Hej forumet,

Jag är i en situation där jag prompt måste ha in en torktumlare (småbarnsförälder med barn som precis slutat med blöja). Tvätthögen minskas ej utan den blir bara större och större för varje dag. I dagsläget har jag en kombinerad tvätt/tork, och jag vill gärna komplettera med en torktumlare.

Mina förutsättningar:
Ett enkeluttag i badrummet.
Uttaget uppsäkrat på 3x10A
3x10 uttagen är uppmärkta som 2 fas i säkringsskåpet
Se bild nedan för att se hur installationen ser ut bakom nuvarande eluttag
Händer som håller en urkopplad elektrisk vägguttag mot kaklade väggen med synliga ledningar och kopplingar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om jag skulle köpa mig ett uttag som klarar två faser (https://www.wattvaktarna.se/vara-leverantorer/elko/elko-rs-2-vagsuttag-for-tva-separata-faser/), är det då bara att byta uttag och sätta de oanvända kablarna (grå och vit) till ena fasen, och sedan svart och blå (som nu) till den andra fasen, och sen jord, och sedan koppla in en torktumlare? Eller behöver en elektriker komma ut, dra nya kablar och sedan göra hål för ett nytt uttag i badrummet för att jag ska kunna sätta in en torktumlare?
 
Det är väl sällan man kör tvätt och tork samtidigt? Du kan nog klara båda på en fas.
 
P Plutus skrev:
Det är väl sällan man kör tvätt och tork samtidigt?
Är det? Tvätt #2 medan #1 torkar. Tvätt #3 när #2 torkar...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
P Plutus skrev:
Det är väl sällan man kör tvätt och tork samtidigt? Du kan nog klara båda på en fas.
Njaa. Så fort vi är färdiga med en tvätt åker det i in torktumlaren och sen kör vi igång nästa tvätt. Då är bägge maskinerna igång samtidigt, så det händer rätt ofta hos oss i alla fall.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Kan du montera ett vanligt 16 A CEE och sedan en sån här?
1951102_l.jpg
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…

Bästa svaret

C calibramicke skrev:
Om jag skulle köpa mig ett uttag som klarar två faser ([länk]), är det då bara att byta uttag och sätta de oanvända kablarna (grå och vit) till ena fasen, och sedan svart och blå (som nu) till den andra fasen, och sen jord, och sedan koppla in en torktumlare?
Uttaget är nog bra, men absolut inte koppla grå och vit till ena brunnen (om det ens är möjligt), då får det uttaget 400V och det blir inte bra. Båda brunnarna skall dela på nolla, man skall inte gissa men det är stor sannolikhet att det är den blå. Sedan matar man en brunn med varsin av svart, vit, eller grå (en blir ju över).
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
C calibramicke skrev:
Hej forumet,

Jag är i en situation där jag prompt måste ha in en torktumlare (småbarnsförälder med barn som precis slutat med blöja). Tvätthögen minskas ej utan den blir bara större och större för varje dag. I dagsläget har jag en kombinerad tvätt/tork, och jag vill gärna komplettera med en torktumlare.

Mina förutsättningar:
Ett enkeluttag i badrummet.
Uttaget uppsäkrat på 3x10A
3x10 uttagen är uppmärkta som 2 fas i säkringsskåpet
Se bild nedan för att se hur installationen ser ut bakom nuvarande eluttag
[bild]


Om jag skulle köpa mig ett uttag som klarar två faser ([länk]), är det då bara att byta uttag och sätta de oanvända kablarna (grå och vit) till ena fasen, och sedan svart och blå (som nu) till den andra fasen, och sen jord, och sedan koppla in en torktumlare? Eller behöver en elektriker komma ut, dra nya kablar och sedan göra hål för ett nytt uttag i badrummet för att jag ska kunna sätta in en torktumlare?
Som sagt JA det ska inte vara nått problem bara du kopplar rätt. Se #6
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Uttaget är nog bra, men absolut inte koppla grå och vit till ena brunnen (om det ens är möjligt), då får det uttaget 400V och det blir inte bra. Båda brunnarna skall dela på nolla, man skall inte gissa men det är stor sannolikhet att det är den blå. Sedan matar man en brunn med varsin av svart, vit, eller grå (en blir ju över).
Ah okej, tack! Då kopplar jag inte på fel sätt :). Då får man plocka fram multimetern för att kolla vilken som är nollan. Men ponera att blå är nollan, då kör jag två kablar till den, en till varsin brunn, och sedan exempelvis svart till ena brunnen, och grå till den andra. Vit lämnar jag därhän. Och sedan jord på det. Kopplar jag rätt då?
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
D
C calibramicke skrev:
Ah okej, tack! Då kopplar jag inte på fel sätt :). Då får man plocka fram multimetern för att kolla vilken som är nollan. Men ponera att blå är nollan, då kör jag två kablar till den, en till varsin brunn, och sedan exempelvis svart till ena brunnen, och grå till den andra. Vit lämnar jag därhän. Och sedan jord på det. Kopplar jag rätt då?
Använd Wago istället :)
 
Det Elko RS du länkade till behöver ingen extra tråd för nollan. Bara två av faserna, nollan och jord.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
C calibramicke skrev:
Om jag skulle köpa mig ett uttag som klarar två faser
Vad dyra de var:

Skärmdump av en webbutikskorg med ELKO RS 2-vägsuttag och priser angivna, med fraktfrihet över en viss summa.
På exempelvis https://www.elgrossisten.se sparar man några kronor:

Webbplats för ELGROSSEN med en beställningsöversikt för en Elko RS 2-vägsuttag 440V infällt, totalt pris 237 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För visst är det väl identiska produkter?
 
Fairlane
Det går att göra som du tänkt, så hade vi det i förra huset, men skillnaden att vi hade tre separata utanpåliggande uttag och två tvättmaskiner och en torktumlare. Fungerar riktigt bra.

Två saker att kolla på om du inte gjort det redan, är det tillräckligt avstånd till dusch eller liknande för att ens ha ett uttag där och har du jordfelsbrytare?
Att det sitter ett befintligt uttag på platsen är tyvärr ingen garanti. Hemma hos mitt ex satt ett dubbeluttag i badrummet, tillräckligt långt från dusch etc, tvättmaskin i ena uttaget och en hårfön ofta i det andra. Jag reagerade flera månader senare när jag kollade säkringarna att det inte fanns någon jordfelsbrytare i hela lägenheten, så det installerades dagen efter.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det går att göra som du tänkt, så hade vi det i förra huset, men skillnaden att vi hade tre separata utanpåliggande uttag och två tvättmaskiner och en torktumlare. Fungerar riktigt bra.

Två saker att kolla på om du inte gjort det redan, är det tillräckligt avstånd till dusch eller liknande för att ens ha ett uttag där och har du jordfelsbrytare?
Att det sitter ett befintligt uttag på platsen är tyvärr ingen garanti. Hemma hos mitt ex satt ett dubbeluttag i badrummet, tillräckligt långt från dusch etc, tvättmaskin i ena uttaget och en hårfön ofta i det andra. Jag reagerade flera månader senare när jag kollade säkringarna att det inte fanns någon jordfelsbrytare i hela lägenheten, så det installerades dagen efter.
Bra input! Det är ca 4 meter till duschen, och jfb finns, så det är lugnt med dessa aspekter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad dyra de var:

[bild]
På exempelvis [länk] sparar man några kronor:

[bild]

För visst är det väl identiska produkter?
Jag beställde den från proffsmagasinet istället. 188 kr, och kan hämta den med cykeln, så ingen frakt behövs.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Det som är lite skumt, är att du skriver att i centralen finns det en tvåfasmatning till dosan, men i dosan ser det ut som 3 faser. Troligen är det 3 fastrådar mellan dosan och centralen, men en av dem är oinkopplad i centralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.