66 115 läst · 81 svar
66k läst
81 svar
Extrem faktura från Telinet
Vem har inte avsäkrat 500A och 240 kvadrat koppar till sin huvudbrytare
Nej jag anser det låter helt normalt ,så ta smslån och betala
Nej jag anser det låter helt normalt ,så ta smslån och betala
Jo, man får ju om inte annat bestrida till KFM om det kommer dit.harry73 skrev:
Nu var det lite skämtsamt, så fort detta kommer på någons bord ovanför "kundtjänstnivå" lär de själva inse att det blivit j-vligt fel. Därav att jag inte skulle överanstränga mig för att försöka få kontakt med och övertyga deras kundtjänst. Det kan ju vara rena heltidsarbetet.
Jag tänker samma sak, TS har bara stött på linje 1 på kundtjänst än så länge.C cpalm skrev:Jo, man får ju om inte annat bestrida till KFM om det kommer dit.
Nu var det lite skämtsamt, så fort detta kommer på någons bord ovanför "kundtjänstnivå" lär de själva inse att det blivit j-vligt fel. Därav att jag inte skulle överanstränga mig för att försöka få kontakt med och övertyga deras kundtjänst. Det kan ju vara rena heltidsarbetet.
Detta borde vara löst på en grisblink
För rätt många år sedan hände liknande mig, men inte med samma summor... fast typ 1 års förbrukning. Trots flera samtal med elbolaget och löften om att det skulle ordnas gick det ända till kfm och inkasso. Tror det tog dom ett halvår att rätta upp problemet och till slut få bort inkassokravet.
Att ingen tagit upp grannens hönshus än. Fast TS bor nog granne med en hel hönsfarm i så fall.boihus123 skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 360 inlägg
Sådär går det när skall försöka driva tivoli mitt i en energikris
skämtåsido, hemskt det du råkat ut för, bara och bestrida.
Nånstans gått totalt åt helvete i fjärravläsning, eller meddelande av kwh till nästa leverantör.
Kanske nån nolla för mycket (och då menar jag ej den nollan som tycker detta verkar rimligt hos din forna lev).
skämtåsido, hemskt det du råkat ut för, bara och bestrida.
Nånstans gått totalt åt helvete i fjärravläsning, eller meddelande av kwh till nästa leverantör.
Kanske nån nolla för mycket (och då menar jag ej den nollan som tycker detta verkar rimligt hos din forna lev).
Jobbade extra på ett elbolag när jag pluggade för omkring 15 år sen, oftast uppstod den här typen av problem när ett mätarbyte inte gått in i systemet automatiskt, antingen för att man missat ett meddelande i överföringen från nätbolaget eller för att man varit tvungen att rätta upp det manuellt och då valt fel mätarställning eller mätartyp vid bytet. Exempelvis bytt plats på slutavläsning/startvärde eller valt 5 siffror istället för 6 på mätarens räkneverk.
Satt med hundratals såna ärenden.. vattenfall använde samma system som det bolaget
Satt med hundratals såna ärenden.. vattenfall använde samma system som det bolaget
Johannes J skrev:Jag vet knappt var jag ska börja.
Jag bytte bolag förra året från Telinet till Greenly 11 december förra året och då skulle datan för elförbrukningen överföras till Greenly från Vattenfall. I samband med det så uppstod tydligen vissa dataproblem och jag fick inte kvartalsfakturan från Vattenfall som är elnätsleverantör för okt-dec förrän i slutet av mars. Fakturan för jan-mar kom i april. Inte hela världen men jag mailade Vattenfall flera gånger under tiden då jag gärna vill ha koll på betalningarna. De sa då hela tiden att de arbetade på problemet och snart skulle lösa det. Svarstiden var då ungefär två veckor från dem.
Övergången från Telinet till Greenly gick som det skulle och kWh överensstämde med året innan. Jag betalade slutfaktura till Telinet i januari.
15 augusti i år så fick jag helt utan förvarning eller förklaring en slutavräkning från Telinet på 284397 kr.
Lite väl högt tyckte jag och mailade Telinet om det den 17 augusti då det är lång telefonkö. Något måste ju ha blivit fel tänkte jag men det kom inget svar från dem. Istället kom en påminnelse att betala faktura på 284397 kr per post för ca en vecka sedan. Jag mailade dem igen men inget svar. I förrgår så ringde jag dem och efter ca en timme i kö så kom jag fram. Personen som svarade sa att det var den högsta elfaktura hon sett och att jag skulle ha förbrukat 211000 kWh i november förra året, inte ca 950 kWh som tidigare var fakturerat. Jag skulle alltså ha förbrukat mer än för mig 20 års elförbrukning på en månad då jag har en normal årsförbrukning på ca 10500 kWh. Enligt Telinet så har Vattenfall rapporterat efter avstämning den förhöjda elförbrukningen men att de ska skjuta upp betalningsdatum. Idag fick jag efter en timmes telefonkö tag i Vattenfall som i sin tur ska ta ärendet vidare för undersökning. De saknar tydligen data för vissa dagar i november förra året efter överföringen till Greenly.
Att tillägga är att på den ursprungliga fakturan från vattenfall saknas det inga dagar i november.
Är det någon annan som har råkat ut för detta?
Haha (f’låt) men har varit med om något liknande:
Bodde i lägenhet med biogas-spis i Hammarby sjöstad 2008… fick en gasräkning från Sthlm gas på 869.000 kr… undrade om det var hela Sjöstans nota som jag fick…men insåg att det var fel.
Tänkte jag skulle driva lite med Sthlm gas så jag ringde och sa att jag hade problem att betala min faktura… kundservice sökte rätt på fakturan i sina system och sa ”Ojdå, det förstår vi… men det måste blivit något fel”
Jag spelade tacksam och dum och sa ngt i stil med ”Menar du det, vad skönt… jag har ju bara stekt lite köttbullar”
sen skickade de en ny faktura…
▪️Tycker du ska skriva ner DATUM OCH TID VARJE GÅNG du är i kontakt med någon part i ärendet. Det brukar se riktigt bra ut om ärendet blir långrandigt. Kan t o m rendera en kompensation från det bolag som gjort fel. Din tid är ju också pengar. Lätt att glömma bort.
▪️Jag kräver ALLTID kompensation när något företag ställt till det och därmed ”stulit” min tid och mina pengar. Är naturligtvis lite ”osvenskt” men jag kan glatt meddela att jag i nästan samtliga fall blivit kompenserad, ofta rikligt kompenserad. Många av elbolagen har ju försäljning av prylar vid sidan om försäljning av el; t ex för att spara el, laddare, laddboxar, elcyklar mm. Dessa kan man få med som kompensation när allt rett upp sig.
▪️MEN i de flesta fall måste man påtala att man anser att viss kompensation vore på sin plats, med tanke på tiden, oron, sömnlösa nätter och pengarna detta kostat dig. Använd gärna ”din vassa penna” och beskriv hur detta skadat dig. Brodera ut dina känslor och tryck på och berätta hur det fått dig att må.
▪️Det man ska göra är att vända sig till den som tycker att det är mest obehagligt att få denna typ av brev/mail. Jag vänder mig ALDRIG TILL KUNDTJÄNST. De är luttrade stackare som hör gnäll och klagande kunder varje dag. De har hört allt och har svar på allt!
▪️Nej du ska vända dig till ”högsta hönset”, dvs VD:n, styrelsen OCH gärna högst upp på pressavdelningen. Ta reda på deras namn och skicka brevet direkt till dem personligen. Dessa är inte vana vid kontakter direkt med kunder och tycker det är väldigt obehagligt. De vill bli av med problemet så snabbt det bara går och ger gärna direktiv om detta till de som kan verkställa detta. Jag har testat detta många gånger, faktiskt enda upp till politikernivå. Fungerar över förväntan och ytterst sällan har jag blivit nekad det jag ansett varit rimlig ersättning för min tid, för mitt arbete och mitt ”lidande”. Har varit så bra på detta att jag även hjälpt andra som bara knutit näven i byxorna att få rättelse med guldkant.
▪️De flesta bolag blir lite överrumplade av detta ”osvenska” beteende, men finner sig i regel snabbt och du kan få en hel del plåster på såren. KÖR HÅRT
▪️Jag kräver ALLTID kompensation när något företag ställt till det och därmed ”stulit” min tid och mina pengar. Är naturligtvis lite ”osvenskt” men jag kan glatt meddela att jag i nästan samtliga fall blivit kompenserad, ofta rikligt kompenserad. Många av elbolagen har ju försäljning av prylar vid sidan om försäljning av el; t ex för att spara el, laddare, laddboxar, elcyklar mm. Dessa kan man få med som kompensation när allt rett upp sig.
▪️MEN i de flesta fall måste man påtala att man anser att viss kompensation vore på sin plats, med tanke på tiden, oron, sömnlösa nätter och pengarna detta kostat dig. Använd gärna ”din vassa penna” och beskriv hur detta skadat dig. Brodera ut dina känslor och tryck på och berätta hur det fått dig att må.
▪️Det man ska göra är att vända sig till den som tycker att det är mest obehagligt att få denna typ av brev/mail. Jag vänder mig ALDRIG TILL KUNDTJÄNST. De är luttrade stackare som hör gnäll och klagande kunder varje dag. De har hört allt och har svar på allt!
▪️Nej du ska vända dig till ”högsta hönset”, dvs VD:n, styrelsen OCH gärna högst upp på pressavdelningen. Ta reda på deras namn och skicka brevet direkt till dem personligen. Dessa är inte vana vid kontakter direkt med kunder och tycker det är väldigt obehagligt. De vill bli av med problemet så snabbt det bara går och ger gärna direktiv om detta till de som kan verkställa detta. Jag har testat detta många gånger, faktiskt enda upp till politikernivå. Fungerar över förväntan och ytterst sällan har jag blivit nekad det jag ansett varit rimlig ersättning för min tid, för mitt arbete och mitt ”lidande”. Har varit så bra på detta att jag även hjälpt andra som bara knutit näven i byxorna att få rättelse med guldkant.
▪️De flesta bolag blir lite överrumplade av detta ”osvenska” beteende, men finner sig i regel snabbt och du kan få en hel del plåster på såren. KÖR HÅRT
Redigerat: