F fsn skrev:
ok. Nu vet jag inte hur din entreprenad ser ut men man kan göra mycket själv. Skall du ha tex lösull och ändå har planen på FTX framöver så rekommenderar jag dig ändå att projektera och dra rören för både till och frånluft redan nu. Det kommer att vara för mycket tuggmotstånd att dra igång det senare om du skall upp och kötta loss i det där jävla host-dammet.
Jag har inget kontrakt och planerar att göra ventilation själv. Det ser ganska rakt ut.
Kan du vänligen utveckla "rören för både till och frånluft". Ska jag planera för ett eller två rör som går genom taket? Kanske kan du dela med dig av ett grundläggande exempel på ritning?
Fyi, vi ska göra klart taket, lägga råspont och ytpapp i helgen. Jag lämnar en 400x400 mm huv för ventilation. Det borde väl räcka till två 200 mm rör?
 
Du kan ju skicka ritningen på huset till någon ventilationsfirma som Alig eller Soliduct etc. och få komplett ritningar och alla delar för FTX i ett paket.
 
  • Gilla
nra
  • Laddar…
F
N nra skrev:
Jag har inget kontrakt och planerar att göra ventilation själv. Det ser ganska rakt ut.
Kan du vänligen utveckla "rören för både till och frånluft". Ska jag planera för ett eller två rör som går genom taket? Kanske kan du dela med dig av ett grundläggande exempel på ritning?
Fyi, vi ska göra klart taket, lägga råspont och ytpapp i helgen. Jag lämnar en 400x400 mm huv för ventilation. Det borde väl räcka till två 200 mm rör?
Ja, två stammar samt i princip tillufttsdon och dragning till sovrum, vardagsrum, hall mm och frånluft från kök, badrum, tvättstuga. Du behöver nog ha det projekterat eller läsa på lite om dimensioner, lufthastigheter och ljuddämpare. Det finns säkert nåt bra exempel på tex Alig.se eller nåt sånt.

Jag var i precis din situation när vi byggde för 13 år sen med tight budget. Köpte borrhål av en borrare, köpte bergvärmepump av en lågpris näthandlare och kopparrör och kopplingar till värmepumpen på Rikabyrör. Köpte ventrör och ljuddämpare från Alig och beställde en FTX från Holland. Sen installerade vi allt själva. Det var lite pill men just FTX på vinden innan lösullen sprutades var rätt fast forward faktiskt, som jag minns det var det fixat på en helg.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det kostar extra….
Självklart kostar allting... å dessutom så kostar också komfort... varför åker inte alla bil i en Dacia sandero
 
  • Gilla
nra
  • Laddar…
F
V Vector skrev:
Självklart kostar allting... å dessutom så kostar också komfort... varför åker inte alla bil i en Dacia sandero
För att dom är säkerhetsmedvetna, inte betalar för skit och för att det gör ont i ögonen att titta på skiten?

Du kan inte ha missat att det handlade om att öht finansiera bergvärme och en ventilationslösning, tror du då att det är överdrivet aktuellt med en extra brinepump, konvektor mm för ytterligare 35000kr?
 
F fsn skrev:
Ja, två stammar samt i princip tillufttsdon och dragning till sovrum, vardagsrum, hall mm och frånluft från kök, badrum, tvättstuga. Du behöver nog ha det projekterat eller läsa på lite om dimensioner, lufthastigheter och ljuddämpare. Det finns säkert nåt bra exempel på tex Alig.se eller nåt sånt.

Jag var i precis din situation när vi byggde för 13 år sen med tight budget. Köpte borrhål av en borrare, köpte bergvärmepump av en lågpris näthandlare och kopparrör och kopplingar till värmepumpen på Rikabyrör. Köpte ventrör och ljuddämpare från Alig och beställde en FTX från Holland. Sen installerade vi allt själva. Det var lite pill men just FTX på vinden innan lösullen sprutades var rätt fast forward faktiskt, som jag minns det var det fixat på en helg.
Trevlig! Imponerande!

Jag tittade kort på principerna för beräkning av luftflöden för ungefär ett år sedan och det såg någorlunda förståeligt ut. Jag fick fönstren med luftventiler, det är min plan för att få luftintaget. Jag har plats för två 200mm rör i taket. Så jag antar att det borde täcka om jag behöver lägga till mer intag.
Åtminstone för nu var detta det mest brännande bekymmer, om jag behövde mer rör på taket. Och svaret är nej - bra.
Nu måste jag läsa om FLM :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.