K Kling 1 skrev:
Hej på er!
Jag har uppmärksammat efter lite läsande här på Byggahus forum och sett en del ”hussbyggprogram” på TV att det byggs allt större bostäder.

Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll.

Självklart kan jag förstå att allt detta skapar arbetstillfällen och att ”hjulen ska snurra” men var går gränsen för vad som är rimligt?

Hur stor bostadsyta behöver/har ni?

Själv har jag en villa på 108kvm och vi är numer 2 vuxna, (2 barn utflugna). Vi har en plan att flytta till mindre fd sommarstuga som är under pågående och långsam tillbyggnad/renovering, den kommer att hamna på ca 70 kvm.

Vill absolut inte på något sätt provocera med dessa frågor, utan är mest nyfiken på hur folk tänker och hanterar sånt här med behov av ”svängrum” och kostnader.
K Kling 1 skrev:
Hej på er!
Jag har uppmärksammat efter lite läsande här på Byggahus forum och sett en del ”hussbyggprogram” på TV att det byggs allt större bostäder.

Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll.

Självklart kan jag förstå att allt detta skapar arbetstillfällen och att ”hjulen ska snurra” men var går gränsen för vad som är rimligt?

Hur stor bostadsyta behöver/har ni?

Själv har jag en villa på 108kvm och vi är numer 2 vuxna, (2 barn utflugna). Vi har en plan att flytta till mindre fd sommarstuga som är under pågående och långsam tillbyggnad/renovering, den kommer att hamna på ca 70 kvm.

Vill absolut inte på något sätt provocera med dessa frågor, utan är mest nyfiken på hur folk tänker och hanterar sånt här med behov av ”svängrum” och kostnader.
Hej igen!
Svarar på mitt eget inlägg som skrevs för drygt 7 månader sen.
Läser om hur flera personer har funderingar på energibesparande åtgärder på sina hus.
Igensättande av fönster, kallställning av rum och kamineldning osv. osv.
Vill inte heller denna gång provocera, kan inte undvika att undra om ni tycker att behovet av stora hus fortfarande är lika prioriterat hos er som har det.
 
Nya hus drar väldigt lite energi och har i princip alltid värmepump.
Dessutom så drar ett större hus inte proportionellt mer energi eftersom arean ökar procentuellt mer än omgivande area.
Ett 200m² drar inte i närheten av dubbelt så mycket energi som ett på 100m².

De som kommer att lida är precis de det har talats om och varit med i media.
Äldre hus, ofta 70-80-talet med direktverkande eluppvärmning.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nya hus drar väldigt lite energi och har i princip alltid värmepump.
Dessutom så drar ett större hus inte proportionellt mer energi eftersom arean ökar procentuellt mer än omgivande area.
Ett 200m² drar inte i närheten av dubbelt så mycket energi som ett på 100m².

De som kommer att lida är precis de det har talats om och varit med i media.
Äldre hus, ofta 70-80-talet med direktverkande eluppvärmning.
Förstår inte riktigt vad du menar.
Det finns väl väldigt många äldre utbyggda hus med pool och fantastiska fönster mm.
Att inte energiförbrukningen fördubblas med dubbla boytan förstår till och med jag.
 
K Kling 1 skrev:
Hej igen!
Svarar på mitt eget inlägg som skrevs för drygt 7 månader sen.
Läser om hur flera personer har funderingar på energibesparande åtgärder på sina hus.
Igensättande av fönster, kallställning av rum och kamineldning osv. osv.
Vill inte heller denna gång provocera, kan inte undvika att undra om ni tycker att behovet av stora hus fortfarande är lika prioriterat hos er som har det.
Jag förstår inte riktigt frågeställningen fokus på just storleken på huset? Jag har hellre ett stort hus än ett litet hus med samma energiförbrukning

/Krille
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag förstår inte riktigt frågeställningen fokus på just storleken på huset? Jag har hellre ett stort hus än ett litet hus med samma energiförbrukning

/Krille
Den ursprungliga frågeställningen var hur stort hus behöver ni?

På mitt eget svar 7 månader senare undrar jag om prioriteringen på bostadsytan känns ok även idag?
Att större hus drar mer resurser under färdigställandet, underhåll och uppvärmning är för mej självklart.

Det var med tanke på att allt fler kallställer delar av huset och täcker fönster jag ställde frågan.
 
K Kling 1 skrev:
Den ursprungliga frågeställningen var hur stort hus behöver ni?

På mitt eget svar 7 månader senare undrar jag om prioriteringen på bostadsytan känns ok även idag?
Att större hus drar mer resurser under färdigställandet, underhåll och uppvärmning är för mej självklart.

Det var med tanke på att allt fler kallställer delar av huset och täcker fönster jag ställde frågan.
Ja det känns helt ok trots att andra tycker att det är "onödigt" :)

/Krille
 
Ja vi kommer inte skaffa mindre hus bara för att vi har en energikris .
Huset trivs vi ju med.
Sen har vi åkt på alla nackdelar tyvärr.
Vi köpte och flyttade in precis innan elpriserna började barka iväg förra året.
Huset är byggt 1968
Direktverk av de el / 2 llvp / 2 kaminer
350+ m2 att värma.
Huset ska helrenoveras , få nytt värmesystem samt solceller & solfångare , så det blir rätt billigt att driva när allt är klart.
Men denna vinter blir kall o besvärlig
Sånt som händer ‍♂️
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
Ja vi kommer inte skaffa mindre hus bara för att vi har en energikris .
Huset trivs vi ju med.
Sen har vi åkt på alla nackdelar tyvärr.
Vi köpte och flyttade in precis innan elpriserna började barka iväg förra året.
Huset är byggt 1968
Direktverk av de el / 2 llvp / 2 kaminer
350+ m2 att värma.
Huset ska helrenoveras , få nytt värmesystem samt solceller & solfångare , så det blir rätt billigt att driva när allt är klart.
Men denna vinter blir kall o besvärlig
Sånt som händer ‍♂️
2 st LLVP - luxury! Jag bor i en stor skokartong mitt i gatan med elvärme :rofl:
 
  • Haha
Jodenmarck
  • Laddar…
P Pin skrev:
2 st LLVP - luxury! Jag bor i en stor skokartong mitt i gatan med elvärme :rofl:
Monty Python - Four Yorkshiremen:

 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
2 st LLVP - luxury! Jag bor i en stor skokartong mitt i gatan med elvärme :rofl:
Och får gå upp en halvtimme innan du lägger dig varje dag
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Hej igen!
Svarar på mitt eget inlägg som skrevs för drygt 7 månader sen.
Läser om hur flera personer har funderingar på energibesparande åtgärder på sina hus.
Igensättande av fönster, kallställning av rum och kamineldning osv. osv.
Vill inte heller denna gång provocera, kan inte undvika att undra om ni tycker att behovet av stora hus fortfarande är lika prioriterat hos er som har det.
Hej.
Jag trivs fortfarande i mitt hus, 350m2 2 personer. Visst elräkningen kommer vara extrem men jag skulle ändå inte vilja byta ner mig i m2 pga det. Fråga igen efter vintern.
 
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Den ursprungliga frågeställningen var hur stort hus behöver ni?
Hur långt är ett snöre.
Behöver & vill ha är 2 olika saker.
Jag & hustrun inkl hundar skulle säkert klara oss på 60-70m², men bor i 235m².
Huset är lågenergi/passivhus så elen är 5-600 kWh/mån, uppvärmning 3,5 pall pellets/år, så det är lugnt.
 
L lat skrev:
Hur långt är ett snöre.
Behöver & vill ha är 2 olika saker.
Jag & hustrun inkl hundar skulle säkert klara oss på 60-70m², men bor i 235m².
Huset är lågenergi/passivhus så elen är 5-600 kWh/mån, uppvärmning 3,5 pall pellets/år, så det är lugnt.
Det måste vara rätt långt från ett passivhus om du eldar flera pallar pellets för uppvärmning? Det låter ju som ett "bra" hus från 2006, men inga anspråk på passivhus direkt?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Har skrivit det ett antal gånger.
Enplanshus på 150 kvm plus 70 kvm dubbel garage i sutteräng.
Värme överallt med en Nibe f730.
Har även en braskamin som används.
Är så gött att öka värmen när det är ruggigt ute.
Solceller på taket. Diagram visar månatlig energiförbrukning och försäljning av el med jämförelse mellan år 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av energianvändning med köpt och såld el över året, jämförelse mellan 2021 och 2022, och månadsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kallens skrev:
Det måste vara rätt långt från ett passivhus om du eldar flera pallar pellets för uppvärmning? Det låter ju som ett "bra" hus från 2006, men inga anspråk på passivhus direkt?
Hade det varit uppvärmt med en bergvärmepump så hade det antagligen varit på gränsen till brons. Då hade uppvärmning/varmvatten legat på runt 15kWh/m² KÖPT energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.