35 049 läst · 69 svar
35k läst
69 svar
Sätta igen fönster tillfälligt för att spara el
Ett fönster med bra u-värde släpper igenom ca tre gånger mer värme än 150mm.P Plutus skrev:
Om fönstret har ett u-värde på 0.8 så innebär det att värmeförlusten är 0.8W/m²/grad. 150mm glasull släpper ut ca 0.24W/m2/grad och fönstret plus glasull ger ca 0.17W/m2/grad.
Vid 20 graders tempdiff inne och ute ger för omkring 126 kWh värmeförlust med bara fönster och 27 kWh med glasull och fönster på en månad.
Alla värden är ungefärliga och ger bara en fingervisning. Solinstrålning m.m påverkar det verkliga resultatet.
Redigerat:
Visst kan man säkert hänga upp ogenomskinliga saker framför fönster som en billig åtgärd men under den mörka vintern vill man ju också få in allt ljus man kan få under dom få timmar det är ljust.T Thomas_Blekinge skrev:Bra ide!
Om man vill göra det något enklare så ska man tänka på att en stor del av värmeförlusten i moderna fönster sker genom utstrålning. denna kan man bromsa med något ogenomskinligt, typ förhängen, täta gardiner mm. Om du vill bygga ramar så är väl de första centimetrarna av isolering viktigast. Att öka från 10-15 cm ger visserligen mer men jag hade nöjt mig med 5 cm faktiskt.
Vi har oxå nytt hus med mkt fönster. Fönster idag läcker lite mer värme än en vägg, men inte jättemkt . Bara jämför u-värden o kolla med IR kamera. Gjorde själv det förra vintern.
Våra fönster är smart placerade och stora (några tex 2x3m). Detta släpper in mkt värme när solen lyser in även på vintern.
Våra fönster är smart placerade och stora (några tex 2x3m). Detta släpper in mkt värme när solen lyser in även på vintern.
Ångspärr på insidan…i modernare hus (gullfiber/mineralull) så finns det redan en ångspärr. Du vill att punkten där kallt möter varm, dvs där fukt kondenserar inträffar utanför fuktspärren. Annars kommer fabror mögel springande slikt en skållad häger…
Sova-gott-på-natten tilläggsisolering bör generellt därför ske på utsidan av huset för att undvika det.
Isolerar du lite på insidan av själva fönstret så skall det vara saker som andas och kika då och då så att inte imma och vattendroppar finns mellan isolering och fönster.
Utstrålning mot rymden kan göra att saker blir upp till 6 grader kallare än de som ”skuggas” på natten. Tänk bilruta vänd mot huset eller utåt. Eller carport. Eller hobbyastronomer där teleskopet har en tratt/rör framför linsen som kondensskydd, dvs frontlinsen exponeras bara mot rymden rakt fram istället för 180 grader åt alla håll. (Kanske spänna en tunn tygduk över hela huset? Billigare än en stor tratt iaf.)
Sova-gott-på-natten tilläggsisolering bör generellt därför ske på utsidan av huset för att undvika det.
Isolerar du lite på insidan av själva fönstret så skall det vara saker som andas och kika då och då så att inte imma och vattendroppar finns mellan isolering och fönster.
Utstrålning mot rymden kan göra att saker blir upp till 6 grader kallare än de som ”skuggas” på natten. Tänk bilruta vänd mot huset eller utåt. Eller carport. Eller hobbyastronomer där teleskopet har en tratt/rör framför linsen som kondensskydd, dvs frontlinsen exponeras bara mot rymden rakt fram istället för 180 grader åt alla håll. (Kanske spänna en tunn tygduk över hela huset? Billigare än en stor tratt iaf.)
Kul att någon tog upp detta, sa till sambon häromdagen att man kanske skulle starta en tråd om just dessa typer av lösningar. Nu bor vi i Luleå så elpriserna är ju på OK nivå för oss så det var inte aktuellt för oss plus vi behöver allt ljus vi kan fåSingenjören89 skrev:Funderar på åtgärder för att spara el i vinter. Två idéer är att sätta igen ett par fönster temporärt samt stänga ner en del av huset på ca 40 m2 till 10 grader. Vi har rätt många och stora fönster i vårt nybyggda hus, totalt ca 85 m2. Det känns onekligen rätt dumt just nu. Arkitekternas vision om att sudda ut gränsen mellan ute och inne upplevs nog i praktiken mer positivt under sommarhalvåret - jag vill gärna uppleva en mycket tydlig skillnad i januari.
Min tanke är att bygga ramar för 100-150 mm isolering med en förslutning, t.ex. ångspärr eller någon duk. Tanken är att sätta igen:
- Glasdubbeldörr, 2 x 2,4 m
- Glasdörr tvättstuga, 1 x 2,4 m
- Långsmalt högt beläget fönster, 3,4 x 0,9 m
- Högt beläget fönster, 1 x 1,6 m
Totalt 11 m2.
Vad tror ni om detta? Hur hade ni gjort? Har någon gjort något liknande?
Till saken hör att vår nya värmepump fortfarande saknar en fläktkomponent som gör att vi i nuläget har direktverkande el vilket gör detta mer angeläget.
[bild]
Ett gammalt knep är ju att skotta snö mot fasaden för extra isolering, skulle det funka att hänga över typ vindduk på fasad för att öka isoleringen?
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
linnegardiner låter dyrt av sig själv...
borde inte vara några problem att hitta billigare tyger. Det behöver inte bli komplicerat att sy gardiner om man inte vill.
tyg kan man hitta från 30-40:-
Tänk på att den "vägg" du tänkte bygga bör ha en beklädnad, tex gips. självklart kan man köra med byggplast men det blir inte snyggt.
Ska man stirra på väggen nästan ett halvår så....
borde inte vara några problem att hitta billigare tyger. Det behöver inte bli komplicerat att sy gardiner om man inte vill.
tyg kan man hitta från 30-40:-
Tänk på att den "vägg" du tänkte bygga bör ha en beklädnad, tex gips. självklart kan man köra med byggplast men det blir inte snyggt.
Ska man stirra på väggen nästan ett halvår så....
Bor du i glashus?L lat skrev:
Den beräkningen verkar korrekt, man sparar ca 100 kWh per månad om man isolerar 11kvm fönster med 150mm glasull och det är 20 grader varmare inne än ute.
Byggplast låter lite som fuktspärr…Bananskalare skrev:linnegardiner låter dyrt av sig själv...
borde inte vara några problem att hitta billigare tyger. Det behöver inte bli komplicerat att sy gardiner om man inte vill.
tyg kan man hitta från 30-40:-
Tänk på att den "vägg" du tänkte bygga bör ha en beklädnad, tex gips. självklart kan man köra med byggplast men det blir inte snyggt.
Ska man stirra på väggen nästan ett halvår så....
Bygga ett växthus runt huset?chaser skrev:Kul att någon tog upp detta, sa till sambon häromdagen att man kanske skulle starta en tråd om just dessa typer av lösningar. Nu bor vi i Luleå så elpriserna är ju på OK nivå för oss så det var inte aktuellt för oss plus vi behöver allt ljus vi kan få
Ett gammalt knep är ju att skotta snö mot fasaden för extra isolering, skulle det funka att hänga över typ vindduk på fasad för att öka isoleringen?
Jag tror du tänkt fel när du räknat, eller så har du väldigt dåliga fönster..L lat skrev:
U-värde * m² * tempdiff * timmar * dagar / 1000 = kWh /m²/månad
1,2 * 1 *30 * 24 * 30 /1000= 26kWh/månad per m², vid konstant -10°C ute & +20 inne.
För att få din siffra om 3000kWh/månad att stämma, på bara fönster med 1,2 U-värde krävs:
3000/26 =116 m² fönsterarea & medeltemp -10°C..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Medeltemperatur Januari, hämtad från SMHI)
Kul idé.
Jag har också haft tanken kring det, men har hittills värderat utseende & utsikt högre än eventuell sparpotential. Kanske är läge att omvärdera snart..
När jag har spånat så har jag tänkt göra en löstagbar, individuellt måttanpassad, "skiva" som man kan trycka in i smygen när man stänger fönstret. Jag har då tänkt typ:
vindpapp - 95mm isolering (med ram av 2"4) - gips.
Tätningslist både mot fönstret & mot smygen för att få det riktigt tätt.
Jag ser en stor risk: Kondens mellan glas och skiva, med mögel som följd.
- Glasrutan är difftät och fukt i konstruktionen måste kunna vandra ut åt något håll, så ingen plast i skivan!
- Kall strålning nattetid gör att fukt mellan ruta och skiva riskerar att kondensera. Kanske ska man sätta någon form av täckning på utsidan av rutan?
Jag har också haft tanken kring det, men har hittills värderat utseende & utsikt högre än eventuell sparpotential. Kanske är läge att omvärdera snart..
När jag har spånat så har jag tänkt göra en löstagbar, individuellt måttanpassad, "skiva" som man kan trycka in i smygen när man stänger fönstret. Jag har då tänkt typ:
vindpapp - 95mm isolering (med ram av 2"4) - gips.
Tätningslist både mot fönstret & mot smygen för att få det riktigt tätt.
Jag ser en stor risk: Kondens mellan glas och skiva, med mögel som följd.
- Glasrutan är difftät och fukt i konstruktionen måste kunna vandra ut åt något håll, så ingen plast i skivan!
- Kall strålning nattetid gör att fukt mellan ruta och skiva riskerar att kondensera. Kanske ska man sätta någon form av täckning på utsidan av rutan?