Hej,

vi bygger ut vårt hus med en tillbyggnad. Traditionell 1,5 plans 70 talsvilla och utbyggnaden blir i husets långsida (ungefär halva huset). Min fråga är vad man tar med för väggar vid beräkningen.

Tillbyggnaden har två syften. Först bygger vi ut vår entré, l'ägger en bärande balk o öppnar upp mot hall och trappa (i befintlig byggnad). Andra syftet är att vi bygger en klädkammare till vårt sovrum. Befintligt fönster tas bort, ytterväggens dragning behålls o en dörr sätts in. Denna andra del kan betraktas som en eh´gen del, medan entrén blir en integrerad del av huset. I samband med detta öppnar vi upp en vägg i sovrummet (kortsidan) och sätter in altandörr o fönster.

Nu ska vi göra en u-värdesberäkning. Räknar vi bara med utbyggnadens nya väggar (dvs ej väggar in mot huset)?. Räknar man väggyta inkl eller exkl fönster o dörr? Slutligen, eftersom vi även påverkar ett befintligt rum (altandörr o fönster), ska vi inkludera detta rum, eller är det tillräckligt att ange att dessa har uv 1,2?

Jag vet hur jag ska beräkna, men är osäker på vad som ska inkluderas

Tacksam för support.
 
Endast nya väggar golv och tak mot utomhusklimat skall beräknas.
Väggyta exklusive fönster och dörrarea.
Nya Fönster och dörrars U-värde skall redovisas.
Vilka gränsvärden du skall hålla dig under kan du läsa i BBR 9:92.

Mvh certifierad energiexpert
 
Jag använde rockwools u-värdesberäkningsprogram, fyllde i U-värden för väggar, fönster, dörrar, tak osv . Kommunen godkände utan anmärkning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.