Är det någon som har provat att montera solceller på tegeltak och använda exempelvis tryckimpregnerat trä 45x45 korslagda istället för aluminium skenor?
Takfästen tänker jag man kan använda nåt plåtsystem.
 
Jag gjorde en provinstallation som satt uppe i ett år på det sättet. Funkade bra. Men ville utöka så det vart nertaget och alu sattes upp.
 
Spännande frågeställning.

Jag funderar i likande banor, ersätta aluskenor med 45x45 reglar och även att göra egna takkrokar i exempelvis aluminium.
 
Är det möjligt att montera dem själv ännu? läste att det är hårdare krav på behörig elektriker ska göra det. eller det finns lösningar?
 
M meckis skrev:
Är det möjligt att montera dem själv ännu? läste att det är hårdare krav på behörig elektriker ska göra det. eller det finns lösningar?
Jag hade elektrikern här igår för att göra det sista på min anläggning och jag frågade eftersom jag sett frågan lyftas här tidigare. Jo, enligt honom kan man göra allt utom starkströmsinstallationen själv. Men man missar grön el eller rot vad man nu väljer för subventionering och då tyckte han inte att det var värt det, han hade kollat för egen räkning
 
Träreglar har ju en tendens att vrida sig, hur pass känsliga är panelerna för sånt? Är dom tillräckligt styva i sig själva?
 
G gnilrub skrev:
Träreglar har ju en tendens att vrida sig, hur pass känsliga är panelerna för sånt? Är dom tillräckligt styva i sig själva?
Mina paneler gick man oblygt på när man installerade dem. Jag kommenterade det och fick till svar att det inte var något problem eftersom det var glas/glas-paneler. Billiga paneler är dock inte det, tror det är glas/folie som känsliga för yttre åverkan. Om glas/glas lämpar sig för träreglar har jag dock ingen aning om
 
  • Gilla
gnilrub
  • Laddar…
Jag har funderingar på att göra detta, jag har inga planer på att kalla in någon elektriker eller solfirma, utan tänker montera 3-4 paneler själv på taket (som skall driva elpatronen i min FLVP, den används inte alls idag). Skenorna är sjukt dyra...
 
Har en bekant som körde med 28x120 trallvirke.

Genomgående vagnsbult i ändorna, till klämmorna för solpanelerna. Det är ju en väldig vindlast på taket.

Vinkelbeslag på plankornas ändor.

Har suttit i två år nu, men jag skulle rekommendera Wiland stålskenor.

Finns hos Malmbergs elektriska, som många har inköpskonto hos.

Solpaneler på ett tak, delvis molnig himmel, stege lutad mot byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rött hus med vit takkant, takrännor, skorsten och en del av en himmel.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.