Förhandlar om ett torp utan el, med enkelt avlopp från köket (stenkista) och utedass. Vatten fanns fram till förra sommaren i kranen i köket från en kallkälla men i vinter har slangen frusit eller blivit skadad. Vi har kontrollerat brunnen och vatten finns så lägger man ny slang är det löst. Det finns möjlighet att elda och skorsten och eldstäder är nyligen besiktades och godkända.
Men nu funderar vi på hur man besiktar en sån här byggnad? Känns inte helt rätt att ta dit Anticimex, behöver ingen info om golvlutningar mm utan vill egentligen bara ha en koll av fukt, mögel, röta. Hur går man till väga?
 
Lite fakta saknas.
Vad är stommen gjord av?
Tak?
Grund?

Kika själv lys med ficklampa, kryp runt överallt även där det är trångt och besvärligt. Vind, krypgrund mm.
Stick in kameran om du inte kommer in själv. Lukta, känn och se.
Kika in i ventiler mm.
Lutar marken mot huset.
Träd nära inpå?

Kolla annars med någon firma som sysslar med renovering exempelvis timmerman om det är ett timmerhus...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Om du själv inte har kunskap och möjlighet att besikta lejer du lämpligen en SBR godkänd besiktningsman med ansvarsförsäkring. Anticimex ska du nog anlita till skadedjursbekämpning.
 
H HSP skrev:
Lite fakta saknas.
Vad är stommen gjord av?
Tak?
Grund?

Kika själv lys med ficklampa, kryp runt överallt även där det är trångt och besvärligt. Vind, krypgrund mm.
Stick in kameran om du inte kommer in själv. Lukta, känn och se.
Kika in i ventiler mm.
Lutar marken mot huset.
Träd nära inpå?

Kolla annars med någon firma som sysslar med renovering exempelvis timmerman om det är ett timmerhus...
Det är en timmerstomme med brädfodring (alltså inte en timrad byggnad om du förstår vad jag menar. Stensockel, ingen källare eller matkällare.
Tack för tipset. Jag var inne på den tanken men maken tyckte att vi skulle ringa en auktoriserad besiktningsman.
 
F fribygg skrev:
Om du själv inte har kunskap och möjlighet att besikta lejer du lämpligen en SBR godkänd besiktningsman med ansvarsförsäkring. Anticimex ska du nog anlita till skadedjursbekämpning.
Här där vi bor är Anticimex störst på överlåtelsebesiktningar.
 
Besiktningsmannen bör då vara van med äldre hus. Det är viss skillnad att besikta nyproduktion mot femti till hundra år gamla hus....

Då kan det vara bättre att låta en som jobbar med äldre hus kolla hur det står till.

Eller en kombination av båda, först besiktning sedan snickaren som kommer med input om åtgärder...
 
  • Gilla
Anj och 1 till
  • Laddar…
Tar ni dit en "vanlig" besiktningsman kommer hen gå loss vid protokollsskrivningen och copy+paste:a (fyll i själv) är en riskkonstruktion över hela pappret. Inte till mycket hjälp!
Ta kontakt med en timmerman eller i andra hand en äldre snickare som kan gamla hus, då kommer ni få användbara råd istället!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
A Anj skrev:
Här där vi bor är Anticimex störst på överlåtelsebesiktningar.
Störst är kanske inte bäst på gamla torp?
 
  • Gilla
Anj och 1 till
  • Laddar…
A Anj skrev:
Här där vi bor är Anticimex störst på överlåtelsebesiktningar.
Har använt Anticimex en gång för länge sedan för en överlåtelsebesiktning, det var enligt min mening bortkastade pengar... Jag var ung och dum men jag såg betydligt mer problem själv på visningen, och de Anticimex slog ner på var med kommentaren "fördjupad undersökning krävs"

Men har man ingen erfarenhet av vad man ska kika på då bör man ta in hjälp. Men precis som du skriver så vill man ha "rätt" kompetens på den som kommer.
 
  • Gilla
Anj och 2 till
  • Laddar…
Håller med tidigare talare, kontakta något byggnadsvård alt bygghantverksföretag som kan besikta och ge er utlåtande om hur det ser ut samt kan ge råg om ev åtgärder. Vissa delar kanske inte kan besiktigas helt med ofta kan man ju slutsatser dras ändå av en kunnig.
 
  • Gilla
Anj
  • Laddar…
Äh, nog ska väl ett större besiktningsföretag klara att kolla saker som fukt i bjälklag och mögelpåväxt.

Det svåra är nog snarast i vad mån de är flexibla nog att göra ett så avgränsat jobb.

Att undersöka ett gammalt hus gör man enligt min uppfattning inte främst för att få ammunition mot säljaren, utan för att bättre förstå vad man köpt så man kan planera sina renoveringar i god ordning. Och, om något är rejält sämre än väntat, för att kunna dra sig ur en riskabel affär.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Kontakta en lokal hantverkare som brukar hjälpa till vid torprenoveringar. Han kan tala om vad problemen brukar vara.

Annars skulle jag säga tak & grund.
Taket är bara att lyfta på lite tegel för att se ung när det var bytt.
Grunden är värre och där behöver du nog en sån där kamera på fiber(vad det nu heter) för att se om det finns mögel.

Utgångspunkten kan ju vara att både tak & grund(golvbjälklag) behöver åtgärdas.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Lite varning bara för en del av de där "nörd företagen", de tror att de är Guds gåva till mänskligheten och tar betalt därefter.

Jag anlitade en timmerman ifrån Järna som skulle hjälpa mig att byta syll på en långsida på en gammal LITEN lagård. Jag hade gjort allt förarbete och rivit väggar osv.
Max 2*4h som spreds på 2 dagar plus resa för medhjälpare ifrån Sthlm * 2.
Slutade på +12" 2019.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.