Hej! Har köpt en gammal åkgräsklippare typ 90-tal med en Briggs Stratton 8hp som gick ryckigt. Bytte luftfilter och olja och gjorde rent och smörjde upp. Förgasaren ser inte värst smutsig ut men jag har inte öppnat upp den. Bytte tändstiftet mot ett nytt original men då ville den inte starta alls? Så jag satte tillbaka det gamla. Nu går den fint när jag inte har luftfiltret på men när jag sätter på det (det är alltså nytt) så startar den segare och motorn dör efter en någon minut/med ökad belastning eller sänkt gas. Idéer om vad felet kan vara och avhjälpas tas tacksamt emot!
 
Är det möjligt att chokespjället inte fungerar som det ska?
 
N Niq skrev:
Är det möjligt att chokespjället inte fungerar som det ska?
Hej! Är lite osäker på terminologin. Har kollat engelspråkiga youtube’s och vad jag skulle säga så finns det ingen automatisk choke. På förgasaren finns ”throttle” och ”choke” och de sitter ihop med det de på utrikiska kallar för ”the governor” kan det vara ”regulator”? Har kopplat ihop dessa efter bästa förmåga och det funkar som sagt utan filtret. Har inte testat att skruva på skruvarna på förgasaren. Kan det vara nått?
 
Sitter luftfiltret fast med en skruv som går ner i insuget på förgasaren?
Sitter i så fall den skruven i när du kör utan luftfilter?
 
B Bjober skrev:
Sitter luftfiltret fast med en skruv som går ner i insuget på förgasaren?
Sitter i så fall den skruven i när du kör utan luftfilter?
Ja den sitter fast med skruv och nej, när jag testkörde för att kolla att det blev rätt när jag satte tillbaka förgasaren så hade jag inte skruven till luftfiltret i.
 
Testa att sätta i skruven men utan filter så får vi se om den går dåligt.
Vissa B&S förgasare läcker upp bränsle ur det skruvhålet om det står öppet.
Går motorn dåligt igen om du stoppar i skruven så verkar motorn få för lite bränsle.
(Eftersom den går bättre med extra bränsle från skruvhålet, normalt ska den gå sämre med hålet öppet)
Skruva då ut bränslejusterskruven tills motorn går bra.
Hjälper inte det heller är det isärtagning och rengörning av förgasaren som gäller.
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.