Vi har en VVVA-5-4-0 "Villasparbössan" där den roterande värmeväxlaren inte orkar starta av sig själv efter ett strömavbrott, utan man får snurra igång den med ett lätt putt medsols som någon sorts DJ.

Har någon här varit med om detta?
Den snurrar lätt om man ställer den på högkant, så jag har funderat på om den ligger an för hårt mot gummiskrapan på understa sidan och behöver shimmas upp lite.

Närbild på en roterande värmeväxlare inuti en VVVA-5-4-0 enhet med fokus på den undre sidan och gummiskrapan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan vara att den går trögt men jag hade nog satsat på att byta ut kondensatorn till motorn.
 
Vet inte om du fick igång den men testa att byta kullager. Finns på t.ex. Kullager.se Annars kan det löna sig att byta drivrem. Har själv en VVVA-3-1.
 
H Heden71 skrev:
Det kan vara att den går trögt men jag hade nog satsat på att byta ut kondensatorn till motorn.
Detta är lite sent svarat, med jag tänkte att alla borde veta att @Heden71 föreslog rätt lösning!
Värmeväxlaren hade krånglat extra mycket i våras och jag gjorde ett försök nu inför hösten att fixa den.

Efter att ha pratat med en vän som är elektroingenjör kunde jag beställa passande kondensator (20 kr på elektrokit)
och nu snurrar det på som det skall igen.
 
  • Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.