C
Någon som har tips på bra billiga trådlösa temperaturgivare för inomhusbruk som kan samexistera i större antal (> 10 st) och kan läsas av trådlöst genom t.ex. RFLink? Extra pluspoäng om de är diskreta och även visar temperaturen på enheten.
 
C
Ingen som mäter/loggar rumstemperatur så här i besparingstider?
Hittade några hyfsat billiga ZigBee-termometrar, men sen snöade jag istället in på brandvarnare med inbyggd temperaturgivare då jag ändå måste se över dessa. Mer specifikt "frient Intelligent Smoke Alarm" om någon har erfarenhet av dem? Funkar det att mäta temperaturen vid taket?
 
Definiera billiga?

Jag kör Telldussystem och har därför Telldus-tempgivare. 433mhz. Köper man dem i 3-pack kostar de runt 100-ingen styck.

Ska precis komplettera med några fler för att få fler mätpunkter.
Gör inget "smart" med dem ännu, men jobbar på det ;)

/Jocce
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Jocce81 Jocce81 skrev:
Definiera billiga?
En hundralapp är klart inom ramen :)
Lite beroende vad man får för pengarna är väl allt under femhundringen intressant.
Kikade på Telldus med de har "bara" (iofs frikostigt för att vara 433 MHz) 8 adresser och jag räknar med att ha fler givare än så. Har insett att jag nog måste titta på ZigBee/Z-wave eller liknande mer sofistikerade protokoll för att klara det kravet.
 
Jag kör ett gäng Xiaomi LYWSD03MMC. De kostar väl runt 100-lappen styck, kör custom firmware som pollas av home assistant över BLE. Förvånad att räckvidden täcker hela huset.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
De ställen jag vill ha en synlig tempgivare så har jag valt Xiaomi ClearGrass

Xiaomi ClearGrass CGG1 temperatur- och fuktighetsmätare med eInk-display och produktspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en kompromiss - de är diskreta, tydliga och billiga. Men tyvärr bara Bluetooth protokoll.
Jag använder därför en Esp32 som bluetooth->wifi föbrygga så jag kan få in alla i Home Assistant.
Batteriet räcker runt 9-12mån

Edit: Det är CGG1 modellen man vill ha, med eInk display
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J jagheterfredrik skrev:
Jag kör ett gäng Xiaomi LYWSD03MMC. De kostar väl runt 100-lappen styck, kör custom firmware som pollas av home assistant över BLE. Förvånad att räckvidden täcker hela huset.
Tack för tipset!
Kul med hackbar firmware och ett extra plus då för möjligheten att stänga av "gubben" på displayen :rofl:
 
Fick feeling och beställde en CGG1 som kan ta samma firmware
 
  • Gilla
Wittlock och 1 till
  • Laddar…
Jag har den och heat alarm! Funkar fint i HA via ZHA. De ger även temperatur.@
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A aner43 skrev:
Jag har den och heat alarm! Funkar fint i HA via ZHA. De ger även temperatur.@
Najs!

Några frågor:

- Blir det rimliga temperaturvärden när man mäter i taket?

- Har förstått att de kan signalera enheterna sinsemellan för att få en "larmar en larmar alla"-funktion utan att någon controller är inblandad. Vet du om det funkar bra? Kikade också på Fibaros populära Z-wave brandvarnare men där finns det tydligen begränsningar i den funktionen kring antalet brandvarnare och möjligheten att kvittera larmet. Ger de olika signal för primär- och slavlarm så att man kan lokalisera vilken detektor det är som larmar?

- Verkar de vara robusta, så att man inte måste hålla på och mecka med dem för att de skall fungera?
 
De blir rimliga på det sättet att de är responsiva (verkar uppdatera varannan minut) och följer förändringar, men hemma hos mig ligger temperaturen någon halvgrad över en Aqara-givare som sitter på väggen i samma rum någon meter bort.

Detta är nog svårt att komma ifrån, men känner man till det kan man ju ta hänsyn till det i sina automationer!

Skaffa dem alldeles nyligen så jag har inte hunnit leka så mycket än och inte provat länka ihop dem på det sätt du beskriver. Det beskrivs inte i manualen.
Det jag gjort är att skapa en automation själv som vid larm på den ena aktiverar testsignalen på den andra. En switch exponeras alltså som ljuder signalen en gång, precis som testknappen på vilken brandvarnare som helst.

Rent fysiskt känns den riktigt bra. Plasten känns inte billig och de är lätta att montera. Blev förvånad över hur små de är.
Kommer köpa fler!

Ska försöka kika på ihoplänkningen i helgen - återkommer! :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A aner43 skrev:
Skaffa dem alldeles nyligen så jag har inte hunnit leka så mycket än och inte provat länka ihop dem på det sätt du beskriver. Det beskrivs inte i manualen.
En halv grads skillnad kan man ju leva med. Det är ändå klart inom den reella felmarginalen för sådana sensorer. Tänkte mer om det blir heltokiga värden.

Nu säger den inte heller så mycket om sammankopplingsfunktionen, men jag antar att du sett den tekniska dokumentationen?
https://www.develcoproducts.com/media/1742/smszb-120-technical-manual-smoke-alarm.pdf
https://www.develcoproducts.com/media/1708/heszb-120-technical-manual-heat-alarm.pdf

Även om jag har en hel del idéer på olika smarta funktioner man vill ha vill man ju inte att brandlarmet skall vara beroende av en fungerande controller. Så det skall bli spännande att få en rapport på om/hur det fungerar.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En halv grads skillnad kan man ju leva med. Det är ändå klart inom den reella felmarginalen för sådana sensorer. Tänkte mer om det blir heltokiga värden.

Nu säger den inte heller så mycket om sammankopplingsfunktionen, men jag antar att du sett den tekniska dokumentationen?
[länk]
[länk]

Även om jag har en hel del idéer på olika smarta funktioner man vill ha vill man ju inte att brandlarmet skall vara beroende av en fungerande controller. Så det skall bli spännande att få en rapport på om/hur det fungerar.
Tack för länkarna, ska kika igenom dem.

Det svåraste med att leka och testa sig fram med brandlarmen är att hitta luckor då huset är tomt. Inte populärt annars, haha.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
C
A aner43 skrev:
Det svåraste med att leka och testa sig fram med brandlarmen är att hitta luckor då huset är tomt. Inte populärt annars, haha.
Ha ha, nä ingen höjdare att sitta och greja med på senkvällen efter att resten av familjen gått och lagt sig :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.