Hej alla vetgiriga!
Just nu lägger hantverkare vattenburen golvvärme och har då lagt frigolit och metallskenor även där vår kamin ska stå och har stått tidigare.
Spontant känns det lättare för oss att det istället läggs runt vår markering där klinkern ska ligga. Vi vill ju undvika extra bygghöjd. Då behöver vi ju justera kamin och höjd på hålet i murstock. Kan bli en dyr historia.
Har någon bra tips på hur vi ska tänka?
 
Redigerat:
Vad är det för undergolv eller ska man gjuta nytt?
 
B
Jag hade gjort enklast möjliga. Hos mig var det enklare att skippa golvvärmen under kaminen, det är ju inte så att man märker det, man går ju inte där i alla fall.
 
  • Gilla
GrönaAnna
  • Laddar…
J jespgrun skrev:
Vad är det för undergolv eller ska man gjuta nytt?
Det är betong, träplank, spånplattor. Hantverkaren har lagt plast, sedan frigolit och metallskenor.
Vi hade mätt ut en ruta framför murstocken men tyvärr hade det lagts på material hela vägen fram ändå.
 
  • En murstock inlindad i plast med material som frigolit och metallskenor framför, i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BSOD skrev:
Jag hade gjort enklast möjliga. Hos mig var det enklare att skippa golvvärmen under kaminen, det är ju inte så att man märker det, man går ju inte där i alla fall.
Golvvärmen får inte bygga för högt. Då kommer kaminen inte passa in i murstocken längre.
Då måste det vara bäst att backa ett steg.
Ta bort en kvm framför murstocken. Slangarna är ännu inte lagda.
Det måste vara lättare att justera golvhöjden med fix och klinker. Utan golvvärmens material under.
 
Redigerat:
B
Kapar de på rätt sida, så är det ju lätt att korta cellplasten lite. Jag fyllde upp med lite finbetong under fixen (på betongunderlag) för att att få rätt nivå på färdigt golv / klinker under kaminen.
 
  • Gilla
GrönaAnna
  • Laddar…
jag skulle låtit det vara och gjort hålet i murstocken större.... det är inte svårt alls.
 
  • Gilla
GrönaAnna
  • Laddar…
Dela för allt i världen inte dina tankar med hantverkaren:surprised:;)
 
  • Gilla
jsoderholm47
  • Laddar…
Tack för svar!
Nu är det beslutat att golvvärmen går hela vägen fram till murstock. Vedkaminen kommer hamna ovanpå med klinker mellan.
Golvvärmens syfte är en del av vår uppvärmning och då ansåg hantverkare att detta var bästa lösningen.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
enda jag kommer tänka på är om kaminen har tillluftskanal undertill, isf. är det ju bättre att ta kall luft till det och inte värmeslingevarm inomhus luft....
 
  • Gilla
GrönaAnna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.