Hej hej har en kåk där vi gör av med ca 9000 kWh per år. Har dealat lite med en firma som kan installera solceller. Jag har sagt att ja vill max min produktion av vad taket har plats för.

Eftersom min central är säkrad för 20A så kan jag max sälja 13800 kWp (230V x 20A x 3 faser)
Då har jag fått ett förslag på 27 paneler med 490W styck. Alltså kunna producera 13200 kWp.

Sen till mig fråga; han har specat en växelriktare på 12,5 kW med motiveringen att "den bör alltid ligga kring 90% av vad man producerar".
Men blir inte min max produktion just 12,5 då istället för 13,2 som anläggningen är byggd för? Jag har frågat honom detta utan att få svar. Tror inte han som säljare kanske vet själv hehe...

Någon som vet detta? Varför egentligen inte fläska på med en växelriktare som klarar ännu mer än taket kan producera?
 
Redigerat:
Du har blandad ihop kWh och kW.
 
Justerat. Hoppas du nu förstår frågan.....
 
Det är ytterst sällan som du får max effekt ut solpanelerna, därav så kan man underdimensionera växelriktaren.
Dvs ta en mindre billigare modell av växelriktare utan det märks på produktionen i praktiken.

Det är samma sak som att du kan vända på det och sätta fler paneler än var växelriktaren klarar ge max ut för i det sällsynta fallet reglerar bara VR ned uteffekten till sin max. Man kapar bort toppen på effektkurvan, eller så kan du se det som att du höjer kurvan över hela effektområdet men tappar själva max-toppen.

Lyckades jag röra till det ordentligt? :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jättebra svar Pelle tack! Är det därför han prata om att ha en VR som klarar ca 90% kanske..? Hur mycket av max kapacitet är rimligt att räkna på?

Btw har ett skuggfritt tak i bra söderläge, är det lönt att ha optimerare tror ni? Ibland är det ju moln hehe. Eller är det slöseri med pengar?
 
Ja, exakt. Han minskar din VR lite för att max effekt händer typ bara nån gång exakt mitt på dan mitt i sommaren. Det gör du kan ha en mindre billigare VR. Nackdel med det är att du har ingen extra kapacitet att bygga ut med fler paneler, men det är väl inte aktuellt.

Skarpa skuggor från tex träd, skorsten är främsta anledningen till optimerare, utan skugga har du i princip bara nackdelarna med optimerare.

Fördelar:
De övervakar varje panel individuellt så det syns direkt när en panel pajat.
Det går stänga av enskilda paneler.
Hela taket kan göras spänningsfritt automatiskt ifall din VR pajar.
Man kan koppla ihop paneler av olika fabrikat, olika effekt osv.
Anm. Vissa av fördelarna kräver stöd av din VR.

Nackdelar:
De kostar pengar, så anläggningen blir dyrare.
Mer komplicerade grejor innebär mer som går sönder.
Kan vara jobbigt att klättra upp på taket och byta en optimerare.

För moln är det meningslöst vad jag läst. Bättre trycka dit nån panel till om det går.
 
  • Gilla
Luddest
  • Laddar…
>Hur mycket av max kapacitet är rimligt att räkna på?
Underdimensionering 10-20% i förhållande till panelerna är vanligt.

Om du tänker dig att öka antal paneler så underdimensionera inte för mycket.
Kolla i manualen vad den klarar, för det varierar mellan VR.

Man kan överdimensionera panelerna (vilket du eg gör här genom att underdim VR). Det är inte så känsligt bara man inte överskrider max inkommande spänning på VR. VR regulerar bara ned effekten om det blir för mycket sol in. Problemet är oftast att det blir för lite så några extra paneler hjälper när det är halvtaskig sol.
 
>Jag har sagt att ja vill max min produktion av vad taket har plats för.
>Eftersom min central är säkrad för 20A så kan jag max sälja 13800 kWp (230V x 20A x 3 faser)

Vänta lite nu. Du skrev du vill ha max taket kan ge, kan du få upp fler än 27 paneler?

Dina 20A säkringar är begränsning för max ut vid peek till 13.8 kW. Men solpaneler ligger sällan på peek (därav allt detta med underdimensionera) så du skulle kunna öka panelerna om det får plats fler och sen begränsa VR till inte överskrida 13.8 kW. Det ger dig många fler timmar med max uteffekt till nätet.

En annan variant med många fler paneler är att du sätter dit nya huvudsäkringar endast för utgående solström ifall du kan trycka ut mer än 13.8 kW. Upp till 63A/43,6kW utan mer problem med sossebyråkratin. Du får betala för det, men det är inga årsavgifter etc för det sen.
 
Det där hoppas jag att projektörer löser. Jag blev bara fundersam då panelerna skulle producera 13,2k (vid max såklart?) Och växelriktaren va på 12,5.
 
Kan vara bra att känna till så de inte sätter gränsen efter tex huvudsäkringar, när det finns alternativ att runda max effekt beroende på vad som begränsar :)

Som det ser ut här kommer det behövas nya huvudsäkringar för endast solelen.
Målet är 20-30kWp och här är samma 20A för inkommande som du har.
 
I mitt fall ere nog både takstolar och huvudsäkring som går i taket. Men är beredd att byta upp till 25A säkring om det inte blir allt för dyrt, väntar svar från Vattenfall. Tror jag kan klämma in 31 paneler x 490W vilket skulle ge över 15k kW. Men får se va dom svarar..

Kanske är smidigast att fylla taket snyggt istället och ändå producera mer än dagens elförbrukning. Fylla taket snyggt menar jag att det finns kanske 50 cm synligt tak runt hela kakan med solceller.
 
Det låter vettigt, jag hade maxat antal paneler som går få dit så snyggt (y)
De överskrider sannolikt max spänning på VR ifall du inte lägger dem i två slingor. Dock har nästan alla VR två eller fler MPPT-ingångar så det lär inte vara ett problem att lägga två slingor.

Behöver du inte högre huvudsäkring, och inte vill ha höjd årsavgift för 20A till 25A, så sätt in nya separata huvudsäkringar för utgående solel. Det är en engångskostnad.
 
Måste fråga kring det här med huvudsäkringar - Stämmer det verkligen att man kan ha större säkring för sin produktion och ändå bara betala nätavgift för en mindre säkring för ens konsumption? Flödet i kabeln är ju lika hög oavsett om jag köper eller säljer.

Jag tänker att om man har en fastighet så har man väl en huvudsäkring (ok, en per fas), säg 20A och då fattar jag inte hur man kan bygga en 25A anläggning innanför den.
Eller handlar det här om att man ber nätbolaget att sätta in en extra elmätare + extra huvusäkring mot ens fastighet, och att man i det fallet inte behöver betala nätavgift på den för att man uteslutande bara säljer el på den mätaren? Snygg lösning isåfall, då kan man ju börja fila på en rejäl anläggning...
 
Har du ett vanligt enfamiljshus då har nog ditt elnätsbolag en serviskabel för max 25A.
Du har då förmodligen en elmätartavla konstruerad också för max 25A. Många enfamiljshusägare har valt lägre huvudsäkringar än 25 A t.ex. 16A av kostnadsskäl. Fasta priset för elabonnemanget kräver elnätsbolaget mer desto större huvudsäkringar.

Alltså serviskabeln är redan dimensionerad för upp till 25A. Ökar du huvudsäkringarna för förbrukning till maximala 25A behöver elnätsbolaget inget ändra och inte du heller i din elcentral, förutom att du skruvar i 25A säkringar och betalat fetare fast abonnemangskostnad för förbrukning.

Att sedan strömmen går på "fel håll", dvs baklänges när växelriktaren matar ut effekt på allmänna elnätet, gör ingen skillnad för serviskabeln och din elmätartavla.

Det är därför du kan ha t.ex. 3 st 16A huvudsäkringar för din förbrukning och ytterligare 3 st, så kallade produktionssäkringar, då på max 25A, för produktion och utmatning på allmänna elnätet. Och betalar endast abonnemangsavgift för 16A förbrukning.

Men produktionssäkringarna 3 st porslinsäkringar, "proppar" och deras säkringshållare ska montera hos dig. Det tar litet plats, får det plats hos dig? Du behöver inte ytterligare elmätare, utan klarar dig med din befintliga. Möjligen kan ditt elnätsbolag behöva byta ut den till modernare som kan mäta både förbrukning och produktion.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flenis
  • Laddar…
K
Det är rätt mycket dyrare med 25A än 20A säkrings abonnemang. Jämfört med 16 och 20, som är mer lönsamt.

Men som tidigare har sagt så kan man bygga om i fasadmätarskåpet och sätta dubbla uppsättningar säkringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.