Så här såg min gräsmatta ut i morse. Gick ut för att undersöka. Trodde det var en illvillig sork som stökade runt men icke, inga gångar alls bara uppfläkta grästuvor lite överallt. Såg mer ut som någon tränat nattgolf med en golfklubba. Har trådnätstaket runt tomten på ca 1 meter högt så vad kan det vara tror ni? Rådjur som hoppat in och sparkar upp tovor för att komma åt rötter? har mest ogräs i gräsmattan. Älg som gör samma sak? Hittar inga direkta märken av klövavtryck från djur så....gissningar mottages härmed.
 
  • Trädgård med skadad gräsmatta och grävtilltryckta områden, bakgrundsfokus på blå vägg och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T toga2 skrev:
Så här såg min gräsmatta ut i morse. Gick ut för att undersöka. Trodde det var en illvillig sork som stökade runt men icke, inga gångar alls bara uppfläkta grästuvor lite överallt. Såg mer ut som någon tränat nattgolf med en golfklubba. Har trådnätstaket runt tomten på ca 1 meter högt så vad kan det vara tror ni? Rådjur som hoppat in och sparkar upp tovor för att komma åt rötter? har mest ogräs i gräsmattan. Älg som gör samma sak? Hittar inga direkta märken av klövavtryck från djur så....gissningar mottages härmed.

Exakt så ser vår gräsmatta i fritidshuset ut. Våra gissningar går nu mot grävling. Vi har upptäckt att vi har 2 sådana gynnare som håller till på gården och ibland under husen. Småläskiga krabater….
 
Fadai
Så gör skatorna hos oss på hösten. Samma hos flera grannar. Jag gör ingenting, till våren syns det inte längre.
 
  • Gilla
Skip6711
  • Laddar…
Skator som letar efter pingborrelarver. Larverna lever av att äta gräsrötter. Vi har samma problem. Beror tydligen på gles gräsmatta och/eller sandig jord. Vi tänker dressa rejält i vår och gödsla regelbundet. När man ser pingborrarna svärma strax ovanför gräsmattan till sommaren kan man tydligen skrämma bort dem genom att slå på vattenspridaren.
 
galento
Ser ut som här , grävling vi har haft detta böket i 3 år nu.

Skadad gräsmatta med flera grävhål och uppgrävda tuvor som kan vara orsakade av grävling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento
L lob skrev:
Exakt så ser vår gräsmatta i fritidshuset ut. Våra gissningar går nu mot grävling. Vi har upptäckt att vi har 2 sådana gynnare som håller till på gården och ibland under husen. Småläskiga krabater….
Är de under husen skulle jag nog göra allt jag kunde för att få bort dom ,
det vill säga avliva dom.
 
galento
Grävlingen är en hejare på att gräva.
En närbild av en grävlings kraftfulla klo och tass som hålls av en hand med handske, mot gräsbevuxen bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en grävlings kraftiga grävklöar hållna av en person i handskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.