Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K kortis skrev:
Det är ju lite tråkigt när man blir sjuk och försäkringen inte räcker och man blir utkastad med ungen halvvägs ute vid förlossningen eller
ambulans inte fanns med i villkoren som jag läste, kost 5000 för två kilometer.
Säkert jättebra i Schweiz för där är det ju många rika bankirer som lever på maffiapengar o gamla nazitpengar inte att förglömma undangömda stulna svenska skattepengar
Har en bekant som föddes med ett väldigt lindrigt "hjärtproblem" som aldrig har drabbat honom på något sätt. Då hans föräldrar inte tecknade sjukförsäkring innan han föddes innebär det fortfarande att han aldrig kunnat teckna en heltäckande sjukförsäkring och inte alls kan teckna en sjukvårdsförsäkring

Vi tecknade sjukförsäkring för vår dotter innan hon föddes - men eftersom hon fem år senare drabbades av lätt hösnuva/allergi (vilket många gör) kan vi inte flytta försäkringen till något annat bolag då de då kommer att exkludera delar av försäkringen för henne. Så i praktiken skulle de kunna höjda premien avsevärt då de vet att vi inte har så stort val annat än att ha kvar försäkringen hos dem.

Försäkringar är jättebra för de som har råd och är friska. Har man däremot någon form av sjukdom och verkligen skulle behöva försäkringen är det avsevärt mycket tuffare.

/Krille
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även Danmark. Men ingen av dessa tre fungerar som i Sverige. Eftersom Danmark, Tyskland och Australien samtligen har största delen på den vanliga inkomstskatten
Så du håller alltså med om att du skrev fel förut. Vad bra!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Just nu efterfrågade jag objektiva undersökningar som stödjer ditt påstående.

Det är inte objektivt utan kan mycket väl vara subjektivt vad som är slöseri.
Då kan du ju med din definition inte få ett objektivt svar
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då kan du ju med din definition inte få ett objektivt svar
Missade du "kan mycket väl vara"?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även Danmark. Men ingen av dessa tre fungerar som i Sverige. Eftersom Danmark, Tyskland och Australien samtligen har största delen på den vanliga inkomstskatten
I Danmark får köntagarennsjälv sköta inbetalning av pensionsavgift.
Samtidigt har Danmark ett högre skattetryck än i Sverige, undrar om det beror på deras stramare migrationspolitik.
Kan ju knappast bero på den enda VAB-veckan som endast modern kan ta ut.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kyrkoskatten går till att hålla våra kyrkor vid liv. Det betalar för att underhålla kyrkan och kyrkogård.

Fattigdom drabbar bara folk utan koll på sin ekonomi. Rent idologiskt får de skylla sig själva. Men även jag förstår vi måste ha skyddsnät om inte samhället ska bli osäkert.

Sjukdom kan drabba vem som helst, man måste ha sjukförsäkring och efterlevandeförsäkring. Och det trots högsta skatterna i världen
Jag har noll intresse av att bistå något religiöst samfund. I min kommun går dessutom begravningsavgiften till kommunen...

Fattigdom kan nog "drabba" vem som helst, händer ofta vid sjukdom hos framförallt nyfödda barn.

Varför skulle man behöva en sjukförsäkring annat än den allmänna? Efterlevandeförsäkring i form av livförsäkring kan vara bra, samma med efterlevandeskyddet i tjänstepensionen.

Sen kan nan ju fundera - vad är det som gör en gruppförsäkringar av typen a-kassa, sjukpenning och allmänna sjukvårdsförsäkringen till något dåligt?
Alla försäkringar bygger ju på någon form av kollektiv. Och visst - när man lyckats få ihop en tillräckligt stor hög med pengar då minskar behovet av försäkringar eftersom man kan betala med egna pengar.
 
S sunqan skrev:
Jag har noll intresse av att bistå något religiöst samfund. I min kommun går dessutom begravningsavgiften till kommunen...

Fattigdom kan nog "drabba" vem som helst, händer ofta vid sjukdom hos framförallt nyfödda barn.

Varför skulle man behöva en sjukförsäkring annat än den allmänna? Efterlevandeförsäkring i form av livförsäkring kan vara bra, samma med efterlevandeskyddet i tjänstepensionen.

Sen kan nan ju fundera - vad är det som gör en gruppförsäkringar av typen a-kassa, sjukpenning och allmänna sjukvårdsförsäkringen till något dåligt?
Alla försäkringar bygger ju på någon form av kollektiv. Och visst - när man lyckats få ihop en tillräckligt stor hög med pengar då minskar behovet av försäkringar eftersom man kan betala med egna pengar.
Det handlar inte om religion jag är själv ateist, det handlar om svensk kultur och historia.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det handlar inte om religion jag är själv ateist, det handlar om svensk kultur och historia.
grevar o baroner och andra med gamla hus som tror mer än 300kvm så är underhållet avdragsgillt
Undrar om de får bidrag oxå. Skulle inte förvåna mig
 
K kortis skrev:
grevar o baroner och andra med gamla hus som tror mer än 300kvm så är underhållet avdragsgillt
Undrar om de får bidrag oxå. Skulle inte förvåna mig
Både kmärkta privata fastigheter och kyrkan kan få statlig hjälp. Men då är det ofta för sent. Det krävs kontinuerlig underhåll
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det handlar inte om religion jag är själv ateist, det handlar om svensk kultur och historia.
Nej, det handlar enbart om religion. De som vill vara med i religösa samfund får stödja sina ledares påhitt med pengar bäst de vill. Bara de inte försöker dumpa kostnaden för slutförande och underhåll i knät på oss som inte är med... till skillnad mot stat/kommun/landsting har vi numer möjlighet att göra ett aktivt val gällande religionen, det ska respekteras.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Nej, det handlar enbart om religion. De som vill vara med i religösa samfund får stödja sina ledares påhitt med pengar bäst de vill. Bara de inte försöker dumpa kostnaden för slutförande och underhåll i knät på oss som inte är med... till skillnad mot stat/kommun/landsting har vi numer möjlighet att göra ett aktivt val gällande religionen, det ska respekteras.
Det är för att du är en historielös kommunist
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är för att du är en historielös kommunist
Vad har kommunism med saken att göra?
 
S sunqan skrev:
Vad har kommunism med saken att göra?
Det är vänsterblocket som är emot konservatism tradionellt. Även om det sker inom högern också. Svenska kyrkan och dess fastigheter är en viktig del av vårt kulturarv vi har en skylldighet och bevara den. Vi har inte en skylldighet att bevara Birgittas 60-tals hyresrätt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är vänsterblocket som är emot konservatism tradionellt. Även om det sker inom högern också. Svenska kyrkan och dess fastigheter är en viktig del av vårt kulturarv vi har en skylldighet och bevara den. Vi har inte en skylldighet att bevara Birgittas 60-tals hyresrätt
Ska jag tolka det som att du tycker att det bara är fd svenska statskyrkan och dess byggnader vi ska stödja och bevara? Inga andra religiösa samfunds?
 
S sunqan skrev:
Ska jag tolka det som att du tycker att det bara är fd svenska statskyrkan och dess byggnader vi ska stödja och bevara? Inga andra religiösa samfunds?
Absolut inte. Och det gäller för övrigt även kyrkor utan historiskt värde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.