Jag behöver ta ut en kanska komplicerad bit ur ett parkettgolv, en kvartscirkel med ett par vinklar i kanterna ( det skall sättat ett betongfundament där och jag vill på ett enkelt sätt kunna byta parkettgolvet i framtiden.

Jag vill allså såga och behålla den utsågade biten att ställa betongfundamentet på så att det ommer i samma höjd som det befintliga golvet (2,2 cm).

Jag hittade en sågtillsats till dremeln men den kunde inte såga så djupt ich en cirkelsåg kan man bara glömma.

Min tanke är nu handöverfräsen? Skall man använda något speciellt skär för parkett eller går vilket som helst bra?

Finns det något bättre sätt att göra det på ?

/Martin
 
Varför inte såga i golvet den dagen då det ska bytas? Då kan man ju vara lite våldsammare utan att det gör något, så att säga.
 
Förstår inte riktigt varför du ska göra detta, men en Fein Multimaster borde fixa det. Lite dyr att köpa bara för detta kanske, men man kan ju hyra en för en dag. (eller rent av använda detta som en bra anledning att köpa en ;))
 
jon_h: Jag kommer inte kunna flytta på betongfundamentet så lätt i framtiden, eller snarare inte alls, vilket gör att sågning innan det sätts dit blir bra mycket lättare.
 
Maeron vill inte ställa ett fundament på ett golv som "lever", vilket är helt rätt.

Har du inte en multimaster till hands så försök att hitta något tillbehör till dremeln som fixar det. Handöverfräs är bara att glömma.
 
Jag gjorde precis samma när jag installerade ett akvarium och ville ha två skilda golv. En överhandsfräs med smal pinnfräs. Funkade kanon. Mot väggen tog jag sågblad på fickkniv och filade till.
 
ossie_k skrev:
Handöverfräs är bara att glömma.
Varför skulle inte det funka? Man fräser bara ett smalt spår som är lika djup som golvet. Är det ett tjockt golv så får man ta det i par etapper.
 
maeron skrev:
jon_h: Jag kommer inte kunna flytta på betongfundamentet så lätt i framtiden, eller snarare inte alls, vilket gör att sågning innan det sätts dit blir bra mycket lättare.
Jag fick intrycket av att du menade att den dagen golvet skulle rivas så var det enklare om det var sågat, men att den utsågade träbiten skulle vara kvar under fundamentet. Det begriper jag inte, man kan ju tillåta sig att vara våldsam när man river. Om skälet är det som ossie skriver så kan det vara smart med en rörelsefog runt fundamentet, men det verkar inte vara så du tänkt.

Eller menar du att du ska ställa betongfundamentet på betonggolvet och lägga undan träbiten tills den dag fundamentet ska rivas? I så fall missförstod jag, för det låter ju vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.