"Danfoss termostat RA2990
Standardmodell för villa.
Passar alla Danfoss ventiler med RA-fäste"

 
Grillen Grillen skrev:
Fick nyss hem dessa men den går inte att få på fästet. För man ska väl bara trycka på dom och sedan vrida fast?
Hade samma problem för några dagar sedan. Om du kollar in i den del som sitter mot ventilen så ser du två metallklackar som kan vara spända. För att släpp på dessa så ska du vrida på ringen som sitter mot radiatorn. Då ska termostaten bara glida på och klicka i ventilen. Om detta inte hjälper så kan problemet vara ett annat.
 
 
Det verkar som sagt inte vara ett RA radiatorfäste då fästet är 25mm i diameter medans radiatorn RA2990 är 23mm!

OTGI yes, såg metallklacken, men dom är inte ute och det spelar ingen roll om jag vrider på fästet då den inte ens går över klacken som är 2mm för stor :(
 
Det absolut viktigaste vid fjärrvärme är att man har en inomhus givare! Ställer man in tempen på givaren till 21° så håller FV centralen den tempen året runt.
Det innebär att alla rör och element är kalla tiden Maj-Sep.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
1: injusterad radiatorkrets.
2: injusterad centralt reglersystem med framledningsgivare, utegivare & innegivare.
3: termostater på radiatorerna för att strypa flödet vid extern värmetillförsel.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det absolut viktigaste vid fjärrvärme är att man har en inomhus givare! Ställer man in tempen på givaren till 21° så håller FV centralen den tempen året runt.
Det innebär att alla rör och element är kalla tiden Maj-Sep.
Jag håller inte med. Med fjärrvärme skulle jag absolut köra reglarande termostater i varje rum.
 
Varför vill ni ha innegivare? Finns ju inga fördelar med innegivare jämtemot termostater.
 
D
Grillen Grillen skrev:
Det verkar som sagt inte vara ett RA radiatorfäste då fästet är 25mm i diameter medans radiatorn RA2990 är 23mm!

OTGI yes, såg metallklacken, men dom är inte ute och det spelar ingen roll om jag vrider på fästet då den inte ens går över klacken som är 2mm för stor :(
Har precis bytt alla våra termostater, och kan bekräfta att det är Danfoss 2950 som passar till RAVL. Kör en smart-termostat (NEXA) på prov, men den medföljande RAVL-adaptern var värdelös så fick köpa en separat RAVL/M30 adapter (om det hjälper någon annan).

Edit: passade på att byta ett par packboxar också där det läckte kring ventilen. Om piggen "bara" sitter fast kan man antingen byta packbox eller slå lite på ventilhuset.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför vill ni ha innegivare? Finns ju inga fördelar med innegivare jämtemot termostater.
Det är ingen som säger att innegivare ska ersätta termostaterna på radiatorerna, utan de kompletterar varandra.

Med en innegivare så kan centrala reglersystemet optimeras mer effektivt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen som säger att innegivare ska ersätta termostaterna på radiatorerna, utan de kompletterar varandra.

Med en innegivare så kan centrala reglersystemet optimeras mer effektivt.
Kan inte se hur det skulle kunna optimeras mer effektivt. Hur då? Du betalar inte för framledningstemperatur med fjärrvärme.
 
Jag gick förra vintern över till att höja fjärrvärmekurvan men reglera mer på termostaterna. Jag tycker att det fungerar bättre. Jag kan inte se någon skillnad på förbrukningen alls, om jag kompenserar lite för utetemperaturen. Jag kommer därav fortsätt att reglera temperaturen i mitt hus med radiatorernas termostater, och kan tipsa om detta.

Om du reser bort så kan du garanterat sänka temperaturkurvan på fjärrvärmecentralen, det behövs inte uppkopplade termostater för detta. Jag rekommenderar att laga det som lagas går, t ex ventiler är oftast bara att knacka lite på, droppa lite symaskinsolja och motionera. Som ett sista försök innan byte av packbox så kan man försiktigt dra ut ventilen med tång(Jag repeterar, försiktigt!!!).
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad menar du? Klart termostater kan ge lite besparing.
Dock är den stora vinsten bättre
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad menar du? Klart termostater kan ge lite besparing.
Dock är den stora vinsten bättre komfort.
Tja jag menade det jag skrev, vad förstog du inte?
 
T TheGame skrev:
Tja jag menade det jag skrev, vad förstog du inte?
Ok. Då har du fel. Termostater kan ge besparing. Förutsatt att man vet hur en termostat ska fungera som bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.