Hej!

Har precis fått en skorsten putsad med putsbruk C. Dem knackade ner den tidigare putsen. Nu en vecka senare ser jag sprickor. Är detta normalt eller kan jag förvänta mig att detta leder till problem framöver?

Planen är att måla putset i vår och min förhoppning är att detta ska hålla några årtionden nu utan att putsen ramlar av…

Tacksam för svar då jag själv är väldigt okunnig i ämnet.
 
  • Närbild av en putsvägg med en synlig spricka som bildar ett Y i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sprucken hörnkan på vit putsad yta med röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en spricka i en putsad yttervägg, tecken på möjlig skadeutveckling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4782FCC2-E99E-4264-BBDA-9F8CE4FDD9D6.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en väggs hörn med grov puts mot en röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för årgång på hus och skorsten då? Är det nå äldre så ska man ju definitivt inte ha cementbruk.
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för årgång på hus och skorsten då? Är det nå äldre så ska man ju definitivt inte ha cementbruk.
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för årgång på hus och skorsten då? Är det nå äldre så ska man ju definitivt inte ha cementbruk.
Skorstenen är från 50-talet. Vad är problemet med bruket som användes?
 
äldre skorstenar är oftast murade med kalkbruk. 50talet kan ju vara på gränsen men var det en äldre byggare så kan det mycket väl fortfarande vara så. En sådan skorsten rör på sig ganska mycket om man värmer upp den. Ett cementskal på en sådan kan alltså innebära sprickor ganska omgående. Cement flexar ingenting typ även om c-bruk hör till de snällare.
 
S Stefan1972 skrev:
äldre skorstenar är oftast murade med kalkbruk. 50talet kan ju vara på gränsen men var det en äldre byggare så kan det mycket väl fortfarande vara så. En sådan skorsten rör på sig ganska mycket om man värmer upp den. Ett cementskal på en sådan kan alltså innebära sprickor ganska omgående. Cement flexar ingenting typ även om c-bruk hör till de snällare.
ok tack för svar. Måste dock ändra mig om ålder på skorsten. Den är från 1920-talet men huset byggdes ut och renoverades på 1950-talet så lite oklart hur gammal putsen som togs ner va.

Skulle du va orolig för sprickorna som redan dykt upp?
 
P Mikael Nils skrev:
ok tack för svar. Måste dock ändra mig om ålder på skorsten. Den är från 1920-talet men huset byggdes ut och renoverades på 1950-talet så lite oklart hur gammal putsen som togs ner va.

Skulle du va orolig för sprickorna som redan dykt upp?
Har det eldats sen nya putsen kom upp?
 
Nej det har inte eldats i den den den putsades för 5 dsgst
J john.h skrev:
Har det eldats sen nya putsen kom upp?
Nej vi har inte eldat i skorstenen sen i våras. Nu väntar vi på brandbesiktning av en nyinstallerade kamin innan vi kan elda.
 
P Mikael Nils skrev:
Nej det har inte eldats i den den den putsades för 5 dsgst


Nej vi har inte eldat i skorstenen sen i våras. Nu väntar vi på brandbesiktning av en nyinstallerade kamin innan vi kan elda.
Då kan vi ju avskriva stora och snabba temperaturskillnader som orsak iaf.
 
P Mikael Nils skrev:
ok tack för svar. Måste dock ändra mig om ålder på skorsten. Den är från 1920-talet men huset byggdes ut och renoverades på 1950-talet så lite oklart hur gammal putsen som togs ner va.

Skulle du va orolig för sprickorna som redan dykt upp?
dom har säkert inte använt nät, förhindrar sprickor! Sånt plast nät för puts
 
D
Torrsprickor tycker jag det ser ut som, blir av för tjocka påslag. Innebär att putsen bitvis släppt från underlaget och bara sitter fast i den nya ”kakan”.
 
D Drburr skrev:
Torrsprickor tycker jag det ser ut som, blir av för tjocka påslag. Innebär att putsen bitvis släppt från underlaget och bara sitter fast i den nya ”kakan”.
Attans. Det låter som men behöver knacka ner och göra om?

lagret bruk är väldigt tjockt och muraren va stressad för annat i projektet drog ut på tiden. Så när han började jobba med skorstenen gick det väldigt fort…
 
D
Nja, ska du ändå måla den, och inte bryr dig om den råa färgen på putsen kan man klara sig med att knacka ur där sprickorna är och laga i. Ta en hammare och knacka lätt runt sprickorna så hör du om det har släppt. ”Bom” som det kallas hörs väldigt tydligt, ett ihåligt ljud medan det låter stumt där det är som det sitter som det ska.
 
  • Gilla
Pularen1
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Nja, ska du ändå måla den, och inte bryr dig om den råa färgen på putsen kan man klara sig med att knacka ur där sprickorna är och laga i. Ta en hammare och knacka lätt runt sprickorna så hör du om det har släppt. ”Bom” som det kallas hörs väldigt tydligt, ett ihåligt ljud medan det låter stumt där det är som det sitter som det ska.
Ok! stort tack för värdefulla svar.
 
  • Gilla
Drburr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.