Jag förvärvade tre fastigheter förra året, på vilka det ligger nedgrävt duct för fiber. Det påstås av föreningen att markupplåtelseavtal gavs av föregående ägare.

Ingen av mina fastigheter är anslutna till fibernätet och kommer heller aldrig att bli så länge som jag äger dem.

Representant från fiberföreningen besökte mig nyligen och överlämnade ett markupplåtelseavtal som han önskade få undertecknat. Avtalet gav föreningen rätt att, för all framtid, förlägga, underhålla, bibehålla och bla bla bla.. Avtalet krävde också att jag skulle upplåta 4 meter runt kabeln, inte uppföra byggnad eller konstruktioner, hålla marken åtkomlig, tåla uppgrävning av tomtmark osv, osv.. En mängd belastningar alltså, men ingen som helst fördel för mig. Ingen ersättning för markintrånget skulle heller utgå.

För mig som fastighetsägare så gör det mig egentligen ingenting att deras plastskräp ligger nedgrävt på min mark, jag ämnar inte be dem att gräva upp det eller flytta det i nuläget, men jag vill inte begränsa min användning av fastigheterna på minsta lilla vis. Jag är heller inte ute efter någon ersättning i nuläget.

Representanten sa att de skulle söka ledningsrätt framöver, och det skulle de nog få osv.. Samt att ledningen som går över mina fastigheter betjänar flertalet fastigheter runt mig. Lite som att ”du får ju tänka på dem”.

Jag sa att avtalet medförde flera belastningar på mina fastigheter, såsom att jag inte fick bygga på/kring ledningen. Han påpekade att deras ledning ligger i samma schakt som nätägarens elkabel och därför får jag ändå inte bygga där.. Detta stämmer såklart, men som jag ser det, så bråkar jag hellre med en part än med två, om jag i framtiden skulle uppföra någonting på eller vid aktuella ledningar.

Tacksam för reflektioner här. En fundering är också hur rättsläget egentligen är i praktiken om deras ledningar får ligga kvar (dvs att jag inte gräver upp dem) men utan avtalad ledningsrätt? Begår föreningen liksom ”olaga markintrång” och borde flytta sina ledningar, eller är det liksom mer ett osäkerhetsmoment för föreningen att det finns en ogin markägare som eventuellt kan visa sig vara nyckfull i framtiden och kräva borttagning av ledning?
 
Vilken typ av tidigare avtal påstås ha funnits, d.v.s. vilken typ av marköverlåtelse?

Med hobbyjuristhatten påtagen vill jag påstå att om det är en s.k. nyttjanderätt så följer denna inte med när fastigheten överlåts, förutsatt att det inte fanns förbehåll. Uttryckt annorlunda, visste du om detta (dvs blev du informerad av säljaren) vid köpet?

Ur Jordabalken 7 kap.:

11 § Överlåtes fastighet, som besväras av nyttjanderätt eller servitut, åligger det överlåtaren i förhållande till rättighetshavaren att vid överlåtelsen göra förbehåll om upplåtelsen, om ej inskrivning av rättigheten är beviljad. Sådant förbehåll medför att upplåtelsen gäller mot den till vilken fastigheten överlåtes.
 
  • Gilla
StefanCalmar
  • Laddar…
Det är väl så att om du nekar upplåtelsen, så kommer de att söka ledningsrätt. Det är en avsevärd kostnad inblandad när man söker ledningsrätt. Och det kommer i så fall troligen att utgå en mindre ersättning till dig när ledningsrätten beslutas.

Om det stämmer att det redan går elledningar på samma plats, så är det nog rätt sannolikt att ledningsrätt kommer att beviljas. Har nätägaren ledningsrätt för elkablarna?
 
  • Gilla
DiscoDuck och 5 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Vilken typ av tidigare avtal påstås ha funnits, d.v.s. vilken typ av marköverlåtelse?

Med hobbyjuristhatten påtagen vill jag påstå att om det är en s.k. nyttjanderätt så följer denna inte med när fastigheten överlåts, förutsatt att det inte fanns förbehåll. Uttryckt annorlunda, visste du om detta (dvs blev du informerad av säljaren) vid köpet?
Tack för ditt svar!

Säljaren var inte tillräknelig, utan mäklaren höll i det, säljarens barn lämnade uppgifter om en del, men gällande fiber sades det inte något om förbehåll eller liknande.

Jag fick genom prospekt och mäklare veta att ”fiber finns draget till tomten, men är ej anslutet”.

Det stämmer och det ligger en ful plastledning (ovan jord) på tomten, som mest är i vägen.

Inga förbehåll och jag är osäker på vilken typ av avtal, men såhär ser det ut om man trycker på spoiler-knappen

Sida 1 av 4


1 (4) Signatur ____________________

MARKUPPLÅTELSEAVTAL

Avtalet avser ledning i mark.

Mellan undertecknad/e __________________________________________________________

________________________nedan benämnd/a fastighetsägaren, såsom ägare av fastigheten/erna

______________________________________________________________________________

i (aktuell kommun)nedan benämnd/a fastigheten, och (föreningen) ekonomisk

förening, organisationsnummer (xxx) nedan benämnd ledningsägaren, är följande avtal träffat.


1. Upplåtelsens omfattning

a) Fastighetsägaren medger ledningsägaren rätt att anlägga, nyttja, underhålla och för all framtid

bibehålla samt att vid behov förnya fiberoptisk optokabel (markkabel) jämte tillhörande anordningar

såsom kabelskåp, skarvbrunnar samt övriga anordningar och driftrelaterad

kommunikationsutrustning, inom det område som är markerat på bifogad karta, allt nedan benämnt

ledningen. Ledningens dragning på fastigheten bestäms i samförstånd mellan ledningsägaren och

fastighetsägaren.

b) Fastighetsägaren upplåter för ledningen ett utrymme om 4 meter horisontell bredd i skogsmark

(skogsgata), 4 meter bredd i övrig mark (schaktbredd) och erforderligt utrymme för nod- eller

kabelskåp.

c) Området får användas för ledningens anläggande, tillsyn, underhåll, reparation och förnyelse. I

samband härmed får ledningsägaren disponera ett arbetsområde om maximalt 4 meters bredd dock

inte bredare än vad som erfordras för arbetet.

d) Ledningsägaren äger tillträde till fastigheten i erforderlig omfattning för ledningens anläggande,

tillsyn, underhåll, reparation och förnyelse. Ledningsägaren har, i den mån detta kan ske utan

väsentlig olägenhet, att iaktta av fastighetsägaren givna anvisningar beträffande rätten att ta väg.

e) Fastighetsägaren förbehåller sig rätten att nyttja eventuell jakträtt hörande till upplåtet område.

2. Föreskrifter för anläggande och underhåll

a) Ledningsägaren ska utöva rättigheterna så att fastigheten inte betungas mer än nödvändigt och

samråd ska därvid ske med fastighetsägaren.

b) Markkabel ska i åker- och betesmark förläggas på sådant sätt att brukningsmetoder av åkermark,

som är normala vid tidpunkten för ledningens anläggande, efter anläggandet ska kunna utövas

ovanför markkabeln och att brukandet av jorden inte försvåras.

Markkabel ska i skogsmark förläggas på sådant sätt att normala skogsbruksmetoder vid tidpunkten

för ledningens anläggande efter anläggandet ska kunna utövas invid markkabeln och normala

transporter ska kunna ske över markkabeln.

Markkabel ska inom vägområde för enskild väg förläggas på sådant sätt att normalt nyttjande och

underhåll av vägen efter anläggandet inte försvåras.

c) Ledningsägaren har rätt att, efter samråd med fastighetsägaren, ta bort träd och andra föremål som

är till hinder för ledningens anläggande, tillsyn, underhåll, reparation, förnyelse, drift eller som

innebär direkt fara för ledningens säkerhet.

Avverkade träd tillhör fastighetsägaren. Fällda träd och fälld vegetation förblir fastighetsägarens

egendom. För det fall fastighetsägaren inte själv vill ta hand om träden, ska ledningsägaren lösa in



Sida 2 av 4


2 (4) Signatur ____________________

träden och bortforsla dem. Ledningsägaren ska vid sådant fall se till att virke och avverkningsrester

inte kvarlämnas inom fastigheten så att fara för insektsangrepp i skogsvårdslagens bemärkelse

uppstår.

d) Ledningsägaren ska i samråd med fastighetsägaren återställa marken i närmast ursprungligt skick

efter anläggnings- och underhållsarbeten på ledningen. Vid arbeten ska matjord och alv separeras

och återföras på ett tillfredsställande sätt varvid matjordslagret ska hålla i vart fall samma mäktighet

som vid arbetenas inledande.

e) Arbeten med dränering ska i tillämpliga delar ske enligt vid varje tidpunkt gällande ”Anvisningar för

återställning av jordbruksdränering”, författad av Jordbruksverket. Befintliga dräneringsledningar

och dag- respektive spillvattenledningar som berörs av ledningsarbetena enligt detta avtal ska

återställas på sådant sätt att dräneringsledningarnas funktion inte försämras.

f) Ledningsägaren ska efter anläggandet av ledningen, ombesörja kartredovisning av ledningens

faktiska läge och redovisa denna till fastighetsägaren samt till www.ledningskollen.se.

3. Fastighetsägarens skyldigheter

a. Inom det upplåtna området får inte uppföras byggnad eller större anläggning eller vidtas andra

åtgärder som kan skada ledningen eller försvåra dess tillsyn, underhåll eller förnyelse.

Om fastighetsägaren vidtar åtgärder, vilka visar sig uppenbart riskera att skada ledningen, ska

åtgärderna omedelbart avbrytas och ledningsägaren kontaktas.

b. Har fastighetsägaren behov av att utföra åtgärd som riskerar ledningen eller hindras av ledningen,

ska parterna samråda och samverka för att söka en lösning på problemet. Vid utförande av sådan

åtgärd åligger det ledningsägaren att redovisa ledningens sträckning.

Om fastighetsägarens åtgärd ryms inom oförändrad markanvändning och inte avser tomtmark ska

skyddsåtgärder anvisas eller vidtas av ledningsägaren utan kostnad för fastighetsägaren.

Ledningsägaren svarar då även för de merkostnader som uppkommer till följd av de anvisade

skyddsåtgärderna.

c. Fastighetsägaren ska vid försäljning av fastigheten eller vid upplåtelse av arrende eller annan

nyttjanderätt, göra förbehåll för ledningsägarens rätt enligt detta avtal. Om sådant förbehåll inte

sker, har ledningsägaren rätt till ersättning av fastighetsägaren motsvarande ledningsägarens skada.

d. Fastighetsägaren är skyldig att tåla intrång på fastigheten i samband med ledningens anläggande,

tillsyn, underhåll och förnyelse samt för efterföljande återställningsarbeten.

e. Fastighetsägaren ska vid anmodan lämna de uppgifter som är kända angående befintligt

dräneringssystem.

4. Tillträde

Ledningsägaren får omedelbart ta i anspråk de i enlighet med punkt 1 upplåtna rättigheterna. Tillträde

anses ha skett då anläggande av eller avverkning för ledningen påbörjats. Med avverkning ska dock inte

förstås borttagande av enstaka träd och vegetation i samband med staknings- och mätningsarbeten.

5. Ersättning

a) För rätten att anlägga och bibehålla ledningen i enlighet med detta avtal betalas inte någon ersättning

utöver vad som följer av punkt 7 b i detta avtal.

b) För skador som kan uppkomma vid och som följd av ledningens anläggande, tillsyn, underhåll,

reparation och förnyelse, ska ledningsägaren ge ersättning i varje särskilt fall. Skador ska regleras





Sida 3 av 4

MARKUPPLÅTELSEAVTAL

3 (4) Signatur ____________________

snarast efter skadans uppkomst. Ersättning ska dock inte betalas för obetydlig skada.

c) Uppkommer fråga om ersättning för skada som visar sig först efter ledningens anläggande och som

därvid inte kunnat förutses, ska denna fråga på fastighetsägarens begäran tas upp till förhandling.

d) Är fastigheten eller del därav som berörs av upplåtelsen belastad av arrende/nyttjanderätt/servitut,

ska särskild överenskommelse träffas med rättighetshavaren för bestämmande av den ersättning som

denne är berättigad till.

e) Fastighetsägare och eventuell arrendator är inte ansvarig gentemot ledningsägaren för skada som

uppkommit vid normalt brukande av åker och skog eller för ledningsskada som uppkommit trots

normal aktsamhet.

f) I syfte att minimera risken för neddragningar av miljöersättningar och gårdsstöd orsakade av

anläggningsarbetena, hålls samråd angående eventuella miljöåtaganden på den aktuella marken

mellan fastighetsägaren/brukaren och ledningsägaren innan anläggningsarbetena påbörjas.

g) Parterna ska i första hand söka nå överenskommelse om ersättningen. Om parterna inte kan nå en

överenskommelse trots förhandlingar därom, får tvisten avgöras vid ledningsförrättning om sådan

pågår eller av domstol.

6. Ledningsförrättning m.m.

Detta avtal får läggas till grund för beslut om ledningsrätt såsom överenskommelse enligt 14 § första

stycket ledningsrättslagen. Avtalet får alternativt inskrivas som servitut. Innan ledningsbeslutet vunnit

laga kraft eller avtalet inskrivits är fastighetsägaren skyldig att vid överlåtelse eller upplåtelse av

fastigheten eller av ledningen berörd del därav göra förbehåll om detta avtals bestånd.

Ledningsägaren ansöker om och bekostar erforderlig lantmäteriförrättning. Om ledningsägaren med stöd

av denna bestämmelse ansöker om ledningsrätt biträder fastighetsägaren/rättighetshavaren ansökan.

7. Överlåtelse av ledningen

a) Ledningsägaren har rätt och skyldighet att vid eventuell överlåtelse av ledningen sätta den nye ägaren i

sitt ställe beträffande rättigheter och skyldigheter i detta avtal.

b) Om ledningsägaren överlåter hela eller delar av ledningen, är ledningsägaren skyldig att se till att nye

ägaren utger särskild ersättning/intrångsersättning till fastighetsägaren i samband med överlåtelsen.

Ersättningen ska motsvara den som vid tidpunkten för överlåtelsen utgår vid jämförbara intrång. I

annat fall medger fastighetsägaren inte ledningsägaren rätt att överlåta detta avtal och överlåtelsen är

inte gällande. Har fastighetsägaren fått ersättning utbetald kan inte denna punkt åberopas vid

eventuella ytterligare försäljningar.

8. Borttagande av ledning

Om ledningen permanent tagits ur drift, åtar sig ledningsägaren att på sin bekostnad se till att fastigheten

befrias från i laga ordning meddelade rättigheter avseende ledningen. Om det påkallas och är rimligt från

enskild och allmän synpunkt ska ledningsägaren i samband härmed, och efter samråd med

fastighetsägaren, se till att ledningen med tillhörande anordningar tas bort och marken återställs.

9. Garanti

Ledningsägaren har att ersätta för oförutsedda skador, till exempel på dräneringssystem, som kan

härledas från arbetena med ledningen. Dessa får tas upp till prövning och värdering förutsatt att skadan





Sida 4 av 4

MARKUPPLÅTELSEAVTAL

4 (4) Signatur ____________________

anmälts till ledningsägaren inom 10 år från det att arbetena påbörjades. Kan överenskommelse i

ersättningsfrågan inte träffas ska tvist avgöras av domstol. I övrigt gäller skadeståndsrättsliga principer.

10. Särskilda bestämmelser

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

11. Ändringar och tillägg

Ändringar av och tillägg till detta avtal ska skriftligen och undertecknas av båda parterna för att vara

bindande.

Av detta avtal har två likalydande exemplar upprättats och utväxlats mellan parterna.

_________________________

Datum

_________________________

Datum

_________________________________________

Fastighetsägarens underskrift

__________________________________________

Ledningsägarens underskrift

______________________________________

Fastighetsägarens namnförtydligande

__________________________________________

Namnförtydligande

_________________________________________

Fastighetsägarens underskrift

_________________________________________

Fastighetsägarens namnförtydligande

Såsom arrendator/rättighetshavare av ovan nämnda egendom godkänner jag/vi förestående avtal till alla

delar i den omfattning min/vår rätt berörs.

_________________________

Datum

__________________________________________

Arrendatorns/rättighetshavarens underskrift

__________________________________________

Arrendatorns/rättighetshavarens namnförtydligande

H hempularen skrev:
Det är väl så att om du nekar upplåtelsen, så kommer de att söka ledningsrätt. Det är en avsevärd kostnad inblandad när man söker ledningsrätt. Och det kommer i så fall troligen att utgå en mindre ersättning till dig när ledningsrätten beslutas.

Om det stämmer att det redan går elledningar på samma plats, så är det nog rätt sannolikt att ledningsrätt kommer att beviljas. Har nätägaren ledningsrätt för elkablarna?
Föreningens avsikt tycks vara att söka ledningsrätt för ledning på samtliga berörda fastigheter, anslutna eller ej. Markupplåtelseavtalet synes göra ansökan enklare.

Jag tror att de kommer att söka ledningsrätt oavsett vad min (och andra fastighetsägares) inställning är, och om markupplåtelseavtal tecknas eller ej. De avser att söka sådan på samtliga berörda fastigheter.

Att elledningarna går på samma plats stämmer, det har jag kontrollerat..

Någon ledningsrätt från kabelägaren har jag inte sett, inte på ”mina sidor” hos lantmäteriet iaf. En del andra servitut syns där dock, men inget om ledningsrätt.

Vet du var man kan kolla upp saken? Det borde väl synas hos lantmäteriet om ledningsrätt för elkabeln finns..?
 
Ligger kablarna på ett ”rimligt” ställe utmed din väg t.ex. eller har de fuldragit rakt över användbara ytor? Om det första så kanske det är enklast att skriva på avtalet. Det kan finnas fördelar på landet att inte vara den nyinflyttade som bråkar direkt utan istället vara med bland alla som hjälper varandra.
Är dragningen dumt gjord.kanske det går att föra en dialog.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Samt att ledningen som går över mina fastigheter betjänar flertalet fastigheter runt mig. Lite som att ”du får ju tänka på dem”.
Det var ju så det började, grannar som gick ihop och bjöd på både mark och arbete för att få tillgång till fiber. Utan välvilligt inställda markägare hade det varit betydligt mer uppförsbacke. Och därför vi fick fiber på landet före fiber i samhållet.

Över tid kommer dessa nät säkerligen formaliseras och slås ihop til större nät, på samma sätt som elnäten.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Ligger kablarna på ett ”rimligt” ställe utmed din väg t.ex. eller har de fuldragit rakt över användbara ytor? Om det första så kanske det är enklast att skriva på avtalet. Det kan finnas fördelar på landet att inte vara den nyinflyttade som bråkar direkt utan istället vara med bland alla som hjälper varandra.
Är dragningen dumt gjord.kanske det går att föra en dialog.
De ligger relativt rimligt förlagda, men ändå på två ställen jag tänkt bygga/lägga plattor.

Håller helt med ang. att inte komma som ny och bråka med folk, det är inget jag har som avsikt. Tvärtom så vill jag ha goda relationer med grannarna.

Jag vill heller inte be dem att flytta ledningarna, särskilt inte om det kan påverka folk ”längre upp”. Det är uteslutet. Men jag undrar hur det blir rent juridiskt, om jag inte skriver på avtalet. De kommer ju då de facto att ha ledningar nere på mark som de inte har formell rätt att nyttja. Även om jag inte kommer att be dem att avlägsna dem.
 
  • Gilla
StefanCalmar
  • Laddar…
Fast jag har ju svårt att tro att du inte kan lägga nå plattor ovanför ledningarna. Sen beror det ju på vad du menar med bygga då......
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
V Vardagsrum skrev:
Jag vill heller inte be dem att flytta ledningarna, särskilt inte om det kan påverka folk ”längre upp”. Det är uteslutet. Men jag undrar hur det blir rent juridiskt, om jag inte skriver på avtalet. De kommer ju då de facto att ha ledningar nere på mark som de inte har formell rätt att nyttja. Även om jag inte kommer att be dem att avlägsna dem.
Ingenting händer juridiskt annat än att de har ledningar på din mark utan särskild rättighet, de ligger där som lös egendom. Ungefär som att jag får parkera min bil hos dig.

I det långa loppet kan de ju kännas osäkert för ledningsägaren som kan råka ut för att du eller någon framtida ägare av din fastighet ber dem ta bort sig ledning. Och Den dag de behöver uppdatera ledningen så kan det ju blir problem att komma åt ledningen eller att förlägga en ny ledning.
 
M Morfar68 skrev:
Jag (mina föräldrar) fick en liknande påringning från IP-Only som ville ha avtal 4 år efter att de grävt ner fiber tvärs över föräldrarnas gårdsplan: [länk]
Hur slutade det?
 
K Kane skrev:
Hur slutade det?
Jag uppdaterade precis den tråden. Inget har hänt, IP Only har inte hört av sig igen...
 
B
V Vardagsrum skrev:
De ligger relativt rimligt förlagda, men ändå på två ställen jag tänkt bygga/lägga plattor.

Håller helt med ang. att inte komma som ny och bråka med folk, det är inget jag har som avsikt. Tvärtom så vill jag ha goda relationer med grannarna.

Jag vill heller inte be dem att flytta ledningarna, särskilt inte om det kan påverka folk ”längre upp”. Det är uteslutet. Men jag undrar hur det blir rent juridiskt, om jag inte skriver på avtalet. De kommer ju då de facto att ha ledningar nere på mark som de inte har formell rätt att nyttja. Även om jag inte kommer att be dem att avlägsna dem.
V Vardagsrum skrev:
De ligger relativt rimligt förlagda, men ändå på två ställen jag tänkt bygga/lägga plattor.

Håller helt med ang. att inte komma som ny och bråka med folk, det är inget jag har som avsikt. Tvärtom så vill jag ha goda relationer med grannarna.

Jag vill heller inte be dem att flytta ledningarna, särskilt inte om det kan påverka folk ”längre upp”. Det är uteslutet. Men jag undrar hur det blir rent juridiskt, om jag inte skriver på avtalet. De kommer ju då de facto att ha ledningar nere på mark som de inte har formell rätt att nyttja. Även om jag inte kommer att be dem att avlägsna dem.
Hur gick det? Det rimliga är ju att göra avtalet mer fördelaktigt för dig, dvs om du tex måste bygga något osv så löser föreningen flytt…
 
B Boan skrev:
Hur gick det? Det rimliga är ju att göra avtalet mer fördelaktigt för dig, dvs om du tex måste bygga något osv så löser föreningen flytt…
Det hela har gått i stå tills vidare, då det upptäcktes att inte ens nätägaren (Vattenfall) har en överenskommelse med mig att förlägga kabel på mina fastigheter.

De har en överenskommelse med föregående ägare, men inget som skrivits in i fastighetsregistret eller omvandlats till servitut/ledningsrätt.

Gällande avtal med föreningen, så är jag varken ute efter att sockra eller att ockra. Jag vill helt enkelt inte ha deras ledning på min mark, men jag vill heller inte fördyra för föreningen.
 
B
V Vardagsrum skrev:
Det hela har gått i stå tills vidare, då det upptäcktes att inte ens nätägaren (Vattenfall) har en överenskommelse med mig att förlägga kabel på mina fastigheter.

De har en överenskommelse med föregående ägare, men inget som skrivits in i fastighetsregistret eller omvandlats till servitut/ledningsrätt.

Gällande avtal med föreningen, så är jag varken ute efter att sockra eller att ockra. Jag vill helt enkelt inte ha deras ledning på min mark, men jag vill heller inte fördyra för föreningen.
föreningarna försöker ju få landsbygden mer attraktiv, så att det är mer i området är bra.

ofta skrivs markavtal som säljaren är skyldig att informera köpare om. Dvs de registreras inte. Det är alltså den du köpt av som gjort fel och inte informerat dig att det finns ett avtal som ”ingår”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.