Hej! Vi fick idag freshventiler installerade i vårt lösvirkeshus utan att någon dialog gällande placeringen fördes med mig som kund. De hamnade tätt intill våra vackra fönster som vi med flit besparat spaltventiler, jag hade räknat med att dessa skulle sitta högre upp i ett hörn. Blev så ledsen. Jag står inte ut med att behöva ha dem såhär synliga. Är det omöjligt att flytta dem nu? Någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för alla svar!
 
Ingenting är omöjligt. Men det är ju ett hål rakt genom vägg och fasad. Spackla och måla/tapetsera om på insidan och sen lösa det snyggt på utsidan med panelen. Är det värt det?


lägg gärna upp en bild.
 
Vi har kanonsnickare som varit så bra på att stämma av, men denna gång brast kommunikationen. Jag tog dessvärre inte en enda bild när jag var ute ikväll. Funktionsmässigts är inget fel, bara estetiskt och det kommer att gnaga om vi inte rättar till..
 
D Erikdalarna skrev:
Ingenting är omöjligt. Men det är ju ett hål rakt genom vägg och fasad. Spackla och måla/tapetsera om på insidan och sen lösa det snyggt på utsidan med panelen. Är det värt det?


lägg gärna upp en bild.
Men ångspärr bör väl också lappas?
 
S sofiesam skrev:
Men ångspärr bör väl också lappas?
ja.
 
Svårt att uttala sig utan bilder, men normalt placeras friskluftsventiler nära fönstret då värmen från radiatorn under fönstret motverkar kallras.
Det brukar bli snett ovanför fönstret då man inte vill gå igenom ev bärande konstruktion mitt över fönstret.

Har man golvvärme så får man leva med lite kallras, därför försöker man placera ventilen så den inte hamnar t ex mitt över där man har tv-soffan eller liknande .
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
L lordi skrev:
Svårt att uttala sig utan bilder, men normalt placeras friskluftsventiler nära fönstret då värmen från radiatorn under fönstret motverkar kallras.
Det brukar bli snett ovanför fönstret då man inte vill gå igenom ev bärande konstruktion mitt över fönstret.

Har man golvvärme så får man leva med lite kallras, därför försöker man placera ventilen så den inte hamnar t ex mitt över där man har tv-soffan eller liknande .
Tack för input. Vi har golvvärme på ena våningen. På övre är det radiatorer under fönstren.
 
S
Du kan sätta radiatordon under fönstren så slipper du se ventilerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.