Hejsan
Vi har en stuga vid vattnet i Hudiksvall. Det är långgrunt där och botten är bara dy. På vintern blir det säkert 50 cm is på hela insjön.
2016 muddrade vi och satte upp 6 kraftiga stolpar. 2 av stolparna skulle hålla upp en landgång och dom yttersta fyra skulle fästa en flytbrygga. Detta gick bra i typ 1 år, sen började isen att lyfta upp eller välta stolparna en efter en.
I 2016 sökte vi om detta i form av vattenverksamhet och fick detta godkänt. Nu måste vi tänka nytt och göra om detta redan. Oerhört trist och dyrt.
Vi hoppas ju att detta är sista gången och ser efter en kraftig och permanent lösning. Detta verkar vara en stenkista. Har läst massa trådar här inne ang stenkista och har fått en viss uppfattning. Det verkar som dom allra flesta bygger en kista en bit ut i vattnet och fyller denna med sten. Byggs gärna i kon form och i timmer. Det var just detta jag började räkna på. En stenkista på 120 cm bredd och 180 cm längd. Som så står på botten och sticker helt upp ur vattnet.
Låter detta som en bra plan? Blir det för klent? Borde jag heller söka om en kista hela vägen från gräsmatta/mur och ut där jag ritat in en stenkista? Tror ni att dom lättare godkänner en stenkista på 120x180 som blir som en pir än en kista på kanske 120x800 cm helt från land? Tänker att kanske en pir har mindre yta mot isen och därför klarar sig bättre? Det är inga vågor där ute iallafall.
Fördelen att ha en kista hela vägen från muren är att då kan jag samtidig stödja upp muren som verkar vilja falla sakta men säkert ut i vattnet.
På min skiss är dom röda fläckarna dom stolpar som mer eller mindre står där nu. Den gröna fyrkanten är en tänkt stenkista på 120x180 cm.

På förhand tusen tack för alla tankar och tips ni kan komma med:)
 
  • Färgrik solnedgång reflekterad i en lugn sjö med brygga och båt vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kartutsnitt som visar en fastighets gränser, nummer 128, med ett hus placerat på tomten nära en väg och vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget svar på din egentliga fråga, men ett knep att rädda stolpar från att bli uppryckta av isen är att trä på plaströr (typ grova avloppsrör) som löper fritt runt dem. Då kan isen greppa plaströren men eftersom de kan röra sig fritt upp och ner längs stolparna, så står stolparna stilla.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
Permanetnta lösningar för småbryggor med dybotten finns inte.

En stenkista på dybotten kommer att sjunka ned i dyn, år efter år, oavsett storlek och brädgången måste justeras varje år när isen släppt.

Flytbryggor förankras oftast med ringankare, betongvikter eller rör.

Behåll delen från muren till landgången och förankra flytbryggan med betongvikter och ta jobbet med att justera den fasta delen varje år.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Hur djupt till fast botten? På mjuk botten kan man i vissa fall göra en hybridvariant mellan stolpar och stenkista genom att slå stolpar till botten och sedan bygga vidare enligt principen stenkista. I vissa fall slår man stolpar tätt och fyller med en ramp i överkant som håller ihop det och i vissa fall bygger man en traditionell stenkista på land med bara längre stolpar i respektive hörn. Det senare hänger givetvis på att djupet till fast botten är lika runt om,. Båda kräver traktor, pråm eller liknande men är görbart. Det hänger givetvis även på att botten inte är så mjuk att stenarna man fyller med bara sjunker igenom alt att man gör en botten på stenkistan. Båda varianter är vanliga och väljs utifrån förutsättningar.

Att som tidigare skrivits hoppas på att plaströr eller annat hindrar att isen går fäste är bara att blunda för problemen. Allt som inte är stadigt nog kommer frysa fast och belastas. Även en stenkista över tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.