Jag har blivit med elbil och ska installera en laddbox ( Easee Home). Till saken hör att jag inte har någon vägg eller liknande att montera laddboxen på. Min idé är att sätta en limträstolpe 115x115 i en betongplint och sedan fästa laddboxen på den. Stolpen är 140cm hög. Blir det här tillräckligt stadigt?

Jag fick börja med att fräsa urtag i stolpen då plinten är gjord för 95mm. Stolpen monteras sedan med fransk träskruv eller genomgående bult och mutter. Vad tror ni blir bäst?
Vit trästolpe med nedre delen skadad och urfräst, står på en trätrall med grus bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att sedan kunna fästa laddboxens bakstycke krävs en bredd på 160mm.
Jag löste det genom att göra ett urtag och kapa till en bit 195 regel som får bli monteringsytan. För att väderskydda allt tänker jag sätta en bit anodiserad aluminium ovanpå som en hatt. Varför inte en bakplåt?https://www.samuelgroves.com/Products/4718121%2F2HA
Vit pelare av trä med mätbara skador och fläckar framför en grusuppfart och bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tänkt att el kan löpa längs baksidan och gå genom ett hål in till boxen. Monteras med kabelskydd i metall.

Jag skulle även vilja ha ett vanligt vägguttag på stolpen, helst infält. Är det möjligt och tillåtet?
Om det är ok med ett infällt, behövs dosa och kan i så fall kablar komma in bakifrån, alltså genom stolpen?

Vad tror ni om min konstruktion? Är det något jag ska ändra eller helt tänka om?

Tacksam för alla förslag!
 
  • Gilla
Andreas Patay och 1 till
  • Laddar…
Stolpen ska självklart slipas och målas se den ser snygg ut. ;)
 
Ett tillkommande problem. Vi har en krypgrund där 2 kabelskyddsrör från tomten kommer in underifrån. Hur ska kablarna dras, ska jag förlänga flexrören eller kan kablarna dras fritt i luften? Finns det någon bra övergång mellan 50mm och 25mm Krypgrund med synliga kabelskyddsrör som sticker upp ur grunden och förslag om rördragning efterfrågas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Le_ja
  • Laddar…
O oskarcronwall skrev:
Jag har blivit med elbil och ska installera en laddbox ( Easee Home). Till saken hör att jag inte har någon vägg eller liknande att montera laddboxen på. Min idé är att sätta en limträstolpe 115x115 i en betongplint och sedan fästa laddboxen på den. Stolpen är 140cm hög. Blir det här tillräckligt stadigt?

Jag fick börja med att fräsa urtag i stolpen då plinten är gjord för 95mm. Stolpen monteras sedan med fransk träskruv eller genomgående bult och mutter. Vad tror ni blir bäst?
[bild]

För att sedan kunna fästa laddboxens bakstycke krävs en bredd på 160mm.
Jag löste det genom att göra ett urtag och kapa till en bit 195 regel som får bli monteringsytan. För att väderskydda allt tänker jag sätta en bit anodiserad aluminium ovanpå som en hatt. Varför inte en bakplåt?[länk]
[bild]

Jag har tänkt att el kan löpa längs baksidan och gå genom ett hål in till boxen. Monteras med kabelskydd i metall.

Jag skulle även vilja ha ett vanligt vägguttag på stolpen, helst infält. Är det möjligt och tillåtet?
Om det är ok med ett infällt, behövs dosa och kan i så fall kablar komma in bakifrån, alltså genom stolpen?

Vad tror ni om min konstruktion? Är det något jag ska ändra eller helt tänka om?

Tacksam för alla förslag!
Det där lär hålla utan problem, snyggt jobbat. Jag skulle köra med genomgående bult och mutter, tycker det känns bättre. Se till att rötskydda uttaget du fräst ur stolpen och även kortändan av stolpen om det inte är gjort.
 
  • Gilla
oskarcronwall
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det där lär hålla utan problem, snyggt jobbat. Jag skulle köra med genomgående bult och mutter, tycker det känns bättre. Se till att rötskydda uttaget du fräst ur stolpen och även kortändan av stolpen om det inte är gjort.
Ja, jag tycker också bult känns mer robust. Har aldrig borrat så för att fästa en plint förut, bara använt fransk. Några tips för att få det helt rakt? Så det matchar plintjärnens hål. Jag har en bosch borrguide som är helt OK. Borra halva från vardera håll?
Betonplint med två vertikala metallstänger för fästning av plintjärn. Bosch borrguide för exakt borrning, med svart handtag och röd justeringsknopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rötskydda, menar du grundfärg och målarfärg eller något mer?
 
Borra lite drygt halva från varje håll, sen dra igenom helt från ena sida (hålet från andra sidan hjälper till att styra rätt om det är "nästan" rätt).
Grundfärg+färg blir bra, har du nån grundolja liggande kan du ju alltid dra på lite först.
 
  • Gilla
oskarcronwall
  • Laddar…
Fick inte så många svar som jag hade hoppats, tack till @Dublin för bra tips.

Nu är i alla fall laddstolpen på plats och fungerar precis som den ska. Delar med mig av några bilder.
Det återstår att montera ett uttag (vita kabeln är ej inkopplad) samt att fästa stolphatten.

Nyinstallerad laddstolpe för elfordon i trädgård med oansluten vit kabel och stolphatt, bredvid en staket och stenlagd väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad laddstolpe för elbil med osynlig vit kabel och krok för laddkabel monterad vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad laddstolpe för elfordon monterad på en grön stolpe med en oinkopplad vit kabel och en stolphatt ovanpå mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyinstallerad grön och grå laddstolpe för elbil med omonterat uttag och en vit kabel hängandes löst framför en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade även en mycket prisvärd krok för att hänga upp laddkabeln på Bauhaus:
Svart universalkrok Mottez Jumbo XXL för väggmontering visas på Bauhaus webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En nyligen installerad grön laddstolpe för elfordon med en oansluten vit kabel och en krok för laddkabeln, framför en stenlagd uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JustDoIt och 26 till
  • Laddar…
Snyggt!
Jag har helt missat tråden, har gått i tankarna att göra något väldigt snarlikt hela sommaren men lagt projektet på is då elprishysterin drog igång och vi valde att avsätta pengarna som buffert till elräkningar i vinter, så till våren kanske...

Väldigt stiligt, mycket bättre än vad man kan köpa för pengar i handeln.
(y)

Tack för att du delade med dig!
 
  • Gilla
Urban R och 4 till
  • Laddar…
Kan tipsa om att förutom kroken även skaffa ett väggfäste för kontakten.
Exempelvis denna (inte provat): teknikdelar.se
Eller denna (denna är jag nöjd med, min sitter dock under tak om man vill ta med det i beräkningen): netonnet

Värdet av en sådan är förstås om man har en kabel som alltid sitter fast i laddaren och man inte tar den med sig varje gång. Och kanske även om man som jag har en hybrid som ska laddas varje gång den kommer hem kontra en elbil som kanske laddas mycket mer sällan. Men att slippa fippla med ett litet lock som ska på varje gång är mycket värt tycker jag.
 
  • Gilla
kungfuu och 1 till
  • Laddar…
Snyggt och prydligt!

O oskarcronwall skrev:
Fick inte så många svar som jag hade hoppats
Jag tror att ett skäl till det är forumdelen du valde. Här kan nog folk mer om laddboxarna än om hur man bäst säkrar en stolpe. Så Byggteknik eller Grund- och markarbeten hade nog gett bättre svar därvidlag. Å andra sidan verkade du veta vad du höll på med, så många (i alla fall jag) läste det nog som en byggbeskrivning snarare än en frågetråd, även om den innehöll många frågor.

Kart trevligare än en galvad stolpe alldeles oavsett. Bra jobbat!
 
  • Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!
Jag skulle dock täta övergången (fogskum?) mellan markrör och kabelskyddet. Det ser ut som om det kan komma in en del regnvatten där.
 
Snyggt! Berätta gärna hur mycket det gunga vid isättning av kontakt?
 
ARJU ARJU skrev:
Snyggt!
Jag har helt missat tråden, har gått i tankarna att göra något väldigt snarlikt hela sommaren men lagt projektet på is då elprishysterin drog igång och vi valde att avsätta pengarna som buffert till elräkningar i vinter, så till våren kanske...

Väldigt stiligt, mycket bättre än vad man kan köpa för pengar i handeln.
(y)

Tack för att du delade med dig!
Tack, ja jag jag bestämde mig för att göra den i trä (som jag hade sen tidigare projekt) när jag såg att Easee tar 5000kr för sin stolpe i aluminium.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kan tipsa om att förutom kroken även skaffa ett väggfäste för kontakten.
Exempelvis denna (inte provat): teknikdelar.se
Eller denna (denna är jag nöjd med, min sitter dock under tak om man vill ta med det i beräkningen): netonnet

Värdet av en sådan är förstås om man har en kabel som alltid sitter fast i laddaren och man inte tar den med sig varje gång. Och kanske även om man som jag har en hybrid som ska laddas varje gång den kommer hem kontra en elbil som kanske laddas mycket mer sällan. Men att slippa fippla med ett litet lock som ska på varje gång är mycket värt tycker jag.
Bra tips! Håller på att komma in i rutinen med att manövrera kabeln varje kväll och morgon. Kanske blir en sån hållare om ett tag. (y)
 
Totte_S
O oskarcronwall skrev:
Hittade även en mycket prisvärd krok för att hänga upp laddkabeln på Bauhaus:
[bild]

Va!? Ville du inte köpa easeekroken för 900spänn? :rofl:
Edit: förlåt, den finna faktiskt att köpa för endast 699kr…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.