Med tanke på priserna och eventuella avbrott? Vad tycker ni?
 
En gasolgrill med kokplatta är väl aldrig fel?
 
Om du funderar på priset så kommer det nog inte att lönas gasolen har sitt pris också...
Men för elavbrott kan det vara bra ifall det blir en snörik vinter som hotar att fälla träd på linjerna som förser dig med el.
 
  • Gilla
mimblewimble
  • Laddar…
Någon form av reservkokningsmöjligheter är ju bra att ha oavsett situationen just nu. Om just gasolkök är det bästa för dig vet jag inte. Kolla upp hur man får förvara gasol innan du handlar så att du kan förvara den på ett säkert sätt.

Själv har jag fyra olika eloberoende kokmöjligheter...
 
R
K Kbygg skrev:
Med tanke på priserna och eventuella avbrott? Vad tycker ni?
Det har väl alltid varit en god idé att ha möjlighet att laga mat i en nödsituation.

P Plutus skrev:
En gasolgrill med kokplatta är väl aldrig fel?
De brukar minst sagt vara lite halvbökiga att ta in i köket ;)
 
R
J Jonas_81 skrev:
Om du funderar på priset så kommer det nog inte att lönas gasolen har sitt pris också...
Men för elavbrott kan det vara bra ifall det blir en snörik vinter som hotar att fälla träd på linjerna som förser dig med el.
Man räknar väl med ca 250 öre per kWh så visst kan det löna sig.
 
R RoAd skrev:
Man räknar väl med ca 250 öre per kWh så visst kan det löna sig.
För augusti har jag batalat 1800kr för 290kwh...
 
R
K Kbygg skrev:
För augusti har jag batalat 1800kr för 290kwh...
Ok. Det säger inte så mycket om du pratar om din totala elräkning inklusive skatter och avgifter. I.a.f. inte om du planerar att även fortsättningsvis vara ansluten till EL-nätet.

Det som är intressant är vad du betalar per kWh.
 
harry73
R RoAd skrev:
Ok. Det säger inte så mycket om du pratar om din totala elräkning inklusive skatter och avgifter. I.a.f. inte om du planerar att även fortsättningsvis vara ansluten till EL-nätet.

Det som är intressant är vad du betalar per kWh.
Det säger mer än du tror.
Tittar vi på min elräkning betalar jag:
elnät:
fast (inkl moms) = 472,23kr
rörligt (inkl moms) = 65,5 öre/kWh

elhandel:
fast (inkl moms) = 40kr
rörligt (inkl moms) = 408,43 öre/kWh

Hade jag också haft 290 kWh hade jag också betalat drygt 1800 kr (jag hade 774 kWh) :(
Så knappt 5kr per kWh och en femhundra lapp i fast avgift
 
R
harry73 harry73 skrev:
Det säger mer än du tror.
Tittar vi på min elräkning betalar jag:
elnät:
fast (inkl moms) = 472,23kr
rörligt (inkl moms) = 65,5 öre/kWh

elhandel:
fast (inkl moms) = 40kr
rörligt (inkl moms) = 408,43 öre/kWh

Hade jag också haft 290 kWh hade jag också betalat drygt 1800 kr (jag hade 774 kWh) :(
Så knappt 5kr per kWh och en femhundra lapp i fast avgift
Tror du missförstår. Om man ska avgöra om det är billigare att laga mat på ett gasolkök än på EL-spis så måste man veta vad det kostar att köpa in en enskild kWh, inte hur dyrt det var att köpa in 290 kWh komplett med alla fasta avgifter. Om man, som jag skrev, inte överväger att säga upp sitt EL-abonnemang helt.
 
K Kbygg skrev:
Med tanke på priserna och eventuella avbrott? Vad tycker ni?
Jag tycker det låter som en bra ide, själv har jag en gasolgrill, dock ute, så funderar snarare på en gasolkamin men kanske man skulle satsa på gasolkök istället, det kanske värmer likvärdigt men även fungerar för matlagning?
 
harry73
Vad jag ville visa, är att den största delen av TS faktura är just rörliga avgifter (73%), och du nämnde specifikt skatter som något TS inte skulle räkna med, men dessa är ju också rörliga (förutom moms på de fasta avgifter)
 
harry73
Vi planerar att köpa en gasolspis som vi sätter i friggeboden klart att använda ifall det skulle bli avbrott.
 
R
harry73 harry73 skrev:
Vad jag ville visa, är att den största delen av TS faktura är just rörliga avgifter (73%), och du nämnde specifikt skatter som något TS inte skulle räkna med, men dessa är ju också rörliga (förutom moms på de fasta avgifter)
Jag kanske uttryckte mig dåligt. Jag menade bara att den kompletta summan på fakturan med allt inräknat är ett dåligt underlag för att avgöra om det lönar sig att bränna gasol. Självklart måste skatter på förbrukningen räknas med.
 
harry73
R RoAd skrev:
Jag kanske uttryckte mig dåligt. Jag menade bara att den kompletta summan på fakturan med allt inräknat är ett dåligt underlag för att avgöra om det lönar sig att bränna gasol. Självklart måste skatter på förbrukningen räknas med.
Nejdå du uttrycker dig tydligt, men min poäng är att trots TS ringa förbrukning,är trekvart av hans fakturabelopp rörligt, så viss, vill man jämföra på öresnivå, då har du rätt, men handlar det om storleksorder, då ger TS faktura en bra bild.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.