordentligt fulladdad innan. Tar för övrigt in laddare, laddstation och alltsammans som också får följa med in i värmen över vintern.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fruktplockare från Ica här med sedan några år funkar väldigt bra.
Byter knivar blir behov, kanske 2-3ggr per säsong.
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Jag gör på samma sätt som @cpalm. Vissa år när andan faller på, jag är på gott humör och inte har så mycket annat att göra så byter jag knivar i mitten på säsongen. Det händer med andra ord rätt sällan :crysmile:.
 
  • Haha
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Nästa fråga på temat "vad i manualen är överdrifter och vad är faktiskt sant i praktiken".

Hur ofta underhåller/rengör ni roboten och vad har ni för rutiner?

Gardena skriver tex att de rekommenderar ett särskilt underhålls- och rengöringskit. Har någon det?

Smörja ladd- och kontaktbleck med olja eller fett. Rengör bleck med smärgelduk. Etc?

Lämnar ni in för vinterservice?
Har inte heller servat laddstationen något speciellt.
Fulladdad klippare sedan in med klippare och laddstation i varmt utrymme.
Klipparen är lätt att rengöra om man tar den medans gräset som samlats på den fortfarande är lite fuktigt.
 
Leksaker hanteras genom att klipparen pausas när barnen är ute och leker. Barnen ansvarar sedan för att plocka undan sina saker. Kan låta hårt för de som är vana vid att ha trädgården gödslad med all möjlig skit, men fungerar utmärkt i verkligheten.

Fallfrukt (har mängder, kör bort ca 100 liter varannan dag just nu) fixas genom att klipparen pausas när det är stora mängder. Just nu har jag plockat en del av trädgården och bara switchat i laddstationen så att klipparen går på den del av trädgården jag rensat från frukt (kör en guide som begränsningslina istället för att hindra klipparen från de flesta av träden). Behöver dock putta in den manuellt för laddning, men det är ok.

Struntar i vinterservice och annat. Ställer undan klipparen på hösten och tänker att "den där rengör jag i vinter" och kommer sen på i maj/juni att klipparen måste rengöras och tas fram igen. Än har den inte visat sig ta stryk av min behandling (eller brist på). Däremot måste jag i vinter plocka isär hjulen och byta lager/fetta om. De känns inte helt hundra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.